Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
Kan ikke forstå, hvorfor sælger nævner det med harddisk indbygget i tvét:

" Jeg var nede i Elgiganten fordi de havde tilbud på et 40’’ Samfung fladskærmstv og jeg forklarer ham at jeg umiddelbart kun skal bruge det til at koble min bærbar til, så jeg kan se film i 720p på denne store skærm. Han skynder sig hurtigt at sige ”dén går ikke, lige netop dette tv vil hakke for meget hvis der er hurtige bevægelser på skærmen”, hvorefter han trækker mig et skridt til venstre og tilbyder mig et Sharp 40’’ med forklaringen ”dette tv har en større harddisk. Den vil ikke hakke og så kan du bruge den til at se dine film via. HDMI”. "

For det 1. kan jeg ikke finde et Sharp tv på Elgigantens hjemmeside, der har indbygget harddidk, hvilket der ikke er mange tv, der har!
For det andet har dette INTET med billedkvaliteten at gøre, men kun om der er mulighed for at optage uden at bruge externt medie!

Alle nyere tv vil IKKE hakke, hvis du blot sørger for at sende kildematerialet i de rigtige Hz, som xcardman også nævner, så sørg for at have styr på hvilket materiale, det er du ser, eller køb en media-afspiller, der kan klare dette automatisk, uden du behøver at bekymre dig om andet, end at nyde de gode billeder...
Af Langvad
Supergris skrev:Kan ikke forstå, hvorfor sælger nævner det med harddisk indbygget i tvét:

" Jeg var nede i Elgiganten fordi de havde tilbud på et 40’’ Samfung fladskærmstv og jeg forklarer ham at jeg umiddelbart kun skal bruge det til at koble min bærbar til, så jeg kan se film i 720p på denne store skærm. Han skynder sig hurtigt at sige ”dén går ikke, lige netop dette tv vil hakke for meget hvis der er hurtige bevægelser på skærmen”, hvorefter han trækker mig et skridt til venstre og tilbyder mig et Sharp 40’’ med forklaringen ”dette tv har en større harddisk. Den vil ikke hakke og så kan du bruge den til at se dine film via. HDMI”. "

For det 1. kan jeg ikke finde et Sharp tv på Elgigantens hjemmeside, der har indbygget harddidk, hvilket der ikke er mange tv, der har!
For det andet har dette INTET med billedkvaliteten at gøre, men kun om der er mulighed for at optage uden at bruge externt medie!

Alle nyere tv vil IKKE hakke, hvis du blot sørger for at sende kildematerialet i de rigtige Hz, som xcardman også nævner, så sørg for at have styr på hvilket materiale, det er du ser, eller køb en media-afspiller, der kan klare dette automatisk, uden du behøver at bekymre dig om andet, end at nyde de gode billeder...
Præcis! Jeg havde lidt a la samme problem med min stationær selvom det slet ikke er så kritisk her som ved dig, da jeg har forholdsvist nyt hardware i. Men er meget perfektionistisk og jeg ville have det helt perfekt, derfor endte jeg med at købe wdtv live, og kører alt fra pc over den. Dit problem kan måske osse have noget at gøre med om din player bruger hardware accelerator, men i første omgang så lyt til det med hz som de andre skriver.
Af maximum the hormone
Okay. Jeg kan godt mærke at det bliver lidt anstrengende at jeg ikke bare forstår det, men så vidt jeg kan forstå er problemet hz. og gang fra pc til tv skærm.

Hvordan kan jeg så se på mit/min pc om hz bliver overført ordentligt? Altså hvordan 'sender jeg kildematerialet i de rigtige hz'?

- Hvis det er den generelle mening her fra brugerne at jeg spørger for mig og selv burde "sætte mig ind i tingene" så må i meget gerne linke mig til steder hvor man kan læse om den slags. Jeg har prøvet mange google søgninger, som f.eks. "fra hdmi til pc", og jeg finder intet : (
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med frekvensen er, at det afhænger af hvad du ser. BluRay film er optaget i 1080p24, dvs. de skal afspilles ved 24 Hz. DVD er gemt i 50 Hz hvis det er den europæiske region og 60 Hz hvis det er fra eks. USA. samme problematik gælder TV-serier fra hhv EU og USA. Som du måske kan gætte, så er det dermed lidt svært altid at få afviklet tingene ved den korrekte frekvens hvis man har mange forskellige typer medier liggende. Ydermere så er der en tendens til, at mange ripper deres BluRay film og nedskalerer dem til 720p hvorved de 24 Hz bliver omdannet til enten 50 Hz eller 60 Hz dvs. den hakkende fejl bliver hardcodet ind i filmen.

Jeg ville anbefale dig samme manøvre med at bruge en medieafspiller, som streamer fra din PC i stedet. Disse kan håndtere frekvensskiftet automatisk.
Af maximum the hormone
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville anbefale dig samme manøvre med at bruge en medieafspiller, som streamer fra din PC i stedet. Disse kan håndtere frekvensskiftet automatisk.
Den medieafspiller du tager om, er det et program på selve computeren som f.eks. windows media player, VLC-player eller er det en ekstern afspiller, som f.eks. en dvd. afspiller der har intet at gøre med computeren? Hvis det er et program på computeren, hvilket er så godt? Jeg kører mine film over VLC og den kan tydeligvis ikke finde ud det med Hz.

Bare for info så ser jeg oftest film, serier osv. i 720p
Af PhDream
Han taler om en ekstern medieafspiller, altså en boks, som du sætter til tv'et. Den har noget at gøre med computeren, da du vil streame dine videofiler fra computeren til boksen. Du kan også vælge at overføre filerne til en ekstern HDD, og sætte HDD'en til boksen. Så skal du ikke bøvle med at trække kabel eller have en ustabil wi-fi forbindelse, selv om wi-fi egentlig er ok til de 720p filer, du bruger.

Ikke for at fornærme dig, men med dit niveau af viden, ville en løsning med en ekstern medieafspiller + ekstern HDD (2,5", så du kun skal bruge usb og ikke nogen strømadapter) være den bedste/nemmeste løsning.

Bare til info: jeg bruger selv VLC både hjemme og på arbejdspladsen og det har aldrig hakket så meget, som du skriver. Jo, det hakker lidt, hvis jeg afspiller film optaget i 24p med 60Hz, men det er minimalt og slet ikke på samme måde, som du beskriver.

Der må være noget galt et eller andet sted i din hardware-kæde.
Af maximum the hormone
PhDream skrev:Han taler om en ekstern medieafspiller, altså en boks, som du sætter til tv'et. Den har noget at gøre med computeren, da du vil streame dine videofiler fra computeren til boksen. Du kan også vælge at overføre filerne til en ekstern HDD, og sætte HDD'en til boksen. Så skal du ikke bøvle med at trække kabel eller have en ustabil wi-fi forbindelse, selv om wi-fi egentlig er ok til de 720p filer, du bruger.

Ikke for at fornærme dig, men med dit niveau af viden, ville en løsning med en ekstern medieafspiller + ekstern HDD (2,5", så du kun skal bruge usb og ikke nogen strømadapter) være den bedste/nemmeste løsning.

Bare til info: jeg bruger selv VLC både hjemme og på arbejdspladsen og det har aldrig hakket så meget, som du skriver. Jo, det hakker lidt, hvis jeg afspiller film optaget i 24p med 60Hz, men det er minimalt og slet ikke på samme måde, som du beskriver.

Jeg prøver med en anden computer og et andet stik. Må du give link til sådan en ekstern enhed du beskriver? Både medie afspiller og hdd?

Jeg tager det på ingen måde fornærmende, ved udmærket at jeg ingen forstand har på fjernsyn what so ever, jeg ønsker blot at se mine film uden problemer : )
Af maximum the hormone
maximum the hormone skrev:
PhDream skrev:Han taler om en ekstern medieafspiller, altså en boks, som du sætter til tv'et. Den har noget at gøre med computeren, da du vil streame dine videofiler fra computeren til boksen. Du kan også vælge at overføre filerne til en ekstern HDD, og sætte HDD'en til boksen. Så skal du ikke bøvle med at trække kabel eller have en ustabil wi-fi forbindelse, selv om wi-fi egentlig er ok til de 720p filer, du bruger.

Hvis løsningen er at købe en ekstern boks eller hdd vil jeg selvfølgelig overveje det, men selvom det måske er den "nemmeste løsning" så er det alligevel nogle ekstra penge. SYnes det er lidt øv, for jeg har mange venner der ikke laver andet end at forbinde bærbar og fjernsyn med HDMI og for dem virker det. Selv min mors samsung som har dårligere specifikationer end min kan sagtens. Jeg tror jeg prøver at koble min stationære pc til skærmen og se hvad der sker. Køber muligvis også et lidt dyrere HDMI stik. Det må være noget med koblingen eller bærbaren, hm.

Jeg tager det på ingen måde fornærmende, ved udmærket at jeg ingen forstand har på fjernsyn what so ever, jeg ønsker blot at se mine film uden problemer : )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Afspiller:
http://www.medieafspiller.dk/produkter/ ... hd-tv-101/

Dertil skal du så bare købe en USB harddisk og sætte det hele sammen med dit TV med et alm. HDMI-kabel. Filmene kan også streames direkte fra din PC med denne afspiller hvis den blot er tændt.

Hvis alle dine venner kan finde ud af at sætte deres PC til deres TV, var set så ikke oplagt at få en af dem til at kigge forbi og give en hånd? Det er - alt andet lige - nemmere at fejlsøge hvis man har "fingrene i suppen".

Jeg kan dog love dig for, at et dyrere kabel ikke vil løse noget.
Af PhDream
Jeg har selv gode erfaringer med denne medieafspiller: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623355

Den understøtter lidt flere lydformater end Dune afspilleren, men det er ikke sikkert, at det er relevant for dig.

Denne HDD har masser af plads, men er lidt dyr: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=613825#reviews

Denne har mindre plads, men er også billigere: http://www.dustinhome.dk/lacie-rikiki-5 ... ider_dacsa
Af maximum the hormone
Torben Rasmussen skrev:Afspiller:
http://www.medieafspiller.dk/produkter/ ... hd-tv-101/

Dertil skal du så bare købe en USB harddisk og sætte det hele sammen med dit TV med et alm. HDMI-kabel. Filmene kan også streames direkte fra din PC med denne afspiller hvis den blot er tændt.

Hvis alle dine venner kan finde ud af at sætte deres PC til deres TV, var set så ikke oplagt at få en af dem til at kigge forbi og give en hånd? Det er - alt andet lige - nemmere at fejlsøge hvis man har "fingrene i suppen".

Jeg kan dog love dig for, at et dyrere kabel ikke vil løse noget.
Så gør jeg ikke det : )

Desværre, det eneste mine venner har gjort var at koble de to sammen (pc og fjernsyn), når jeg forklarer dem mit problem er de blanke. Men jeg prøver med en anden pc og virker det ikke, må jeg jo bruge de penge. Tusind tak for linket.