Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af klg8930
Hej

Er på jagt efter en ny fladskærm ml. 42" og 46", men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Har læst at LED skulle være det bedste køb fremfor LCD, men skal det være full LED, backlight LED eller edge LED ?

Ang. 3D, kan dette så betale sig ?
Har hørt at der endnu ikke er så udbredt, men hvis det rigtige tilbud er der
kan man vel ligeså godt købe et 3D tv.

8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
3D er efterhånden ved at være standard i de fleste skærmen helt ned til mellemsegmentet, så med mindre dit budget er meget begrænset, så får du det uanset om du vil eller ej.

Der er ikke så mange full LED skærme og de der er ligger i den dyrere ende. Igen så vil det være begrænset af dit budget. Homogeniteten af belysningen bør dog være bedre med full LED frem for Edge LED, så generelt vil billedkvaliteten få et løft af at gå efter disse modeller.
Af klg8930
Hej og tak

Jeg har kikket på et Sony KDL-46EX723, som umiddelbart
for mig ser ok ud.
Undrer mig blot over at der under kontrast står
MEGA og ikke f.eks. 500.000:1, men det indikerer måske
blot at vi her er over 1.000.000:1

:o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad være med at hænge dig i kontrastangivelserne. MEGA angiver rigtig nok 1.000.000, men reelt opnås et sådan kontrastniveau kun via forskellen mellem et helt hvidt billede og et helt sort hvis man aktiverer den dynamiske kontrast. Dvs. du vil aldrig få denne kontrast på et billede, der har indhold.

Tag et kig på vores anmeldelse af EX-modellen i stedet. Vi måler det faktiske kontrastniveau.
Af klg8930
Hvis man taler LED ( ikke full ) er der to typer.
EDGE LED og Backlight LED.
Er der nogen forskel på disse to typer, f.eks. billedkvaliteten eller lysstyrken O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De forskellige LED-typer betegnes nogle gange lidt forskelligt, men hvis vi lige ridser op først hvad JEG mener når jeg beskriver dem, så er vi da sporet i samme retning:
Edge LED: De færreste er uenige - LEDs langs en eller flere kanter af skærmen.
Full LED: LEDs placeret bag skærmen, hvor man kan styre intensiteten i små zoner
Så er der den sidste hybrid version, som vi nok bør kalde Edge LED med local dimming, hvor du kan styre Edge LEDs i zoner og derved får en slags semi-lokal dimming.

Du kan se forskellen i denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=FBSmSJ-ELnk

Der findes også gradueringer af mængden af LED i et Full LED TV, hvorfor det naturligvis i sidste ende kan blive så grelt, at der reelt ikke er ret megen mulighed for at styre noget lokalt på et Full LED-TV.

I princippet er der meget lidt forskel på de to typer Edge LED, da man sansynligvis ikke korrigerer for intensitetsforskelle fra zone til zone og da lyset stadig kommer ind fra siden, så kan du heller ikke kompensere for edge bleeding. Det vil være meget mere kontrolleret på et Full LED-TV.

Mht. billedkvalitet, så er der samme muligheder for at putte et godt LCD-panel foran LED-lyskilden, så der er dermed også samme mulighed for gode billedegenskaber. Dog bruger man typisk Full LED på de dyrere skærme (idet teknologien koster mere) og dermed også et dyrere LCD-panel, så traditionelt set, så er billedkvaliteten også bedre på en skærm med Full LED end en skærm med Edge LED.