Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lordt_nelson
Hej
Nu er det anden gang jeg oplever at billedet hakker !

Jeg Panasonic GT30.

Jeg har nu to BD film som hakker meget ved afspilling.

Den ene film er i 1080p /24fp. (Then constant gardener)

Den anden film kan jeg ikke se hvilket format den er i (Klovn the movie)

Det opleves simpelthen som et er stop motion.

Er der nogen har en ide om hvad jeg gør forkert
Brugeravatar
Af MigSelv
60Hz/96Hz
Dette kan være en forklaring ( fejl i udstyr kan være en anden ).

Overordnet set er der to typer af 24p afspilnings-specifikationer med forskellige frekvenser. Den ene type, der er mest udbredt på verdensplan, bruger 3:2 pulldown (60Hz) og den anden 4:4 pulldown (96Hz). Panasonic har valgt frekvensen 96Hz til deres tv-modeller, men forskellen mellem de to frekvens-typer kan sjældent registreres under normale afspilningsforhold.

Hakkende effekter ved afspilning af 24p-materiale vil altid forekomme, da de allerede er i filmen fra start. Film-kameraer skyder med 24 billeder i sekundet, hvilket ikke er nok til at give et helt flydende billede, især hvis kameraet panorerer hurtigt.
Af lordt_nelson
Hej

Det var også det jeg tænkte.

@Migselv

Ved du hvordan man vælger og den skal bruge 3:2 pulldown eller køre 96Hz

Jeg kan simpelhen ikke finde det på TV'et. Har læst et sted at dette skulle være muligt på VT og GT modelerne.
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg er sikker på, at tv'et selv vælger 96 hz.
Nu har jeg ikke filmen du beskriver, men har aldrig set nogen former for hakken på mit tv/udstyr.
Af bantam
lordt_nelson skrev:Hej

Det var også det jeg tænkte.

@Migselv

Ved du hvordan man vælger og den skal bruge 3:2 pulldown eller køre 96Hz

Jeg kan simpelhen ikke finde det på TV'et. Har læst et sted at dette skulle være muligt på VT og GT modelerne.
Det skal indstilles i afspilleren. Så vidt jeg husker er 24p slået fra (og derfor er 3:2-pulldown slået til) som standard på Panasonics afspillere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Danske film er typisk skudt ved 50 fps og ikke 24. Klovn skulle da gerne afspilles ved 100 Hz hvis det gøres korrekt.
Af bantam
Der står ikke på omslaget til "Klovn" om den er i 24p eller 50Hz - og jeg kan ikke lige komme til at måle efter nu, men hvis afspilleren står til 60Hz (3:2-pulldown) går det både galt med 24p- og 50Hz-materiale. Om afspilleren autodetekterer 50Hz-materiale i en sådan situation må komme an på en prøve.
Af bantam
lordt_nelson skrev:Hej
Nu er det anden gang jeg oplever at billedet hakker !

Jeg Panasonic GT30.

Jeg har nu to BD film som hakker meget ved afspilling.

Den ene film er i 1080p /24fp. (Then constant gardener)

Den anden film kan jeg ikke se hvilket format den er i (Klovn the movie)

Det opleves simpelthen som et er stop motion.

Er der nogen har en ide om hvad jeg gør forkert
Hvilken afspiller har du? Hvordan er den sluttet til TV'et (kabeltype)?
Af lordt_nelson
Tak for de mange input.

@bantam
Afspilleren er en Phillips BDP3200

Den er koblet op via HDMI fra afspiller til TV. Jeg prøvet forskellige kabler og de andre HDMI porte. Men det hjælper bare ikke.

Jeg er ved at hive håret ud af mig selv. Har lige prøvet de samme film hos en ven. Her har an et Pioneer tv og PS3'er som afspiller.

@MigSelv
hviket udstyr har du ?
Af bantam
Alt andet lige ligger problemet i afspilleren - eller eventuelt i en receiver, hvis der er sådan en mellem afspiller og TV.
Af lordt_nelson
@Lars
Jeg heller også selv meget til den løsning.

Jeg har fundet dette i manualen for GT30 - men kan ikke finde det i menuen nogen steder
3:2 pulldown Off/On/Auto Adjusts the picture recorded in 24 fps for optimum quality.
24p Direct in 60Hz/48Hz 48Hz: Achieves more cinematic playback by reproducing the
Af bantam
lordt_nelson skrev:@Lars
Jeg heller også selv meget til den løsning.

Jeg har fundet dette i manualen for GT30 - men kan ikke finde det i menuen nogen steder
3:2 pulldown Off/On/Auto Adjusts the picture recorded in 24 fps for optimum quality.
24p Direct in 60Hz/48Hz 48Hz: Achieves more cinematic playback by reproducing the
Hmm - jeg kan ikke finde den passage i manualen til GT30Y. 48Hz anvendes ikke på de europæiske modeller, så jeg tror, at du kigger i en manual til en amerikansk model.
Af bantam
Andre tips:

Stil TV'et i THX-tilstand (lad i hvertfald være med at bruge SPIL-tilstanden for en sikkerheds skyld).

Der udover har jeg et tip til fejlsøgningen:

1. Sæt en BD med 24p-indhold i afspilleren.

2. Gå ind i TV'ets menu under BILLEDE\AVANCEREDE INDSTILLINGER

Hvis der findes et menupunkt, der hedder 24P SMOOTH FILM modtager TV'et 24p fra BD-afspilleren.

Hvis der derimod står INTELLIGENT FRAME CREATION sender afspilleren ikke 24p ud.

Desværre er manualen til BDP3200 så ringe (der er ikke angivet muligheder for indstillinger), at jeg ikke kan få noget ud af den, andet end at der er nogle indstillinger for TV-FORMAT og HDMI-VIDEO (som er den, jeg har mistanke til) under OPSÆT\VIDEO (s.19 i manualen).

Du har ikke nogen receiver imellem afspiller og TV?