Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Reitz
Hej Flatpanels.

Da jeg står og skal have nyt tv kunne jeg godt bruge lidt hjælp til at vælge det rigtige.
Men hvordan ved jeg om jeg træffer det rigtige valg?
Er der meget forskel på 100 Mhz clear motion i forhold til 200 Mhz?? Skal man op i 400 eller sågar 800 Mhz før det overhovedet er sådan rigtig godt, og er der nogen mærker der er værd at fortrække i forhold til andre?
Dog ved jeg heller ikke hvor meget jeg har lyst til at ofre, men omkring 5000 kr. indtil videre.
Derudover skal det være LED og 40 tommer eller derover.
Kan i komme med nogen forslag her, eller måske hjælpe mig lidt på vej til at få truffet er fornuftigt valg?

På forhånd tak.
Af Skærmtrolden
Tror de fleste her på sitet vil sige at specifikationerne ikke er særlig vigtige, og slet ikke Hz - dels opgiver de forskellige producenter Hz på forskellig måde, dels betyder Hz ét for LED og noget andet for plasma. Jeg har et 600 Hz TV - men har slået det fra. Det er allgevel bare beregnede ekstrabilleder, dvs. noget kunstigt, som aldrig var i original materialet...

Mange hælder til LED/LCD pga. strømforbruget. Det har har dog mere karakter af en skrøne, som er beskrevet i flere andre tråde, og som andre sikkert kan uddybe bedre end jeg kan. Der kan dog være flere andre gode grunde til at vælge LCD/LED, f.eks. design.

Tilsyneladende er der mange af de som priotierer billedgengivelse højest, som vælger plasma.
Af lgowner
du skal nok kikke mere på dit tv idag og omgivelserne end du skal se på mange finesser hvis du ikke er med på det nye alligevel.

Har du idag et tv hvor du er opmærksom på farvevalget i rummet, udstråler det billed på tv idag ikke det du forventer? syntes du selv du kan se om det ene eller den anden variant af neutrale billed serier ser bedst ud når rigtige farve nuancer bruges?

har du valgt din indretning i stuen udfra stil eller har du endnu ikke farvevalget på plads og vil tv't blive et nyt møbel i serien, eller bare være det for at du kan se film i ny og næ, og lidt nyheder og kulturel input fra nær og fjern.

tv er ikke altid så kompliceret og til 5000,- så kan de fleste nok hurtigt finde hjem til dig når du oplever dem i butikken og prøver skærmen lidt dernede først. forudsat du ikke er entusiast og til 5000 er det nok svært at starte den karriere på.

du kan finde mange gode skærme fra sony,samsung,lg og philips i de klasser og er finesserne dig lige meget, så vil strøm sikkert være vigtig og pengene du kan spare på en LED skærm istedet for den billige plasma som bruger 200% mere strøm. (50w vs 150w) altså 2x elforbrug per dag.

du får yderligere smallere skærme og let at hænge dem op når du holder dig i 42"(40" primært plasma) klassen. da beslag jo så også kan være mindre.
Af jones31
Er dog slet ikke enig i at hz ikke har en betydning på skærmene idag.
Hvorfor skulle man ligge det i skærmene hvis man ikke mener det har betydning, vil da klart heller have en 100 hz skærm end de billige 50 hz modeller som man ikke gør særlig meget ud af fra de forskellige mærker.

100 cmr = 50 hz
200 cmr = 100 hz
400cmr = 200 hz
800cmr = 200hz
Hvis vi snakker samsung.
Af Skærmtrolden
Nogen, måske endda mange, kan godt lide billeder med mange hz - og diverse støjreduktion og andre billedmanipulationer. Men hvis man vil have det så tæt på originalen som muligt, er det ikke vejen frem.

Derudover så spiller marketing ind her - stor tal sælger, og desuden så er det lettere for sælgere bare at lire tal af, end at skulle lave en seriøs demo af billedkvalitet.