Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jorn
Kære alle,
Jeg skal have nyt tv og blue ray afspiller med harddisc optager. Jeg ser på størrelse 47' til 55'. Jeg har ikke nogen teknisk forstand på tv og optager så jeg leder efter hjælp til hvad der er det bedste på markedet lige nu. Budget er ca 15000 for tv og 4000 for blue ray. Jeg er blevet anbefalet LG top model Nano (47 eller 55 lw980w) og LG blue ray.
Vil være utrolig glad for hjælp da det er en jungle for mig at vælge.
På forhånd tak
Jørn
Af Mysen
Når du overvejer både 47" og 55", så snup den store, for ellers vil 47" inden længe føles for lille.

I dit prisniveau bør du kigge på LG 55LW980w eller Panasonic TX-P55VT30Y.. -og hvis det skal være helt nyt, måske en 55ST50y i stedet.

Blurayafspillere ved jeg intet om, men det er ofte smart med afspiller i samme mærke. De afspiller alle (næsten) lige godt, mens mediefunktionaliteten halter på de fleste...
Jeg ville købe en billig afspiller uden optagefunktion + en harddisk til tv'ets pvr funktion.
Af Jorn
Hej Mysen,
Tusind tusind tak. Jeg checker de nævnte. Hvad er en pvr funktion - kan man købe en pvr hard disc optager alle steder (eks el-giganten) ?
Mvh
Jørn
Af Skærmtrolden
Vedr. TV, jeg synes at Panasonic's plasmaer har en rigtig god billedkvalitet, især hvis prioriteten er film. Blu-Ray står naturlivis ekstra godt, men alm. TV og DVD falder ikke igennem (medmindre det oprindelige materiale er meget dårligt). Menu systemet er logisk og enkelt opbygget. På de mindre modeller er fjernbetjeningen ok, men imponerer ikke.

Optager Personligt foretrækker jeg også at have Blu-Ray og optagefunktion adskilt. Dels bliver optiske drev slidt, dels sker der hele tiden udvikling på modtage udstyr - for 2 år siden købte jeg en DVB-T optager med MPEG4, og så kunne det ikke blive mere moderne på det tidspunkt. Nu skal man ha' DVB-T2, hvis man vil optage de nye luftbårne HD-kanaler. Ved at have dem adskilt, bliver det med andre ord mere fleksibelt.

På en PVR (Personal Video Recorder) kan man ikke klippe i optagelserne bagefter, og optagelserne kan ikke flyttes eller afspilles på andre enheder. På grund af kopibeskyttelse, er de kodet, så de kun kan afspille på den enhed de er optaget. Mange af dem har en ekstern harddisk. Det gør at disken kan gemmes væk (kan være en stor fordel mht. støj) og nemt udskiftes. Eller man kan kan have flere diske, f.eks. en til børnene og en til de voksne.

Mange TV har en PVR funktion indbygget, hvis man sætter en USB harddisk til. En 2,5" er så lille, at den ofte kan gemmes bag TV'et.

Såvidt jeg ved, har alle TV med PVR kun een tuner indbygget - det vil sige man ikke kan optage een kanal og se en anden.

En løsning kan være at have en separat digital modtager til dette. Eller en dedikeret optageboks. I begge tilfælde skal man bruge et ekstra programkort, hvis man vil se/optage betalingskanaler.

Jeg har prøvet et par Samsung BD-8500C - jeg er ikke imponeret ! EPG'en er langsom, og man kan ikke se en Blu-Ray, mens man optager på harddisken. Nu er menuer nok en smagssag, men jeg synes betjeningen er decideret klodset. Den Triax vi har, er så nem at bruge, at alle i familien optager som en leg.

Hvilken tuner har du brug for? Mange optagere har nemlig ikke alle tuner typer indbygget...
Af Jorn
Kære Mysen og Skærmtrolden,
Tak for indspark. Jeg har kigget videre og har et par spørgsmål:
1. Det anbefalede Panasonic er Plasma mens de fleste andre man ser er LED. Hvad er forskellen på Plasma og LED og hvad er bedst. Mht hvad forskellen er, mener jeg ikke i tekniske begreber men hvad man som bruger oplever fordele/ulemper i de to typer ?
2. LG modellen har vist kun 1 tuner og dermed kan jeg ikke optage tv og se noget andet på samme tid ? Det er vel komplet upraktisk i dagens danmark og dermed er dette tv vel ude af billedet ?
3. Ved i om Panasonic TX-P55VT30Y har mulighed for at optage og se anden kanal på samme tid ?
4. Hvis nu det der "optage/se anden kanal samme tid" er vigtig hvilket TV kan i så anbefale der har det ?
5. Mht optager må jeg være ærlig og sige at jeg (og ikke mindst stuens kaptajn !) foretrækker at afspiller og optager er i samme kasse. Jeg er med på at jeg kan købe en ekstern harddisc til PVR men hvis det udelukker "optage/se forskellige kanaler samtidig " er jeg jo lige vidt !
6) Hvis det IKKE udelukker "optage/se kanal...." er det så en helt alm ekstern hardisc som man bruger som backup til en pc ?
Jeg har kabel TV (Skærmtrolden du spurgte hvilken tuner jeg skulle bruge)

Håber i kan hjælpe lidt mere.
På forhånd tak
Mvh
Jørn
Af Skærmtrolden
TV m. mulighed for at optage en kanal og se en anden: Jeg er 99% sikker på at sådan ikke findes på markedet idag.

Plasma vs. LED: Her er der nok nogen af de andre, som kan give bedre svar - men her er ihvertfald mit bud: LED/LCD kan være bedre i dagslys, men har ofte problemer ved skæve betragtningsvinkler. LED/LCD har et lavere strømforbrug, tilgengæld er de dyrere (når vi sammenligner modeller af samme størrelse og med god billedkvalitet). Plasma har bedre sortgengivelse, ihvertfald når det er i dæmpet belysning. LED/LCD kan laves tyndere og med mindre rammer, der giver nogle design mæssige fordele. LED/LCD har ofte problemer med uens baggrundsbelysning.

Så der er ikke et endegyldigt svar på hvad der er bedst - det kommer helt an på smag, brugsmønster og ikke mindst prioritering.

I vores familie gik vi efter et rimelig pænt design, gode betragtningsvinkler og rigtig god billedkvalitet. Pga. placeringen i vores stue, betyder det mindre om det er 3 eller 10 cm dybt. Så vi endte med et plasma. De nye Panasonic har lavere strømforbrug end tidligere, men der er stadig et spring ned til LED/LCD. Men med vores forbrug ville det tage MANGE år, før det er tjent hjem med et LCD/LED. For os var den helt afgørende faktor billedkvaliteten, og her synes vi at PanaPlasma er mere ægte og troværdig. Men igen, det handler meget om smag og prioritering.

OptagerFlere harddisk optagere (PVR) har mulighed for at have et eksternt IR øje (sensor til fjernbetjeningen) - dvs. de kan gemmes helt væk.

Jeg tror det pt. bedste bud på en Blu-Ray med harddisk optager er LG - jeg kan ikke huske modelnavnet, men den har et efter min mening flot design og tuner til kabel TV. Jeg har fået oplyst at menuerne skulle være gode, men jeg vil varmt anbefale at du prøver den selv før et evt. køb. Bl.a. hvor hurtig og overskuelig EPG'en er og hvor nemt/svært det er at sætte den til at optage et program. Og kan den afspille Blu-Ray, mens man optager? Jeg ved ikke om der er flere standarder på kabel TV tunere, men det bør der lige checkes op på. Den har ihvertfald den seneste standard til luftbårne signaler.

Ja, det blev en lidt længere smøre, håber ikke det er for meget af det gode ;)

Mvh.
Thomas
Af Mysen
1. Der er ikke noget kort svar på fordel og ulemper. Der foreligger en teknisk artikel herinde, men jeg kan lige prøve at kortfatte det:
Plasma er til entusiasten, der vil have det ypperste, når der skal se blu-ray film eller fodbold i optimale lysforhold. Billedkvaliteten er simpelthen generalt bedre, men der er ulemper, der ikke er for alle.

Plasma (kan) afgive støj
Plasma skal behandles lidt mere kærligt end LCD
Plasma bruger mere strøm
Plasma kan komme lidt til kort i MEGET lyse stuer.

LCD er langsommere end plasma, den har knap så dyb sort og er ofte afhængig af moderne teknikker til at kompensere. Disse billebehandlinger er blevet bedre og bedre, men for entusiasten er det at foretrække at kunne få dyb sort og hurtig bevægelse uden billedtrylleri. LCD lider iøvrigt ofte af inhomogen lysfordeling, men det er ikke rigtgt tilfældet for LW980w

LCD er til den lydfølsomme bruger, der ikke har noget imod at kunstiggøre billedet lidt, for at få bedre bevægelseshåndtering og dybere sort. Man gider ikke være ekstra varsom ang. brugen af tv'et og det primære tv-forbrug er i dagslys med stort lysindfald i stuen.

Plasma er for videofilen, der vil have det sidste ekstra, når der skal gengives film i de rigtige omgivelser. Man har ikke noget imod at passe på sin skærm, og man er ikke helt så lydfølsom som LCD-ejeren. Det meste af tv-forbruget sker om aftenen, eller i en stue med gode gardiner. Det primære og vigtigste er den korrekte gengivelse af billedet, dvs. farver som de skal se ud. Man HADER som regel inhomogen lysfordeling og kunstige billedbehandlingstricks.

Det er meget generaliserende, og heller ikke helt fyldestgørende, og der findes også videofile entusiaster blandt LCD-ejere. Det var bare en opsummering, der kan give dig et indtryk af fordele og ulemper.

2-6. Alle tv kommer med 1 tuner i dag, og hvis I skal optage og se en anden kanal samtidig, så køb en harddiskoptager ved siden af.
Brugeravatar
Af Inside
loewe tv har to tunere, og indbygget harddisk så du kan se en kanal og optage en anden. er umiddelbart det eneste tv jeg kender med den funktion. Kan blandt andetkøbes ved av-connection.dk
Af lgowner
Skærmtrolden skrev:På en PVR (Personal Video Recorder) kan man ikke klippe i optagelserne bagefter, og optagelserne kan ikke flyttes eller afspilles på andre enheder. På grund af kopibeskyttelse, er de kodet, så de kun kan afspille på den enhed de er optaget. Mange af dem har en ekstern harddisk. Det gør at disken kan gemmes væk (kan være en stor fordel mht. støj) og nemt udskiftes. Eller man kan kan have flere diske, f.eks. en til børnene og en til de voksne.
man kan altså klippe i optagelse på et LG tv, dog begrænset til start/slut, altså trække noget ud af en optagelse og gemme.
der er yderligere erfaret at du også på LG tv kan sætte den eksterne harddisk til windows, bruge en driver til filsystemet, og så kopiere filerne over på din windows pc og med TS-doctor programmet kan de fixes så de kan afspilles. der er altså ingen kodning benyttet iflg. info på openlg siden.

det passer så nok ikke for alle andre tv, men undtagelser findes ;)
Af Jorn
Tusind tak for alle input,
Det har virkelig hjulpet mig med dialogen og jeg er imponeret over jeres hjælpsomhed til en ikke-ekspert som mig. Jeg har nu besluttet mig for:
1. LG 55LW980W
2. LG HR570C

Håber det bliver et godt valg :)
Det eneste jeg stadig ikke er sikker på er hvordan optage mulighederne er med de 2 produkter. Jeg har kabel-TV - med dette kan jeg se een kanal på TV'et og optage en anden kanal på Blue-Ray haddisc optageren -den har TV-tuner og TV modtagertype: DVB-T/C ?
Igen tak for (forhåbentlig den sidste) håndsrækning - indtil jeg skal til at sætte op/indstille :)
Mvh Jørn
Af lgowner
da både optager og tv har egen tuner del, så vil det ingen betydning have for tv't og antennekabel at du optager DR på optager og tv viser en anden kanal.

Det som kan gå galt er, når dit TV optager DR og du gerne vil se TV2 :( , da kan man se skifte kanal på tv, så du skal primært bruge optage funktionen på din lg optager.

btw,
kopiering af filerne fra harddisk til pc, skulle vist også gælde for eksterne harddisk optager, hvis du skulle finde på dette eller hvis den kan optage på eksterne diske der også.
Af Jorn
Kære LGowner - formoder du er LG ekspert :)
Jeg er ked af det men jeg forstår det ikke helt.
Du siger på den ene side at man kan se een kanal og optage en anden "da både optager og tv har egen tuner del, så vil det ingen betydning have for tv't og antennekabel at du optager DR på optager og tv viser en anden kanal.
Men på den anden side siger du er er et problem "Det som kan gå galt er, når dit TV optager DR og du gerne vil se TV2 , da kan man se skifte kanal på tv, så du skal primært bruge optage funktionen på din lg optager. "

Men mit TV optager jo ikke noget som helst - det er harddisc optageren der gør ?
Sorry men jeg forstår det ikke.
Mvh
Jørn
Af lgowner
oki, min fejl. Jeg ved bare at TV't også kan optage og dermed har du 2 steder denne funktion kan bruges.

ignorer du tv optage funktionen, så har det ingen som helst indvirkning på tv hvordan du optager på din pvr/hdd optager . vigtig er jo bare at antennekabel og evt. kort er på plads begge steder.

Altså har du kabeltv og bruger kort dertil for at åbne kanalerne, så skal du nu have 2 kort, så tv og optager kan dekode kanalerne, det er ikke nok at optager gør det og sender billed videre, hvis du starter optagelse og ikke kan skifte kanal. så bliver du fastlåst da tv ikke selv kan dekode kanaler.
Af Jorn
Kære alle,
Så er det hele sat op. Helt fantastisk oplevelse med billede og lyd. Skærmen på 55'' er helt perfekt - glad for jeg ikke nøjedes med 47''. Billedet står helt skarpt og at se en fodboldkamp på HD kanal er utrolig livagtigt. Med lyd over gulvhøjtalerne er også film en stor oplevelse, Sættet er nu;
1. LG 55LW980W
2. LG HR570C
3. Naim Superuniti
4. Audiovector Si 3 Avantgarde
5. NAS server

Det hele kører perfekt sammen og jeg kan styre alt med min Iphone Apps.
Kan anbefales :)
Tusind tak til alle for hjælpen herinde.
Mvh
Jørn