Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære fladskærmseksperter,

Jeg har et par spørgsmål - håber, I kan hjælpe mig.

1)
Jeg skal bruge et nyt tv. Indtil videre har jeg udset mig et Samsung 40" Full HD LE-40D504, som kan fås hos elgiganten til 2499 kroner.

Jeg tror det passer fint til vores (begrænsede) tv-behov; ser fodbold et par gange om ugen, en dvd-film i ny og næ og min kæreste ser X-factor om fredagen.

Så vidt jeg har kunne læse mig til her på forummet, er det et udmærket tv - selvom jeg har læst et sted at lyden er middelmådig.

Jeg regner med at det skal have en levetid på minimum 5 år inden det bliver skiftet ud.

Er der nogen her der har erfaringer med tv'et? Eller nogen, der eventuelt har andre forslag?

Mit budget er max 3500 kr.

2)
Jeg vil gerne hænge tv'et op på væggen - gerne med en form for sikring, da jeg har en 1-årig datter, der helst ikke skal have fjernsynet ned i hovedet.

Har I nogen anbefalinger i forhold til beslag til ovennævnte Samsung-fjernsyn?
Mener jeg har læst, at antennestikket på lige netop det fjernsyn sidder på bagsiden - hvad betyder det i forhold til vægbeslag?

3)
Et helt generelt spørgsmål - igen i forhold til sikkerheden: kan min datter få stød fra antennestikket i væggen?

4)
Har I anbefalinger til et antennekabel af høj kvalitet, som samtidig ikke er for dyrt? (Der er 5-10 meter fra stikket i væggen til stedet, hvor fjernsynet skal hænge, så skal bruge en del)

Jeg bor i lejlighed og vi får Yousee gennem væggen.

5)
Sidste spørgsmål: Kan jeg gøre mit tv kompatibelt med min computer - det vil sige, kan jeg bruge det som en form for monitor, fx til at se film fra nettet på? (Jeg bruger mac).

Ser frem til at høre fra jer!
Af loland
Alle Samsungs modeller der ender på 04 er deres meget skrappede modeller. Du skal være klar over at tv'et kun har de allermest nødvendige tilslutninger som 2x hdmi og 1x scart og mangler stik som bla. vga stik til computer og lydudtag til ekstern anlæg som kan være en fordel da tv'ets egne højtalere er ret sløje. Tv'et egner sig nok mest som ekstrarums tv end stue tv imo. :)
Af flaeske
Tak for svaret, loland.

Havde ikke set, at tv'et ikke havde optisk udgang... det er da et klart minus.

Fjernsynet har kun 50hz - talte med en ekspedient tidligere i dag, han nævnte at det kunne medføre ghosting. Er der nogen der har erfaringer med at se fodbold eller film på det, eller som kan fortælle om det er helt uudholdeligt at se sport på et tv med ghosting?