Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så fik jeg endelig købt en flad - efter en længere og til tider frustrerende proces.

Jeg er hverken TV kender eller entusiats - dels for at indikerer noget om mine synsvinkler, men også for at sige at dette ikke bliver en minianmeldelse. Primært fordi jeg ikke kender nok til markedet, til at kunne sætte mit nye indkøb i relation til markedets øvrige modeller.

Lidt om modellen: Det er en "økonomi"/basis model indenfor plasma. Den har rigtig mange features indenfor SmartViera, dog ikke mulighed for at tilslutte en USB harddisk og bruge den som optager. Men derudover har den vist nærmest alt. Der kun 2 USB og 2 HDMI stik. Stikkene vender bagud, men det har ikke den store betydning i praksis, der kabinettet nedenunder har udbulning til højtaler. Der er højtalere i begge sider, de vender bagud og i menuen kan man indstille om der er over eller under 30 cm til bagvæggen. Lyden er overraskende god (IMHO), og ihvertfald en tand bedre end jeg har hørt mange andre fladskærme. For mig opvejer det klart, at skærmen ikke er så tynd. Og sådan som vores stue er indrettet, betyder tykkelsen ikke særlig meget. Design mæssigt ligner den meget en VT30, men med smallere ramme, også et klart plus for os.

Et af de helt store plusser efter min mening, er at den bruger mindre strøm. Det er selvfølgelig godt for elregningen, men det er mere fordi den klarer sig helt uden blæsere !!! Enkelte gange har jeg hørt lidt buzzing, men det forsvinder hurtigt. Det er vist mest når den er kold, det kan forekomme.

Betjeningen fungerer som en leg og menuen er meget velstruktureret. Jeg har ikke fået den på nettet endnu, men får det nok i weekennden. Fjernbetjeningen er ikke noget særligt at se på / røre ved, men den ligger godt i hånden og fungerer fint. Den kan også styre vores Panasonic DVD. Man kan omdøbe navnene på de forskellige indgang, noget som klart bidrager til betjenings venligheden, når man har flere enheder tilsluttet.

Billedkvaliteten, ja, hvad skal jeg sige? Jeg vil ikke påtage mig at vurderer den i forhold til de andre PanaPlasmaer, men bare konstaterer at den i mine øjne er tilstrækkelig tæt (helt tæt?) på GT30 og VT30, til at jeg er lykkelig for den. Den mangler desværre HTX profilen, men har en True Cinema profil. Mit bud er at det sparer nogle licens kroner, men kommer ret tæt på HTX. Ihvertfald ser billedet meget troværdigt ud, f.eks. virker hudfarver meget ægte. Jeg tager billeder med et spejlrefleks kamera, som jeg redigerer på en kalibreret skærm. Når jeg viser disse billeder på Pana'en, ligger de rigtig tæt på det jeg ser på den kalibrerede skærm.

Vi kom fra en Panasonic 32" billedrørs skærm - så springet er selvfølgelig stort. Men lidt overraskende, er lyden bedre i fladskærmen. Og så er det bare en fornøjelse med de gode farver og alle detaljerne, især i de mørke og skyggefyldte områder, der er en skøn detaljerigdom. Og der er mange aftner, jeg kom for sent i seng, fordi jeg liiige skulle se en film mere...

Måske skal jeg lige nævne, at vi har tilgode at se BluRay på den - signalkilderne er indtil videre begrænset til DVD og BoxerTV.

For at opsummere lidt: De ting som vi lagde mest vægt på, har vi fået her: 50" med god billedkvalitet, rimelig godt design til en rimelig god pris, dvs. 8000 kr. DVB-T2, masser af features, lyd lidt over gennemsnittet. Det mærkes på byggekvaliteten (og måske også fjernbetjeningen) at det er en basis model, men selve skærmen rører vi jo ikke ved til daglig... Savner måske lidt muligheden for USB optagelse, da vores Triax HD optager "kun" er DVB-T (ej 2), da vi ikke kan optage flere af kanalerne som sendes på DVB-T2. På den anden side skal vi jo alligevel have en ekstra optager, da vi ikke kan se en anden kanal på TV'et, mens det optager. Så det ikke et alvorligt issue i mine øjne.

Og så det om beslutningsprocessen - skriver det dels for at vise udviklingen fra frustrationer til afklaring, og måske kan det hjælpe andre lidt lettere igennem frustrationerne...

Anyway, here goes:

Startede i januar med seriøst at kigge på fladskærme. Kom fra et 32" billedrørs TV. Var rundt om mange modeller, både på nettet og i butikker, og igennem mange overvejelser og på et tidspunkt led jeg nok af paralysis by analysis. Men der var et mønster: Jeg blev ved at vende tilbage til PanaPlasmaer.

Processen havde vel også to sider: At afklare vores behov og finde en passende model.

G30 blev udelukket, primært pga. (mangel på) design, men også lidt pga. manglende 3D (som sønnen efterlyser).

Så det stod på valget mellem GT30 og VT30. Her stod valget længe, de potentielt støjende blæsere holdt mig tilbage. Jeg kunne selvfølgelig bare have bestilt på nettet og evt. returneret, men jeg ville hellere handle i en rigtig butik.

Kort før påske tog jeg så i det nærmeste Panasonic Center. Dér trak det hurtigt i retning af GT30: Rammen var smallere og ingen glasplade der gav ekstra refleksioner. Så var der godt nok ikke 3D briller og wifi dongle med - men som de sagde, Panasonic kommer snart med nye briller, og de 3 generationer de havde set, var hele tiden blevet bedre og billigere. Mht. wifi, så har vi router og TV i hver sin ende af huset, med deraf følgende halvdårlig forbindelse. Så det ville nok alligevel ende med et kabel...

Så var der lige det med potentiel blæserstøj, som jeg er ret følsom på, og returret: Mja, men hvad så med den nye model, Panasonic TX-P50XT50Y ? 8000 kr., design jeg/vi kan li' og 50" plasma, mulighed for 3D og masser af features, afgjorde sagen hurtigt.
Brugeravatar
Af MigSelv
Når du får en bluray afspiller, så kommer du aldrig i seng, for her bliver kvaliteten endnu bedre.
Af Skærmtrolden
He he - det tror jeg gerne, der er allerede hang til HD kanalerne... ;)

Bortset fra det, så synes jeg det er en fornøjelse at de fleste DVD'ere gengives godt, det var ikke tilfældet på en anden model, jeg på et tidspunkt havde i kikkerten.

Bør nok også nævne, at jeg har slået følgende fra: støjreduktion, levende farver, eco mode, Intelligent Frame Creation.

En god detalje, er at man kan opsætte farveprofil etc. for hver indgang - i vores tilfælde er det én opsætning til konsolspil, og en anden til TV, DVD osv.