Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har efter længere tids søgning brug for den sidste hjælp til at vælge den rette TV. Jeg er på udkig efter et TV, som skal bruges til almindeligt TV-kiggeri med en del sport - 40".

Jeg har kigget på følgende - og har pros and cons ved alle:

Sony HX40723 CI+ og PS3
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=8 ... 0600123310

Tilbuddet om en PS3 med i købet gør mig interesseret, da jeg ikke har noget at spille film fra. Spil som sådan tiltaler mig ikke pt., men det kan det jo komme til. Med PS3 er prisen 7.548,-.

Ud fra min egen research og info fra diverse butikker er dette den dårligste at de tre TV billedemæssigt.

Samsung D6505/D6577
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=8 ... 0609563700

Er for mig at se det flotteste TV, og leverer tilsyneladende et bedre billede end Sony´en. SMART-delen skulle eftersigende være ok, men jeg ved det ikke?! Ud fra min research forstår jeg, at 6577 og 6505 er samme skærm - kan det bekræftes eller omvendt? Prisen er 6.999,-

Panasonic CT30
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Panas ... _Other_DS)

Er ifølge pålidelige kilder - ikke mindst fra dette site - det bedste TV billedemæssigt. Jeg er tilbageholden med Plasma, da jeg ud fra div. fora herinde forstår, at det kræver en del at starte Plasmaen op, samt at der skal tænkes lidt over brug for at undgå burn-in. Jeg har ikke lyst til at tænke nærmere over mit TV - og brug - når det er købt. Men misforstår jeg og tillægger jeg problematikken store vægt end nødvendigt? Endelig taler strømforbrug, vægt og design mod modellen. Prisen er til gengæld bedst: 6.499,-

Hvad råder eksperterne mig til? - jeg er lost!
Af Mysen
Samsung'en er næsten magen til 6505. Dog følger der en T2 tuner med, selv om det ikke er sikkert, du skal bruge den.
Sony'en er ca af samme kvalitet som D6505, men hvis du synes Samsung'en ser pænest ud, så kan du sagtens vælge den.

GT30 er bedre. Og jeg ved ikke om du har set den live, men den er altså ikke særligt grim, selv om den dog ikke når de andre. Desuden er den tynd. Den bruger dog rigtigt nok mere strøm. Til gengæld er billedkvaliteten helt usammenligneligt bedre end de andre.

Burn-in er kun et problem, hvis du sætter en computer til, og er en af dem, der sidder og har windows skrivebordet som et ekstra billede i stuen. -eller hvis du stort set kun bruger den til at spille fifa på osv. Til normalt brug behøver man altså ikke tænke sig om, -kun i starten.
Jeg er med på, at plasma ikke er for alle, men at afvise tv'et på burn-in, selv om du ikke opfylder ovenstående kriterier til forbrugsmønster, dét er fjollet.
Af Petertex
Tak for det fine svar.

Jeg er sådan set enig med dig i, at GT30-designet ikke er så tosset endda. Min primære anke er Plasma-teknologien og faren for burn-in. Men på det område er jeg så blevet lidt klogere. Tak.

Jeg kommer ikke til at køre Windows-skærm på den, om end det er fristende og billedet er nok bedre end på min dell-skræm:-)

Angående Sony/Samsung så taler muligheden for den billige PS3 vel for at vælge den?! - i hvert fald hvis de skærmmæssigt er omtrent lige gode...

Pt. bor jeg i lejlighed, hvor vi vidst ikke har Boxer - så vidt jeg forstår, betyder T2-tuner derfor intet...?
Brugeravatar
Af edinger
Mysen skrev:GT30 er bedre. Og jeg ved ikke om du har set den live, men den er altså ikke særligt grim, selv om den dog ikke når de andre. Desuden er den tynd. Den bruger dog rigtigt nok mere strøm. Til gengæld er billedkvaliteten helt usammenligneligt bedre end de andre.
Med fare for at lyde som PeterD –– sorry Pete 8) –– må jeg sige, at GT30, udover at være de andre skærme overlegen rent billedmæssigt, i min optik også klart er pænest af de tre. Hvilket jo blot er en bonus.
Brugeravatar
Af edinger
Petertex skrev:Angående Sony/Samsung så taler muligheden for den billige PS3 vel for at vælge den?! - i hvert fald hvis de skærmmæssigt er omtrent lige gode...
Ja – hvis du er tilfreds med billedet. Og det er jo en subjektiv vurdering.

Jeg forstår dog godt fristelsen.
Petertex skrev:Pt. bor jeg i lejlighed, hvor vi vidst ikke har Boxer - så vidt jeg forstår, betyder T2-tuner derfor intet...?
Korrekt. Hvis du bor i lejlighed og ikke modtager dit signal via stueantenne, er T2-tuner overflødig.
Af Petertex
Jeg bor i lejlighed, så tuneren er ikke et problem. Jeg kommer nok ikke fra en lejlighed, før end TV er forældet...

Jeg er enig i, at GT30 vinder ved et nærmere kig (jeg har set det "live" i butik). Personligt holder jeg mere af Samsungs design - men der er ikke altafgørende.

Må jeg spørge, hvad din erfaring er med Plasma-teknologien og Burn-in?

Og til slut: det med den subjektive vurdering er jo mega svært. Skærmene er forskelligt indstillet, og der vises ofte en eller anden Blue-ray film.

Min pointe er, at jeg gerne ville kunne se en fodboldkamp på kassen med de rette indstillinger og det dårlige lejlighedssignal. Så ville det nok ikke være svært for mig at vælge!?
Brugeravatar
Af edinger
Petertex skrev:Min pointe er, at jeg gerne ville kunne se en fodboldkamp på kassen med de rette indstillinger og det dårlige lejlighedssignal. Så ville det nok ikke være svært for mig at vælge!?
Det kan jeg sagtens forstå. Jeg vil bare nødig trække min subjektive holdning ned over dig. For det er ingen hemmelighed, at jeg personligt foretrækker de billedmæssige karakteristika ved et plasmapanel.

For en LCD-skærm er Sony EX720 dog aldeles udmærket.

Petertex skrev:Må jeg spørge, hvad din erfaring er med Plasma-teknologien og Burn-in?
Burn-in er praktisk talt en non-issue. Midlertidig fastbrænding, også kaldet retention, kan dog opleves, hvis man som Mysen skriver spiller meget PlayStation eller ikke udviser den fornødne varsomhed i de første 100-200 timer (tommelfingerregel).

Herefter kan du bruge skærmen som en værd anden skærm.

Rigtig mange fravælger plasma pga. fordomme og uvidenhed – og voldsom markedsføring af "LED". Og mange af dem snyder i virkeligheden sig selv.

Og det er synd.

Dermed ikke sagt, at plasma er det rigtige valg i alle sammenhænge. Slet ikke.
Af Petertex
Ok - tak for opklaringen af plasma. Det begynder at hælde i den retning.

Jeg ved ikke, om det gør en forskel, men det er HX723 jeg har kig på. Ikke lillebroren EX.

Gør det en forskel? - eller lander vi stadig på plasmaen (igen er det PS3´en som forvirrer mig lidt - det er snu markedsføring af Sony)

Men jeg kan jo købe PS3´en ved siden af, hvis jeg mangler den i mit liv. CT30 er jo lidt billigere end HX723.
Brugeravatar
Af edinger
Åh! Sorry! Det ser jeg først nu... O_O

Om det gør en forskel? Næh, ikke for mig. Jeg ville stadig vælge GT30'eren.

HX723 kan dog være et fint valg for dig. Det er, undskyld, helt op til dig at vurdere. Selv om det er svært.

At GT30 er bedre end HX723 og foretrækkes af ægte videofile, er jo ikke det samme som, at HX723 er en "dårlig" skærm :)
Af Mysen
Begge skærme er testet herinde, og så kan du vurdere, hvilken du synes er bedst. Eller dvs. testene vil fortælle, hvilken er bedst, mens du kan vurdere, om forskellen er noget der afgør dit valg.
Jeg må indrømme, at jeg ikke vidste at billedet kunne brænde fast, da jeg købte en plasmaskærm for 7 år siden, og den har ikke nogen form for burn-in. Det er altså ikke noget, der sker, hvis man har et bare nogenlunde varierende forbrug.
edinger skrev:Med fare for at lyde som PeterD –– sorry Pete –– må jeg sige, at GT30, udover at være de andre skærme overlegen rent billedmæssigt, i min optik også klart er pænest af de tre. Hvilket jo blot er en bonus.
Skal vi ikke bare være enige om, at vi er uenige så? ;) Jeg synes nemlig 6'eren fra Samsung, måske lige bortset fra Sony's NX serie, er det flotteste tv på markedet til menneskepenge. ( B&O betales med rigmandspenge)Panasonic er på vej med, men er der ikke helt endnu imo.
Af msros
Jeg tillader mig lige at låne denne tråd, i stedet for at oprette en ny tråd om stort set samme emne:

Ganske enkelt hvor for man det bedste og mest naturlige billede, og hvor for man i det hele taget mest "bang for the buck":

Sony kdl-HX46723 eller Samsung UE46D6505/D6577

Mange tak. :-)