Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer derude :)!

Jeg står i den uheldige situation at have lånt min kærestes Samsung UE32B6000, som er lidt over 2 år gammelt (der er 2 års garanti på :/), og efter under en times brug sagde tv’et en lille "flop" lignende lyd og herefter blev billedet så helt lyst med kun få grå/sorte nuancer, og hvis man kigger efter kan man også finde lidt farve i billedet (link til billeder af tv’et ses nederst)… og sådan ser billedet både ud på hdmi inputtet og tv'ets egne menuer, så har ikke testet andre inputformer... jeg har både prøvet at fabriksnulstille tv'et, opdatere firmware og rode med diverse indstillinger, men intet af det har afhjulpet problemet... hvis det kan være af nogen betydning så sad tv'et i et led efter en Pioneer receiver forbundet via hdmi, og fejlen skete da jeg sad og rodede med nogle indstillinger på receiveren.. jeg har ingen id’e om fejlen kan være blevet fremprovokeret heraf...

Det falder så til mit held at jeg er i gang med at uddanne mig som elektronikfagteknikker (det der før i tiden hed elektronikmekanikker) og jeg har slæbt tv'et med til det værksted jeg er i praktik.. men jeg har ingen erfaring med fejlfinding i elektronikken i et tv, og min logik kan umiddelbart ikke pege på noget... så ville høre om der er nogen der har samme problem, eller muligvis kan bidrage til at finde frem til hvor problemet ligger, så jeg ved hvilket komponent, eller alternativt hvilket modul der skal skiftes...

http://img4.imageshack.us/img4/8086/20120410140531.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/9642 ... 140517.jpg
Af Sjavse
Du har ikke prøvet at se ganske normale tv-kanaler? Du har altså kun tjekket tv'et via den specifikke hdmi-indgang hvor din Pioneer receiver er forbundet?
Jeg synes du skal prøve at tjekke hvordan billedet er med tv-kanaler og prøve at tjekke de andre hdmi indgange i fjernsynet.
Jeg ved ikke lige hvor mange dit tv har, men hvis der er andre så prøv at tjek om de virker.
Det kunne tyde på at den hdmi indgang som din receiver er sat i, er gået i stykker pga. receiveren, men det er som sagt nemt nok at undersøge hvis du prøver at se tv-kanaler og prøve de andre hdmi indgange.
Af Bloch
jeg har ikke prøvet tv kanaler da tv'ets egne menuer også lider af fenomenet, også når der intet er sat til tv'et. har dog konkluderet at "flimmeren" fra tuneren som ikke har antenne til lider af samme symptomer som resten... men vil lige prøve at smide en antenne på, på mandag, og så teste den anden indgang.. men er ret sikker på at det er det samme :/
Af Bloch
det er stadig det samme på den anden hdmi indgang og med antenne på... nogen der har nogle bud ?
Af noxity
Det er en fejl i panelet eller den indre elektronik et sted. Det er ikke noget du umiddelbart selv kan løse.

Du kan være heldig at der er nogen med samme problem der har en lavet en "fix it yourself guide". Men det mener jeg ikke at have set for denne type af problemer.

Desværre :((
Af Bloch
ja, hvis det er panelet så er det jo byt til nyt :) - men har lidt håbet på at det er et sted i elektronikken den er gal, for så er der en chance for at man kan lave det selv, men har også opgivet at finde en guide.. men er der nogle steder man kan finde nogle diagrammer over elektronikken i tv'et eller lignende :)? evt. nogle spændinger fra power supply'en, så man kan se om det er der den er gal eller hvordan :) - men hvor meget koster det alternativt at få nogle "professionelle" til at kigge på skærmen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan ikke betale sig at lade nogen se på TVet hvis der ikke er garanti på det.
Af Bloch
nå ok :/ - så må det jo være byt til nyt, hvis jeg ikke kommer videre i fejlsøgningen.. men tak for de gode råd :)!