Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har 3 udfordringer med forbindelse til mit TV - jeg er dog usikker på om problemerne ligger i TV'et, eller andre steder, ligesom det ikke er sikkert der er en sammenhæng mellem problemerne. Så jeg håber nogle af Jer har nogen ideer/forslag :)

1) Pana S58 DVD: Der er fin lyd på med en scart forbindelse, men ingen lyd overhovedet via HDMI. Hos forhandleren, var der heller ikke lyd via HDMI. Har været en tur på Panasonic værksted, som ikke konstaterede nogen problemer. Hjemme igen er det stadig samme problem. Ingen problemer med lyd fra min Triax HD-optager via HDMI - har haft DVD'en på samme stik og kabel, som Triax'en, ingen forskel. Når jeg så sætter DVD'en til sønnens billige Aldi-TV via HDMI, er der lyd på....???

2) Kan ikke se TV'et i device selection i Viera remote på iPad. Har selvfølgelig kontrolleret alt jævnfør Panasonics instruktioner. Har prøvet via en anden router, ingen forskel.

3) TV'et kan ikke finde min Windows 7 PC, med Windows Media Player opsat til DLNA/streaming. TV'et siger bare: "Ingen mediaserver fundet"

Tænker der måske er et eller andet der skal åbnes for i routeren, for at løse problem 2 & 3 - men har ikke nogen ide om hvad det kan være, routeren ser ud til ikke at blokerer for noget (såvidt jeg kan se, er ikke specielt god til den slags). Prøver nok en Twonky Media Player, da jeg i forvejen ikke er særlig glad for Windows Media Player, men derudover er jeg løbet tør for ideer... :( O-O :s

TV'et er kabelforbundet til routeren, og internet kører fint. På routeren kan jeg se TV'et i DHCP's liste over tilsluttede enheder. PC'en med Windows Media Player, er også tilsluttet via kabel.

PS: Mangler at slå PC'ens firewall fra på forsøgsbasis, prøver i aften.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg kan give input til spm.1.
På de Panasonic tv modeller jeg har og kender til, kan man på visse hdmi indgange vælge analog/digital/auto. Hvis din dvd sender digital lyd ud, og indgangen er sat til analog = ingen lyd.
Af Skærmtrolden
Tak for input. Jeg har prøvet både analog og digital, desærre ingen forskel. Og jeg har også prøvet det andet HDMI stik. Godt bud ellers, takker :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Så er der en mulighed tilbage, som evt. rettes i dvd'ens menu. Der er mulighed for at vælge PCM eller Bitstream signal ud. Tjek at derer valgt Bitstream, mener dog, at PCM også kan afspilles via tv.
Af Skærmtrolden
Hej igen :) Jeg har prøvet både bitstream og PCM på DVD'en, ingen forskel ;;)

Egentlig er jeg træt af DVD'en, gider ikke bruge mere tid på det - havde forhandleren i telefonen igår, og vi løb al opsætning igennem, ingen fejl fundet. Det lugter jo af en opsætningsfejl, når både DVD og TV virker i kombination med andre apparater. Dog er jeg lidt usikker på om det skulle være TV'et, som har en fejl og derfor har jeg ikke kylet DVD'en ad h til endnu. Vil alligevel gerne have en 3D kompatibel Blu-Ray afspiller snart...

Vedr. PC som mediaserver: Har prøvet at disable antivirus og firewall, ingen forskel...
Af Skærmtrolden
Ad. 2 + 3: Prøvede med en ny router, og det løser begge problemer :)

EDIT: Fik den oprindelige router til at virke med Viera remote og DLNA: "Multicast streaming" skal være disabled.

Routeren er en (ældre) D-Link DI-524UP.