Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gummi
Hej alle sammen.

Jeg har nu i et stykke tid kæmpet med LCD monitorer. Mit problem er at efter 20-30 min. får jeg hovedpine og bliver svimmel. Ignorer jeg dette, kan det ende med migræne anfald der gør mig ukampdygtig i et par dage.

Det er lidt skidt når man er grafisk designer ::l

Jeg sidder nu foran en CRT monitor...den kan jeg sidde foran i mange mange timer uden gener.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der tricker mine anfald, men min teori er, at det enten er CCFL lyset eller den lysdæmper der bliver brugt i de fleste monitorer (PWM...pulse width modulation) jeg ikke kan tåle.

Jeg har efter meget research fundet frem til en monitor fra HP kaldet zr2740w.
Den bruger LED lys og skulle i følge rygtet ikke bruge PWM til at styre brightness.
Mit problem er at jeg ikke kan få bekræftet det. Eneste kilde jeg har, er et tysk forum og en Youtube video O_O
Jeg har forsøgt mig med HP's support der blot gav mig et link til specs og forhandlere.

Hvad gør jeg? Er der nogle der ved om den bruger PWM eller har en ide om hvordan jeg finder ud af det?

Mvh.
Senest rettet af Gummi 28 apr 2012, 09:53, rettet i alt 1 gang.
Af donoester
Hej,
Både CCFL og LED styres med PWM. Hvide lysdioder styres ved ren DC-spænding bliver ved lave spændinger mere blålige eller gullige. Helt ubrugeligt, når farvetemperaturen skal holdes konstant. Derfor er PWM en nødvendighed.

CCFL kan godt reguleres uden PWM, men kun i et stærkt begrænset lysstyrke-område, der i praksis ikke er nok til at være brugbart. I stedet bruges PWM, som i princippet giver alle lysstyrke-muligheder fra slukket til fuld lysstyrke.

Muligvis anvender ZR2740W PWM med en højere switch-frekvens end normalt (200 Hz eller sådan noget). Men uanset hvad vil lysdioder virke mere flimrende end CCFL, da sidstnævntes fosforlag bliver ved med at lyse et kort stykke tid efter spændingen er afbrudt. Den tid er nærmest ikke-eksisterende med lysdioder.

Har du ellers prøvet med forskellige LCD-skærme? Og i så fald, hvilke?

En mulighed ville måske være en CCFL eller LED-belyst skærm, som kører på fuld lysstyrke. Det er selvfølgelig uudholdeligt lyst - men så kunne man måske sætte en gråtonet akrylplade foran (eller brug solbriller). :)

En 24" CRT er high-end og var sikkert meget dyr da den blev købt. Alligevel komisk, at den den dag i dag sikkert har et bedre og mere korrekt billede end 95% af alle fladskærme i dag. Se evt. http://hardforum.com/showthread.php?t=952788 :)
Af Gummi
Tak for svaret, selvom det ikke lige var det jeg håbede på at høre.

Er du 100% sikker på at LED monitorer ikke kan dæmpes uden PWM?

Jeg fandt en test der viser at en 2009 version af MacBook ikke bruger PWM...og det er en LED skærm.

Testen er neders på denne side: http://www.tftcentral.co.uk/articles/pu ... lation.htm

Jeg må indrømme at jeg ikke har helt tjek på hvilke skærme jeg har prøvet...jeg har siddet foran rigtig mange både i forbindelse med uddannelse, arbejde og derhjemme. Så vidt jeg ved er alle vores skærme på arbejde CCFL med IPS paneler (ikke at jeg tror panelet har det store at sige)

Jeg har prøvet tricket med at skrue helt op for brightness, men jeg syntes ikke det gjorde det store...ikke på hjemmeskærmen i hvertfald.

Skærmen jeg sidder ved er en Sony FW900 og er den bedste skærm jeg nogensinde har prøvet. Desværre er den begyndt at være længe om at varme op og jeg tvivler på den har langt igen. Jeg er næsten sikker på at det bliver umuligt at finde en ny når den ryger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg er orienteret, så kommer du ikke udenom PWM på LED.
Af Gummi
ok...så den test jeg linker til er fejlagtig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det er rigtigt nok. Så Apple har altså valgt at undlade PWM i deres Macbook årgang 2009. Som Simon også skriver, så er brugen af PWM dog ikke noget man skilter med, så der er kun én måde at finde ud af det på - at teste det vha. et ordenligt kamera i de rigtige omgivelser.
Af donoester
Ved nærmere undersøgelse: ZR2740W bruger tilsyneladende ikke PWM: - Se http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... #Backlight
Men så bliver man måske nok nødsaget til at kalibrere sig ud af "misfarvningerne" med dertil hørende tab af kontrast. Det virker til HP allerede har det indbygget kompensering på to områder:
- Man har udvalgt/sorteret lysdioder, som man kender farvetemperaturudviklingen på. Hvis man ser http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... teil5.html - så er de alt for blå ved 100% lysstyrke, men nærmest perfekte ved en tredjedel lysstyrke.
- Hvis man ser på øverste graf her: http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... Ausmessung. Så virker det til, man kompenserer for farvefejlene afhængig af lysstyrkeindstillingen i de områder man normalt bruger. Lysdioderne bliver i de lavere områder sikkert mere og mere gule. :)
Af Gummi
Aaaaah...jeg havde godt stødt på den test før, men jeg troede der manglede dele. Det var ikke gået op for mig at man skulle skrive det med gult for at få hele artiklen...mit tyske er mangelfuldt for at sige det mildt.

Fedt! Tak! :)
Brugeravatar
Af azrael
Nu er jeg heldigvis flydende i tysk, og jeg kan bekræfte, at testen på PRAD.de angiver, at ZR2740w ikke anvender PWM til regulering af LED backlightet.

I stedet reguleres backlightet kontinuerligt. For at opnå en lysstyrke på mindre end 100% bliver strømmen trinløst reguleret ned til påkrævede styrke. Da maksimallysstyrken er meget høj anbefales det, at man sætter lysstyrken ned til ca. 30% for at opnå de ca. 140 cd/m², som man bør bruge ifm. en arbejdsplads.

Når skærmen scorer lavere end andre modeller i den nye ZRxx40w serie, så er det mest af alt, fordi 27" modellen åbenbart ikke har et OSD, hvilket de mindre modeller har. Til gengæld er ZR2740w så åbenbart den eneste model i serien, der ikke anvender PWM.

Hvis der er noget andet i artiklen, som jeg skal forklare/oversætte, så bare sig til.
Af Gummi
Ja det er super...den er allerede bestilt hjem :)
Af Gummi
Har kun siddet minutter foran den nye monitoren og kan allerede mærke den gammel-kendte fornemmelse i øjnene :(

Det var et dyrt eksperiment. Jeg har fraskrevet mig retten til at returnere den (noget med at det var en professionel monitor til virksomhed...der er stadig almindelig garanti selvfølgelig)

Hvad filan kan det så være?

Deler CCFL og LED lys nogle kvaliteter?

Jeg har lyst til at tude..det her kan sagtens få konsekvenser for min karriere.
Af Gummi
Nåh...suk.

Er der nogen der vil købe en HP zr2740w for en tusse under prisen? Den er et par timer gammel. :(

Jeg bor midt i København.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er et skud i tågen, men kan det skyldes overfladen på skærmen? Mange IPS-skærme har en ret speciel coating, som mange brugere klager over er til gene for deres syn.

Sidder du med den lyse skærm op imod en mørk væg? Den store kontrastforskel kan også genere øjnene, selvom det dog ikke burde give dig så store problemer.

Alternativ, så prøv at læs specifikationerne for de såkaldte TCO-certificeringer. Det kan være der afsløres noget heri, da de netop også omhandler "sundhed".
Af Gummi
Hej Rasmus.

Jeg har en Samsung monitor med et TN panel...den giver samme ubehagelige effekt.

Vores lejlighed er helt hvid (inklusiv gulve) og der kommer massere af lys ind.

Hmm..måske skal jeg bare vente på OLED monitorer og håbe at det er bedre?

Hvis jeg heller ikke kan tåle OLED, så hedder det vist et skur i en regnskov for mit vedkommende...det er pænt svært at undgå LCD skærme i dagligdagen.