Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Perli
Nogen der har erfaring med Elworks high quality Coax antennekabel som bl.a. forhandles i Jem og Fix og YouSee kabeltv?

Nu er der så meget debat om at de alle dumper, så inden jeg trækker det allerede indkøbte, vil jeg ligere høre herinde
Af Dennishoeg
Som udgangspunkt vil jeg aldrig anbefale at handle antenne kabel hos andre end din lokale fagmand. Når det så er sagt. Så skal kablet som minimum være skærmet 2 gange. Du vil med stor sandsynlighed ikke få problemer med kablet nu. Men når 4g nettet går i luften på vores 800mzh bånd. Kan det godt skabe en del problemer.
Af Sjavse
Perli skrev:Nogen der har erfaring med Elworks high quality Coax antennekabel som bl.a. forhandles i Jem og Fix og YouSee kabeltv?

Nu er der så meget debat om at de alle dumper, så inden jeg trækker det allerede indkøbte, vil jeg ligere høre herinde
Som udgangspunkt skal du købe noget der er Yousee godkendt. Det står på selve indpakningen med et lille mærkat. Jeg bruger det selv og det virker fint nok. Silvan forhandler det, og vil næsten tror de fleste byggemarkeder/radio-tv forhandlere har det, måske det også er det du har set i jem&fix
Af Perli
Jeg ved godt at der er nogle kabler som er yousee-godkendte, men har ledt på deres hjemmeside på hvilke, uden held.
Ligeledes er der en tråd herinde med link på kabler, hvor mange dumper i test, men desværre kan man (jeg kan ihvertfald ikke) se hvilke.
Af Dennishoeg
Alle kan skrive "Yousee" Godkendt. Og diverse kabler var mærket dette i blandt andet expert butikker landet over. Jeg var kort i Expert i viborg (Dont ask!) Og pakkede et af disse kabler op. Hold nu KÆFT noget lort. Og det vil ALDRIG kunne holde til 4g nettet.

Vil du være helt sikker. Så gå til din fagmand. Om ikke andet, så har du altid en du kan gå til med din klage. At snakke antenne med en person fra jem og fix. Er det samme som at snakke til en dør. (Samme kan desværre siges om Expert, Fona, el-giganten osv i den dur)
Af Snurrerundtlyd
Dennishoeg skrev:Som udgangspunkt vil jeg aldrig anbefale at handle antenne kabel hos andre end din lokale fagmand. Når det så er sagt. Så skal kablet som minimum være skærmet 2 gange.
Det er næsten umuligt at finde et antennkabel som ikke er dobbeltskærmet i dag. Selv de ringeste og billigste antennkabler er normalt dobbeltskærmet i dag.
Det er dog ikke et kvalitetsstempel i sig selv, man kan sagtens købe et dobbleskærmet antennkabel med en skærmdæmpning på kun 75 dB ved 800 MHz, det er kun nok til at overholde klasse B, for at overholde klasse A skal der være min. 85 dB skærmdæmpning ved 800 MHz. Det er et krav for at et kabel kan blive godkendt som YopuSee Ready/Stofa Approved

Køb kun antennekabel der som minimum overholder CENELEC Class A standarden om skærmdæmpning, gerne endnu bedre skærmdæmpning.
Her kan man læse hvilken skærmdæmpning der er påkrævet ved forskellige frekvneser for at overholde CENELEC Class A (standard nr. DS/EN 50117).
Det betyder måske ikke så meget nu, men snart begynder 800 MHz båndet at blive anvendt til til 4G trådløs internet og det kan give en del støjproblemer i antenneinstallationer der ikke er ordentlig afskærmet. Mange køber et godt afksærmet antennkabel for så at samle det med de elendige billige vinkelstik med platikhætte og så kan det være lige meget hvor godt kablet er afskærmet. Køb heller nogle kvalitetsantnnestik med >90 dB HF-tæthed fra Spanske Televs eller kopierne fra Danske DKT Comega som er YouSee Ready/Stofa Approved.

Køb kun kabel, hvor producent er pårtykt kablet, og du kan finde kablets specifikationer på deres hjemmeside. Jeg køber aldrig antennekabel hvor man ikke som minimum kan finde specifikationer om skærmdæmpning og signaltab ved forskellige frekvenser.
Der findes mange no-name antennekabler, hvor man intent aner om producenten og ikke kan finde kablets specifikationer nogen steder.
Skærmdæmpning (måles i dB ved en given frekvens) og singnaltab (måles i dB/100m ved en given frekvens). Lavt singaltab er især vigtig ved lange kabletræk og svagt antennsignal. En tommelfingeregel er at jo tykkere kabel desto mindre signaltab, men det er dog langt fra den eneste faktor der afgør signaltab. Typen af dieelktrikum (isoleringsmaterialet imellem inder- og yderleder er også afgørende for signaltabet. Jo højere frekvens desto højere signaltab, det gælder for alle antennekabler. Så specielt hvis man har problemer med at modtage kanalerne på de højeste frekvenser, kan det være på grund af for langt kabeltræk med for dårligt kabel.
Det er derfor især vigtig med meget gode kabler til statellit-TV, da signalerne fra LNBen til TVet er ligger i et noget højere frekvensbånd end ved antenne/kabel-TV.

Det er også vigitg ikke at bukke antennkalber for skart, da det kan ødelægge alle dets egenskaber. Jo tyndere kabel desto mindre radius kan det bukkes om uden at ødelægge egenskaberne.

Hvis du køber et YouSee Ready/Stofa Approved kabel, så er kvaliteten i orden og det er blevet testet til at overholde CENELEC Class A og desudfen er halogenfri og dermed ikke afgiver giftige gasser ved brand. Halogenfri kabler er i dag et krav indendørs til større byggerier i DK, men jeg kan ikke huske om det er et også er et lovkrav til private boliger.

Mange bruger for ringe skærmet antennekabel det sidste stykke fra antennedåsen til TVet, men rent faktisk er det her at en godt skærmet kabel er aller vigtigst fordi signalet er svagest tættest på TVet og derfor lettere bliver påvirket fra udefrakommende støj.

Her er et for eksempel et datablad for antennekabler fra den anerkendte tyske producent Bedea: http://www.bedea.com/downloads/bedea_Breitbandkabel.pdf
Her kan man se hvor mange data der er angivet om hver enkelt kable om impedans, skærmdæmpning, signatab, antal tråde i skærmvævet, isoleringsmaterialer osv.
YouSee anvneder blandt andet visse Bedea Telass kalber i deres installationer.

Mht. til Elworks kabel, så er der ingen specifikationer på deres hjemmeside: http://www.elworks.dk/produkter/katalog ... ID=7-258-1 og så vidt jeg husker så er der heller ingen specifikationer på deres emballage, så jeg ville aldrig købe det medmindre der er YouSee Ready og/eller Stofa Approved logoer på, så ved man at det overholder kabel-TV selskabernes krav til skærmdæmpning. Uden specifikationer et det som at købe katten i sækken.
Jeg tror heller ikke man kan se på kablet eller emballagen, hvem der producerer kablet for Elworks, som mig bekendt bare er en dansk grossist der rebrander produkter fra andre producenter og markedsfører dem under deres eget navn.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 19 mar 2012, 17:11, rettet i alt 2 gange.
Af Snurrerundtlyd
Læs i øvrigt disse udmærkede guides om gør-det-selv antenne/kabel-tv installationer.

Sådan sikrer du dig optimale kabel-tv signaler

Læs artiklen: Sådan sikrer du dig optimale kabel-tv signaler Kabel-TV Råd og vejledning, TV fra Stofa, TV fra YouSee : DIGITALT.TV http://digitalt.tv/sadan-sikrer-du-dig- ... v-signaler

Antennekabel – kvalitet og råd
Læs artiklen: Antennekabel – kvalitet og råd Antenne-TV Råd og vejledning, Kabel-TV Råd og vejledning, Parabol-TV Råd og vejledning : DIGITALT.TV http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad
Af Perli
Hej tak for input

Elworks-kablet for lov til at blive i pakken, og så må jeg til en pro og finde et you-see godkendt.
Mht. til kabel fra dåse til skærm, fik jeg hi-fi klubben til at lave et til mig, og vupti, så fik jeg en masse nye kanaler på HD, som jeg ikke havde på low-end kablet som sad der før.
Det er skræmmende så meget det betyder for signalet, og så lidt der informeres om det ved køb af tv.

Men tak for hjælpen alle sammen