Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af psnabe
Var nede i Elgiganten for at se på noget skærmrens til mit TV. Men bliv temmelig overrasket over prisen 149 kr. for en flaske - det er jo ca. 2 - 4 gange så dyrt som vodka. Er der noget andet man kan benytte en det "officielle"??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Brug en mikrofiberklud og en lille smule lunkent vand. Drop blot væsken.
Af Stein
Torben Rasmussen skrev:Brug en mikrofiberklud og en lille smule lunkent vand. Drop blot væsken.
Og vil du fjerne stride fedtede fingre , så brug Glassex på en blød klud , eks viskestykke , IKKE direkte på skærmen.

Stein
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Glassex indeholder alkohol, hvilket i længden kan stresse det plast-lag, som de fleste skærme har helt yderst på panelet. Det vil nok ikke gøre en forskel med det samme, men alkohol og plastic går ikke så godt i spænd i det lange løb, så i sidste ende kan du risikere, at overfladen krakelerer.
psnabe skrev:Var nede i Elgiganten for at se på noget skærmrens til mit TV. Men bliv temmelig overrasket over prisen 149 kr. for en flaske - det er jo ca. 2 - 4 gange så dyrt som vodka. Er der noget andet man kan benytte en det "officielle"??
200 ml AM skærmrens til LCD-TV inkl. microfiberklud koster "kun" 89,- på Elgigantens hjemmeside http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ens-200-ml

De sælger også en anden AM variant med 200 ml og microfiberklud til 149,-http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ml-am80118

Hvorfor de sælger to forskellige varianter og hvad forskellen er ved jeg ikke. Men AM produkter har altid været solgt til overpris, f.eks. deres tonehovedrens, som bare er isopropyalkohol, som kan købes langt billigere i f.eks. en hvid Matas flaske.

Men du kan efterhånden købe fladskærmsrens i de fleste supermarkeder til noget lavere priser.

Jeg har f.eks. så sent som i går set 150 ml Dr. Beckmann fladskæmrsrens til omkring 36,- (mener jeg) i SuperBest. Det er dog uden en microfiberklud til pudsning, men det sælger de også. De sælger da en microfiberklud specielt beregnet til at pudse fladskærme, med finere fibre og opskåret for ikke at ridse skærmen ifølge teksten på emballagen.
Microfiberkluden kan vaskes 100 gange ved 60 grader, men du må ikke bruge skyllemiddel ifølge vaskeanvisningen.

Jeg har også tidligere set Dr. Beckmann fladskæmrsrens i nettos rodebunker med partivarer (ok Netto er en stor rodebunke, hvis man kommer sidst på dagen).

Men normalt er det slet ikke nødvendigt med fladskærmsrens. En god fugtig microfiberklud er som regel nok til at pudse skærmen.
Jeg bruger altid demineraliseret vand, for at undgå kalkstriber.
En dunk med 5 liter demineraliseret vand koster kun 22,95 kr. i SuperBest http://www.superbest.dk/produkt/deminer ... vand-5-ltr og den kan række i mange år, så jeg gider ikke spare nogle ører ved at bruge kalkholdigt postevand.
De sælger også en 1 liter flakse, men så er literprisen dobbelt så høj som med 5 liter dunken.

Jeg bruger også altid demineraliseret vand til dampstrygejernet, så undgår man helt at det spytter beskidte kalk-klatter ud på den nyvaskede skjorte en gang imellem, som dampstrygejernet ellers gør af og til.

På samme måde bruger jeg også altid demineraliseret vand til min svampen til min Weller loddekolbe, da varmelegemet ellers kalker til inden i med tiden. Så slipper man for at skulle bøvle med at banke kalk ud af den eller købe et nyt dyrt varmelegeme.

Hvis du har bil eller motorcykel, så er det også demineraliseret vand man skal bruge til efterfyldning af akkumulatorer.

En dunk 5 liter demineraliseret er så billig og rækker så længe at jeg ikke gider at bøvle med kalkproblemer ved hverken skærmpudsning, strygning eller lodning.

Man kan også anvende destilleret vand i stedet for demineraliseret vand, men det er langt dyrere og slet ikke nødvendig til de nævnte opgaver. Destilleret vand er heller ikke noget man kan købe i supermarkederne i modsætning til demineraliseret vand. Men lad være med at drikke det, det må man ikke.

Men hold dig langt væk fra almindelige rengøringsmidler og glasrens som Ajax, Glassex osv. der som regel indeholder alkohol og muligvis også andre opløsningsmidler.
De kan langsomt fjerne antirefleksbehnadlingen på skærmen og evt. også skade selve plastikskærmen.
Så hold dig til microfiberklud med vand og gnub skærmen forsigtigt og grundigt, det er som regel tilstrækkeligt også til at fjerne fedtfingre. Ellers brug specielle fladskærmsrens uden alkohol og andre opløsningsmidler, hvis vand ikke er tilstrækkeligt.