Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
jeg skal til at flytte i lejlighed i Viborg nu :)
så jeg føler ikke at mit gamle TV hjemme fra de gamle er godt nok da det kun er 22 Tommer xD
så jeg blevet anbefalet at spørge herinde ved alle jer kloge hoveder :)
Jeg vil rigtig gerne ha noget hjælp med at finde et godt 40 Tommer TV med Full HD og tror vidst den gerne skulle være over 100 HZ også er der sikkert mange andre ting som jeg ikke har forstand på :) har prøvet at læse guides herinde og etc, men FULL HD og 40 Tommer så er jeg vidst mere eller mindre glad :), den skal også kunne bruges til min PS3

håber i kan hjælpe mig :)

Hilsen

Nicolaibruun
Af PeterD
Halløj...

De fleste herinde satser på fornuftig billedkvalitet som det primære og som hovedregl er Plasma skærme bedst til at vise et naturligt billede med godt sortniveau...omend at de bliver presset af LED skærmene fra LG og Samsung, som hele tiden bliver bedre...

Og det SKAL være et 40", ikke 42".??..da der så ville være flere modeller at vælge imellem...Mener Sony laver et 40". Om det er godt, ved jeg ikke..

Alle skærme i dag kan tilsluttes PS3 så det bør ikke være et problem og at det skal være FULD HD, betyder ikke så van(d)vittigt meget.

Du bør kunne få en fornuftig skærm for omkring 4K og endda billigere, hvis du kigger på komplett.dk/wupti.com/elgiganten.dk (Ja, ja nogle siger at butikker ikke overlever pga. man køber på nettetl, men det er 2012 så gør hvad du har lyst til..) og orienter dig om hvilke skærme flatpanels.dk anbefaler. Så går du ikke forkert i byen..

De har, ligesom mange brugere af flatpanels.dk, en forkærlighed for Panasonic's plasmaskærme, sålænge du ikke har store panoramaruder i hele stuen, da der kan forekomme genskin (Men det har de fleste skærme)..Hvorfor Pana ?.....
-Fordi de leverer det mest "naturlige" billede.Farvemæssigt og på hud/ansigtstoner...
-Intet "efterslæb" (en fodboldt har en "hale efter sig" etc. på dårlige skærme)
-Har god sortniveau (som f.eks. er godt i ps3 spil)
-Fordi du får meget "skærm pr. krone". Især deres budgetskærme til 4-5000 kr. Mere behøves du ikke ofre på en skærm, hvis mærket altså er godt....

Men orienter diglidt først og læs så mange anmeldelser du kan. Se f.eks. også Whathifi.co.uk. og gå ud og se skærmen live i butikken..

Der vil ALTID være positivt og negativt, så er det op til dig at vælge...
Af Nicolaibruun
altså skrev bare 40 tommer fordi jeg er meget usikker det kan også være 42 eller mere, men jeg har været rigtig meget rundt omkring og har ikke tænkt så meget på plasma fordi den skulle tage rimelig meget strøm og sådan nogen ting, og har hørt at LED TV skulle være meget bedre, har haft et et øje på http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... dl-40ex721
men som du skrev er det her jo ikke samsung/LG, men du ville foreslå mig panasonic plasma tv? :)

edit: har også kigget lidt på
http://www.expert.dk/da/TvVideo/led-tv/ ... 33158.aspx

men jeg vil bare rigtig gerne ha et flot TV som kan afspille film i 1080p og se HD kanaler og self spille PS3, det er ikke fordi det skal være så avanceret for mig bare hvad en normal ung mand bruger et TV til :)
Af THM
led er ikke meget bedre objektivt set...
den sony du har kig på er en ganske udmærket skærm. philipsen kender jeg ik rigtig noget til...
Af Nicolaibruun
jeg var lige nede i Expert idag og snakkede godt med forhandleren og de havde nogen fede TV måske ikke nogen som lever op til de større standarder men det var vidst okay og billigere end hvad jeg lige synes at kunne finde på nettet af en eller anden grund xD
Af Yankee
Det er værd at være opmærksom på betragtningsvinklerne på de LED-tv, du ser på. Det er stadig en kæmpe svaghed ved de billigere af slagsen IMO.

Prøv at se på fjernsynet fra siden og vurdér om billedet stadig er godt. Sælgeren vil nok sige at man jo alligevel altid sidder foran skærmen osv, men hvis du har en flok venner hjemme for at se bold eller spille PS3 kan det hurtigt blive et problem - især hvis du hænger skærmen op på væggen uden at den kan drejes.

Full HD betyder ikke ret meget på 40-42". Har du overhovdet noget Full HD-materiale? Tv-kanaler og PS3-spil er ikke 1080p, så det er kun gode BD-film, der kan udnytte den højere opløsning.

100/200 Hz er efter min smag ligemeget. Du får generelt bedre billeder ved bevægelser (f.eks. sport) på plasma pga. deres overlegne opdateringshastigheder.

Jeg vil (som mange andre) anbefale dig at kigge efter et plasma-fjersyn i den prisklasse. De bruger lidt mere strøm, men leverer det mest naturlige og behagelige billede efter min mening. De billige LED-skærme virker hurtigt meget kolde, overskarpe og efterbehandlede i billedet, især på alm. TV-kanaler.

(Selvfølgelig er en LED-skærm til 8000 bedre end en plasma til 4000, så dette er sagt med tanke på at sammenligne indenfor samme prisklasse).
Af Nicolaibruun
synes ikke rigtig jeg kan finde nogen plasma TV på elgiganten og Wupti som ligger i 40´erne og samtidig billig?
Af Nicolaibruun
og den har de nyeste formater og sådan så jeg ikke ender med en box eller lign foreløbig? :)
Af Yankee
rkc skrev:Her er et godt tilbud på en super skærm,og så kan yankee prøve at finde et led der er lige så godt,men så er prisen dobbelt.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=63 ... 34E45CBAB6
Prøv at læse min post igen :)

Der er også en skærm som denne hvis vi ikke skal gå 50% over startbudgettet: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=745625

Det er en helt ny 2012-model. 2011-modellen var rigtig god value for money, og kan måske stadig findes rundt omkring til 3-3500.
Af Nicolaibruun
mærkeligt synes ikke jeg kunne finde det fjernsyn xD
det ser også godt ud og til en del mindre end det andet :)
edit: men der mangler en del info om specs? synes ikke jeg kan få særlig meget info om den