Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wega
Jeg undskylder på forhånd hvis dette er et total nybegynder spørgsmål som man nærmest bør vide, men det gør jeg altså ikke :)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at slå min computer arbejdsplads sammen med der hvor jeg ser tv/film. Og så er det jeg tænker om man "bare" kan købe et TV og så slutte til, og så er det lige så godt som en computer monitor, eller er hvad er forskellen på dem?

Til TV delen har jeg tænkt mig at mest at se Blue Ray film via PS3, og så eventuelt lidt TV via TV kort i computeren.

Computeren bruger jeg til meget forskelligt. Jeg redigerer billeder, laver musik, surfer og spiller spil. Så det er meget blandet...

Størrelsen skal gerne være omkring 32-37" og prisen skal være relativ lav hvis muligt.

Findes sådan en skærm, eller er det umuligt at kombinerer de to verdener?
Af Snurrerundtlyd
Ja en computer kan sagtens tilsluttes stort set ethvert TV på markedet i dag, via enten via DVI-indgang eller HDMI-indgang med et DVI til HDMI kabel.
Af Wega
Yes den var jeg med på, men det var ikke helt det jeg mente.
Det jeg mener er om en TV skærm fungerer lige så godt til at redigere billeder på som en PC monitor? Eller om den er lige så god at spille computerspil på som en pc skærm?
Af donoester
Det kommer an på, hvor meget du ville have givet for en tilsvarende computerskærm til ex. billedbehandling. Men generelt vil jeg sige, at du nok kommer til at lede længe efter et TV med samme egenskaber som selv en entry-level IPS/VA-baseret computerskærm har, når det handler om opnåelig farvepræcision og kalibreringsmuligheder via OSD.
Men til lejlighedsvis billedredigering kan det godt gå an - bestemt.

Jeg havde lidt samme idé og valgte hurtigt computerskærmsløsningen, hvortil der er sat en PS3, en TV-boks (AzBox) og en computer. Pixelstørrelsen blev i hvert fald for mig for stor med et TV, hvis det samtidig skulle bruges som arbejdsplads, hvor man sidder tættere på skærmen. Uanset hvad man vælger, så bliver det lidt af et kompromis :)
Af Wega
Ja det er jo netop det jeg er bange for, at det bliver for stort et kompromis og ingen af delene kommer til at blive "ordenlige". Og ja den "rigtige" løsning er jo nok at finde en computer monitor i stor størrelse, men jeg synes bare ikke de er store nok. 27" er jo til at komme til for penge, men jeg tror bare det bliver noget af en fesen oplevelse og se HD film på en 27" med 2.5-3m afstand :( Jeg har en 23" LG nu, og der er jo ikke langt op til 27" så. Af 30" er der jo næsten kun Dell's Ultrasharp, er der ikke? Og den er bare rasens dyr, set i forhold til at det kun er 3" ekstra. Er der billigere alternativer på minimum 30" eller derover? Maks 37" vil jeg tro, da jeg skal sidde med godt 1 meters afstand når jeg laver computer arbejde.

Anyway, jeg tog affære og slæbte vores 50" LG (PQ6000) plasma TV ind på mit lille kontor (Gud fader i skuret, hvor har jeg dog glemt hvor tungt det monster er), og fik den spændt efter computeren. Ud over at billedet flimre en del i kanterne, så synes jeg faktisk det er en ok oplevelse. Nu er 50" selvfølgelig alt for stort, men jeg for da en rimelig idé om hvordan billedkvaliteten bliver. Jeg ved ikke hvor meget tingene har forbedret sig siden 2009, men jeg satser da lidt på at det er blevet lidt bedre i hvert fald. Men det bliver nok svært at få kalibreret sig til en ordentlig farveprofil med henblik på billed redigering. Ud over det synes jeg den er meget følsom overfor mørke områder i film, det bliver ofte nogle sjove plamager. Og så synes jeg også at mine fotografier står meget skarpere end når jeg ser dem på min computer monitor?

Alt i alt, så tror jeg ikke jeg vil ligge idéen fra mig, og prøve at arbejde videre med det.

Så hvis nogle af jeg kan komme med forklaringer på de ting jeg har oplevet, og eventuelt om der nogle løsninger på det, så vil det være meget værdsat. :)
Af donoester
Du har nok ret i at 27" bliver lidt småt på den afstand - men vil dog påstå du godt kan se forskel på "HD" og ikke "HD". Men så igen, jeg kan forstå at du i så fald havde overvejet en 27" med 1920x1080 (?). Så tror jeg også det vil blive for anstrengene at sidde tæt på (store pixels). Skærme i den opløsning og i den størrelse er allesammen med TN-panel - desværre. Men det gør prisen lav.
U3011 er en skærm med IPS panel, bredt farverum og meget større opløsning - deraf den højere pris.
Mit bedste bud vil nok være noget i størrelsesordenen 32" og ikke større, hvis det skal fungere nogenlunde som TV og som computerskærm ved forskellige afstande.

Modigt at prøve det af med en 50" plasma :D. Det er jo lige til at få ondt i nakken over at tænke på. De sjove plamager ved mørke scener i film - er det med plasmaen eller din nuværende computerskærm du mener?

Har du et modelnummer på den 23" LG du har nu?
Af Wega
Ja 32" er også den størrelse jeg vil gætte på bliver det bedte kompromis, selv om det godt nok bliver lidt kedelig at gå fra at se film på 50"'eren til en 32". Men så igen, så bliver afstanden også mindre så det føles forhåbentlig ikke så slemt.
Jeg har desværre også et rimelig begrænset budget, og vil gerne forsøge at holde det omkring 3500kr og meget gerne under. Jeg er dog ikke bange for at købe brugt.

Jeg hælder nok mest til at det skal være LED på grund af det lave energi forbrug, men omvendt skal det heller ikke holde mig fra hvis det er muligt at få væsentlig bedre billedkvalitet med LCD.

Jeg har kigget lidt på Philips 32PFL5606H som jo er med i købs anbefalingerne her på siden. Specielt prisen kan jeg rigtig godt lide :D Svartiden er også opgivet til 2ms, hvilket jeg har forstået sådan vil være godt til når der skal spilles hurtige computerspil. Omvendt synes jeg næsten også det lyder lidt for godt til at være sandt, da det er lige så hurtigt som den "gamer skærm" jeg har nu?
Ellers har jeg også fundet et brugt Sony 32EX520 som i mit hoved virker som et mere gennemtestet og generelt bedre TV, men det ved jeg ikke om jeg har ret i?
Ellers er jeg meget åben for forslag...

50" plasma'en kom ikke op på bordet og stå, jeg testede det bare mens den stod på gulvet, men den er altså stor at glo ind i, når man kun sidder 1½ meter væk :)
Det med plamagerne i det mørke var på Plasma TV'et.

Det er en LG W2363D 120Hz fætter.

Er i øvrigt dybt taknemmelig over din hjælp :)
Af ZeiDjon
Hejsa...

Jeg købte denne skærm

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... le-7139-br

Umiddelbart var den rigtig fed, men der var input lag med musen, det vil sige den hele tiden var bagefter og gjorde det umuligt at spille, så nu leder jeg efter en skærm hvor der ikke er lag på..

på min gamle 46 tommer samsung som er lidt over 1 år gammel kan jeg spille uden lag over hovedet, så nu er jeg i vildrede...

40" er absolut max for mig, men tror en god 37" er bedre..

Er der ikke andre der kan komme med eventuelle input over hvad de har af fjernsyn m.v. som kan bruges..

ZeiDjon
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste TV har en Game Mode, som man kan aktivere i menuen. Prøv at se om det ikke løser problemet.
Af ZeiDjon
Hej Torben

Jeg har prøvet alle mulige indstillinger også game mode, men lige lidt hjalp det, og jeg har afleveret fjernsynet tilbage.. derfor jeg er lidt i vildrede for så skal jeg jo i teorien have en computer med og "teste" de fjernsyn jeg kunne være interesseret i...

ZeiDjon
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De TV vi tester her på siden testes også med spil, hvor Rasmus giver en indikation om hvordan de performer. Du kan starte med at luse de langsomste fra ad den vej måske? Men derudover er der ikke meget andet man kan gøre uden at prøve TVene selv.
Af Wega
Tja jeg kokser stadig rundt i hvad jeg skal have. Men jeg er faktisk gået lidt op i størrelse, og satser på 40" da jeg kommer til at sidde lidt længere væk fra den end først antaget.

Lige nu overvejer jeg om det er værd at bruge 1500kr ekstra på at købe en Sony KDL40HX723 i forhold til en Samsung UE40EH5005XXE, som begge er i El giganten i næste uge... Nogen kommentarer til det?