Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels,

Jeg skal ud og have et nyt tv, da mig og min kæreste vil pensionere det gamle 37" som max kan tage 1280x720, til soveværelset.

Jeg synes dog jeg er kommet på en halvsvær opgave i min søgen efter et nyt tv da det min prioritet bliver features i det indbyggede mediecenter, og de er ikke nemme at opstøve.

Kan huske min kollega købte et Samsung LN46C550, og var meget begejstret over denne da det var det første tv han havde set med indbygget mediecenter hvor det kunne læse NTFS filsystemet (mulighed for filer over 4gb filer), og det kunne afspille MKV filer. Samtidig kunne det også læse undertekstfiler.

Jeg kan dog se det er ved at være en ældre model nu og tænker de fleste andre producenter er fulgt med på moden med support for MKV og NTFS filsystem på ens eksterne harddisk (har set LG er det i hvert fald).

Spørgsmålet er så hvor man får det bedste produkt? Det jeg egentlig ville notere mig som den fedeste feature var hvis det indbyggede mediecenter kunne aflæse .iso filer (DVD).

Har i kendskab til nogle tv som kan det?

Mvh.
Nicklas
Af x99gump
Har du overvejet at købe en boks til de funktioner du ønsker til tv'et? På den måde får du et større udvalg, og kan måske få et bedre eller billigere tv.

Jeg synes de funktioner der er på tv idag er under grænsen for hvad man gider bruge i hverdagen. Vi har et Samsung fra 2010, og det har en masse funktioner i sig, apps som youtube osv, samt mulighed for at streame fra netværket mv. Jeg gør dog ikke brug af nogen af dem, da jeg synes de er for besværlige at bruge og tager for lang tid at bruge. Prøv du at søge på youtube med T9 tastatur på fjernbetjeningen, der i øvrigt ikke reagerer særlig hurtigt. Det gider man altså ikke i længden (Ikke mig i hvert fald). Som du selv er inde på mangler der ofte også support af diverse formater.
For ganske få penge, sammenlignet med den investering du laver i tv'et, kan du få en boks der gør disse ting, både bedre, hurtigere og nemmere + en masse som dit tv ikke kan. Desuden kan du om et par år når nye features kommer frem, skifte boksen ud for et lille beløb, og så kan dit tv disse ting, uden du skal ud og købe et nyt.
Ulempen er så et der skal kobles en ekstra boks til, samt en ekstra fjernbetjening. Så må man jo gøre op med sig selv hvad man synes er vigtigst.
Jeg har selv en HTPC stående i stuen, som streamer fra min nas. Det er ikke den nemmeste løsning at lave, men det er nok den mest fleksible. Der er dog en hel del bokse efterhånden man bare kobler til tv'et og så spiller det.

Bare lige lidt stof til eftertanke :)
Af Salkcin
Som sagt er det vigtigste at fjernsynet har usb port, og at der er indbygget mediecenter.

Jeg har kigget på de boxe man kan købe, og overvejet en htpc og det er klart den sikre løsning, men også den dyreste.

Samtidig hvis man kæreste skal betjene det er det klar lettest at smide en usb harddisk til, og styre mediecenteret fra org fjernbetjening.

Det der med at skulle skifte source, bruge anden fjernbetjening og få lagt gjort den film tilgængelig på tv box/ht pc vil være besværligt og sikkert noget hun ikke mestre.

Det kan være htpc løsningen bliver den endelige, men indtil da søger jeg et tv som afspiller .iso filer med org mediecenter.
Af PhDream
Ingen tv på markedet kan afspille .iso filer.

Hvis du gerne vil alt det, du skriver, SKAL du købe en ekstern boks. HTPC er ikke nødvendigt.
Af Salkcin
Har fundet ud af at LG 55LV5500 kan spille iso format.

Spørgsmålet er så om der er nyere lg modeller som også kan, og om de mindre modeller kan som f.eks. 47LV5500
Af Salkcin
Øv tyder på det ikke understøtter det via USB. Kun via en "Plex"-media link software...

Så man skal have en server til at host filerne.
Af Skærmtrolden
Jeg tilslutter mig koret: Det mediecenter, der er indbygget i mit 2012 Panasonic, er så begrænset, at jeg næppe kommer til at bruge det til andet end at vise feriebilleder. Det er det tilgengæld ganske okay til.

Et alternativ kunne være at slutte en bærbar direkte til TV'et.... Det koster bare et passende kabel, og har fuld fleksibilitet.
Af msros
Må også sige at den mest holdbare/fremtidssikre løsning er at købte et mediecenter/computer til at sætte til din fladskærm. Køber selv en Mac mini, da det er her jeg har mindst begrænsninger mht. fil formater/undertekster osvosv..