Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emil Kastberg
Er der nogen, som har erfaringer med at spille FPS på et LCD-TV? Er der sløring som på de tidligere fladskærme, eller er der lige så god opdatering som på LCD-monitors?

Skal lige siges, at jeg først skal købe nyt TV til efteråret...

Og -- jeg går ud fra, jeg også skal kigge på 1:1-pixelmapping, når fjernsynet skal sættes til en PC?
Køber 1920x1080 på det tidspunkt, så er det lige så relevant med den opløsning?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mange 1920x1080 LCD-TV understøtter også 1:1 pixelmapping, fordi opløsningen er lidt mindre problematisk end f.eks. 1366x768.

Du kan godt spille hurtige spil på et LCD-TV, men jeg vil ikke sige, at de er lige så hurtige som deciderede monitors. Du skal også huske på, at de hurtigste monitor er produceret med TN paneler - et panel som ikke bruges i LCD-TV i de store størrelser.

Hvis jeg skal give dig mit bud på et af de hurtigste LCD-TV, så synes jeg det er Tv med Sharps 6 ms paneler. Det er f.eks. deres egen XD1 serie i over 46 tommer.

Samsungs PVA og S-PVA paneler er jeg ikke helt overbevist over hvad angår responstid. De er som sådan hurtige nok, men overdrive trailingen er lidt for markant. LG.Philips S-IPS paneler, som ligesom Samsungs PVA paneler sidder i mange Tv fra mange producenter, er heller ikke helt med i toppen for responstiden.
Af gclem
Emil Kastberg skrev:Er der nogen, som har erfaringer med at spille FPS på et LCD-TV? Er der sløring som på de tidligere fladskærme, eller er der lige så god opdatering som på LCD-monitors?

Skal lige siges, at jeg først skal købe nyt TV til efteråret...

Og -- jeg går ud fra, jeg også skal kigge på 1:1-pixelmapping, når fjernsynet skal sættes til en PC?
Køber 1920x1080 på det tidspunkt, så er det lige så relevant med den opløsning?
Til efteråret siger du? Til den tid er Sharp givetvis på banen med både HD1E og R serien (http://www.i4u.com/article7998.html). Sidstnævnte er med 100/120 Hz samt 3000:1 kontrast. Jeg har ikke umiddelbart funder response time, meen mon ikke den er endnu bedre end XD1E serien?
Af Emil Kastberg
100/120Hz?? :D Kommer det ikke til at koste en bondegård?? Men okay, kunne være nice, hvis de så kunne præstere V-sync ved så høj en hastighed... :D

Hvilke paneler er der i de Sharp-modeller, du nævner?
Af gclem
Emil Kastberg skrev:100/120Hz?? :D Kommer det ikke til at koste en bondegård?? Men okay, kunne være nice, hvis de så kunne præstere V-sync ved så høj en hastighed... :D

Tjah, det er jo prismæssigt lidt svært at spå, men priserne i f.eks. USA ser nu ikke ud til at være væsentligt højere end dagens XD1E. R serien, der ser overordentligt spændende ud (http://www.i4u.com/article7998.html), kommer i 42, 46, 52, 57, 65. Ang. HD1E så ser det ud til at der her er tale om min. 46 + 52. Skal man eje "sidste nye skrig" og pønser på at købe en gang i sensommeren, så synes jeg at R serien rigtig interessant ud. Ingen anelse om hvilke paneler der anvendes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Emil Kastberg skrev:100/120Hz?? :D Kommer det ikke til at koste en bondegård?? Men okay, kunne være nice, hvis de så kunne præstere V-sync ved så høj en hastighed... :D

Du kan ikke synce med 100 Hz/120 Hz. Det er kun internt den arbejder ved den frekvens og ikke via indgangene i skærmen. Skærmen gætter så og sige hvad de sidste 60 Hz skal indeholde og hvis restultatet er ligeså ringe som på Samsung M71, så er der ikke noget at glæde sig til.
Af Emil Kastberg
Aahh... jah, er rigtigt - DVI kan jo slet ikke køre højere end 60 Hz!
Hvad med HDMI? Kan v1.3 behandle højere opdateringshastigheder?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har ikke noget med forbindelsen at gøre. Det er skærmen der ikke kører med 100/120 Hz i indgangen. Den laver det om efter den har modtaget signalet, så du kan ikke selv bestemme hvad den ene halvdel af billederne skal indeholde - det gætter den sig til.
Af Emil Kastberg
Okay ;) tak for hjælpen!