Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andersss
Håber i kan hjælpe mig lidt med min hovedpine her - for jeg er ved at gå kold her!
Jeg skal bruge en NAS. Den skal opfylde følgende kriterier:
- Bruges med Apple tv 3 (når der kommer et jalbreak hertil + XMBC)
- Have mindst to bays (min. 6 GB plads)
- Have en torrent client indbygget

Derudover ville det være smukt smukt hvis den også kunne udvides med flere bays på et senere tidspunkt - men det er ikke et must.

Jeg har primært kigget på synology (alt fra 212 til 712+), men vil ikke betale for noget jeg ikke får videre brug for - hvis muligt.
Der har været lidt en jungle for mig at finde ud af hvilke NAS-enheder som har en torrent client.

Håber i kan hjælpe her

Mvh.
Anders
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan kun anbefale Synology. Deres 712'er er nok den sikreste hvis du vil udvide. De andre kan ikke parallelkobles.
Af Andersss
Det var også lidt det jeg var kommet frem til. Brugte lige et par timer til på at reseache i går, og tror måske jeg bare skal gå efter en syno 212. ellers må det blive en tilsvarende fra 400-serien (for at få 4 bays). Synes 712'eren er for dyr i forhold til hvad jeg skal bruge den til, og så må jeg undvære muligheden for at udvide. Ellers løber det for hurtigt op :)
Tak for responsen Rasmus.
Hvis nogle har noget at ville sige om netgear eller andet, så kom endelig med det!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som mit profilnavn antyder, så er mit navn nu altså Torben ;) Rasmus er den anden halvdel af teamet.

Jeg bruger selv en Synology DS411 og har tidligere haft en DS209 og en DS101. Køb 4 Bay hvis du har råd - pladsen slipper hurtigt op.
Af Andersss
Gud hvor pinligt :s
Sjovt du siger 411, for sad lige med den på skærmen. Har den rigelig med upload hastighed til at drive bluray rips? :)
Den virker nemmelig som et godt bud nu hvor 712+'erener så meget dyrere end en 212'er.
Skal selvfølgelig køre over kablet netværk - 100 Mb router som det svageste led (den er også midlertidig).
Af Andersss
... Og vil jeg eventuelt kunne nøjes med en ds411j?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er rigeligt med hastighed til BD rips. De kræver kun 40-50 Mbit/s, hvor NAS'en trækker 40 MB/s (på et Gbit/s-netværk altså). Du vil godt kunne nøjes med j'eren til at streame fra.

Jeg bruger selv min til at streame BDMV-rips fra og det kører godt. Jeg mangler dog at teste to simultane streaminger, men jeg har kun én mediestreamer lige nu. Der er dog flere på vej i posten, så det kan testes i næste uge.
Af Andersss
Det kunne være rigtig fedt af vide :)
Tak for den meget fine hjælp.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så er simultane BDMV streams testet og godkendt på DS411. Ingen problemer med at se to film samtidigt.
Af Andersss
Nu er jeg ved at få mig en 4-Bay nas og så kommer endnu et spørgsmål. Skal jeg vælge at bruge 2 TB eller 3 TB diske. Det materiale jeg har indtil videre kræver 2 x 2 TB eller en 3 TB. Prisen pr TB er stort set identisk.
Er det smartest at få fyldt alle pladser ud i nas'et hurtigst muligt eller skal jeg få efter at udvide langsomt?
Økonomien er den begrænsede faktor.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tænkte samme tanke i sin tid, hvor jeg nøjedes med en enkelt 1 TB'er, hvilket hurtigt blev for lidt. I dit tilfælde, så er du jo dog så heldigt stillet, at 3 TB er den øvre grænse for hvad der kan sættes i, så du får ikke problemer med, at RAID-opsætningen begrænses af mindste disk.

Jeg ville tage 1x3 TB og så spare sammen til en 3'er mere. Hvis du allerede nu har film nok til at fylde 2x2 TB, så vil du fortryde det - jeg gjorde i hvert fald. Min 2-bay måtte derfor skiftes ud til en 4'er, da jeg synes det var for dyrt at sælge diskene blot for at købe to nye og så stadig "kun" have 3 TB.
Af Andersss
Så er det sådan jeg gør det :)
Det er forøvrigt en DS209+ som jeg er ved at få fat i. Tror den er rigelig fin til mine små behov :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er en fin boks. Jeg havde 209'eren før (ikke plus) og den kørte godt. Men som sagt, så fik jeg puttet en 1 TB i første gang og da jeg så udvidede var jeg nødt til at tilkøbe en 2 TB, som så ikke kunne køre i RAID, da det ville smide en del plads ud.