Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Timyh10
Hej alle

Jeg står og skal til at købe nyt fjernsyn, da mit gamle Sandstrøm 40 tommer gik i stykker og jeg fik pengene tilbage.

Jeg står nu og har ca. 6500-7500 til køb af nyt fjernsyn samt køb af et væg ophæng som skal kunne drejes og tages ud fra væggen. Jeg er bestemt ikke særlig kendt indenfor dette område, derfor håber jeg der sidder en ekspert eller to som kan komme med et forslag til et tv der passer mine behov.

Til daglig har jeg en rimelig lys stue, hvor fjernsynet skal hænge midt i et større rum ca. 30-40kvm. Afstanden til min sofa samt spisebord er ca. 3 meter.
Det hovedsageligt bruges til at se film samt sportskanaler. Der skal være mulighed for at koble min mac samt playstation til fjernsynet. Ingen krav til om det skal være plasma, led eller lcd.

Jeg har selv kigget lidt på disse udgaver

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -ue46d5005

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... lc40le530e

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl5606h

Jeg håber i kan komme med lidt gode råd til hvad jeg burde vælge. Jeg synes selv at øverste link med samsung 46 tommer tv ser attraktivt ud, men kan læse det er 100hz crm, hvilket jeg har hørt betyder det egentlig kun er 50hz?
Af Timyh10
Der ingen der har mulighed for at hjælpe mig lidt nærmere et kvalificeret valg af fjernsyn ?

Budget ca. 7000, der skal bruges et nyt fjernsyn samt væg ophæng. Nogle der kan hjælpe med nogle gode forslag?
Af THM
tv signaler sendes i 50hz nogle få i 60hz(især i USA)
det der kaldes "ægte" 100hz dækker over at tv'et kan indsætte kunstige billeder imellem billederne fra signalet, hvilket har en del bivirkininger...
Af Daniel Buje
Det første du skal være opmærksom på at de skærme du har linket i ovenstående, er der en af dem, som har "reele" 100 hz, hvor de 2 andre, har en eller anden form for sort billede mellem de reele billeder (50 hz)

Den eneste model, som på papir virker som den bedste, vil være den fra Sharp.

Dog vil jeg klart anbefale dig, at gå ud og se dem i Action i en butik, før du beslutter dig, der hvor du handler, vil jeg anbefale dig, at få dem til at vise et "rigtigt" tv billede, fx en nyheds kanal eller andet, da der er mange butikker som kører med Blu-ray på deres skærme

Hvis jeg var dig, ville jeg gå ind og overveje

http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Samsu ... _Other_DS)

den markedsføres pt i Bilka's avis, så hvis der er nogle af deres konkurrenter som har den billigere (elgiganten, Prosho osv) så retter de til.

Det er et super lækkert tv, som har et lækkert billede & design.
Den kører 400 hz cmr, som egentlig betyder:

Tv'et modtager 50 reele billeder (50 hz)
Tv'et tilføjer 50 simuleringer (50 "hz")
dvs. panelets hastighed kører med 100 hz
Derudover kører fjernsynet med en sort billede ramme ind i mellem hvert vist billede, dermed 100 hz + 100 "sorte billeder (scanning backlight)"
dvs 200 hz cmr
Dertil kommer en aktiv video processor (200 extra "billeder", som går ind og redigere billedet for fejl, mens de opstår, dette giver et sprødt billede under sport, action film mm.
På den måde opstår de såkaldte 400 hz cmr.

Til tv'et får du 2 par 3d briller, mulighed for at optage via USb (pvr) samt webbrowser og indbygget Wifi
Af Timyh10
Tak for de gode svar..

Budza: Hvis jeg lå inde med de penge, så havde jeg gerne ofret dem på så lækkert et fjernsyn. Men jeg har ca. 7000 og skal samtidig os gerne finde et Væg ophæng som kan tages ud fra væggen og drejes, og så vidt jeg har undersøgt koster det ca. 15-1800,- Derfor har jeg egentlig kun ca. 5500 til selve fjernsynet.

Daniel Buje: Tak for din vejledning, dejligt at høre lidt fra en som har forstand på det. Jeg tænkte også selv at sharp tv'et ville være et fint fjernsyn for mig. Jeg har dog ikke hørt så meget godt omkring firmaet sharp?

Når jeg åbner dit link kommer der ikke noget frem, men går udfra det er dette tv

Det ser utrolig lækkert ud, men jeg har intet behov for 3D. Vil egentlig hellere bare have et fjernsyn som ligger i prisklassen 5000-6000 og som har min. 100 hz og en god bruger guide.
Af Daniel Buje
Timyh10 skrev:Tak for de gode svar..

Budza: Hvis jeg lå inde med de penge, så havde jeg gerne ofret dem på så lækkert et fjernsyn. Men jeg har ca. 7000 og skal samtidig os gerne finde et Væg ophæng som kan tages ud fra væggen og drejes, og så vidt jeg har undersøgt koster det ca. 15-1800,- Derfor har jeg egentlig kun ca. 5500 til selve fjernsynet.

Daniel Buje: Tak for din vejledning, dejligt at høre lidt fra en som har forstand på det. Jeg tænkte også selv at sharp tv'et ville være et fint fjernsyn for mig. Jeg har dog ikke hørt så meget godt omkring firmaet sharp?

Når jeg åbner dit link kommer der ikke noget frem, men går udfra det er dette tv

Det ser utrolig lækkert ud, men jeg har intet behov for 3D. Vil egentlig hellere bare have et fjernsyn som ligger i prisklassen 5000-6000 og som har min. 100 hz og en god bruger guide.

aha jamen hvis du går ind på hjemmesiden, vil du kunne finde modellen "ue40d6507", jeg skal selvfølgelig ikke udtale mig om hvilket tv du skal ende ud med, men fra 6500 serien og op i Samsung, får du nogle rigtig lækre tv, med nogle fede billeder & cool features, PVR, browser, 3d, 2d-> 3d osv.
Af Timyh10
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er nogle lækre fjernsyn i 6500 serien og opefter. Problemet er bare at jeg har "kun" ca. 7000 til at købe et fjernsyn, og der skal jeg helst også have et væg ophæng, et af de dyre hvor fjernsynet kan tages ud fra væggen og drejes. Det koster så vidt jeg kan se ca. 16-1700,-

Så skal have fundet et tv til højst 5500,- som lever op til mine krav, og der håbede jeg lidt at kunne få hjælp
Af Timyh10
Hvis jeg lige læser den anmeldelse igennem, siger den faktisk man får rimelig god Value for money. Det er et fjernsyn som er godt til den person som måske ikke søger det helt perfekte og ikke har økonomien til at betale for det.

Den kommentar oversætter jeg lidt som om, at der er lidt slør i dette tv, og at der serie 7 og 8 har meget bedre kvalitet.
Af THM
Så læs sætningen igen;-)
Det er korrekt der er en smule motion blur, som på de fleste lcd tv, dog ikke slemt.
Det der står i sætningen er at de foretrækker en smule motion blur fremfor hz systemet i 7 og 8 serien, som ikke kan slås helt fra selvom man sætter motion plus til off...
Af Gonardo
Jeg har Plasma i stuen, har Sony 37" EX 720 i soveværelset fordi jeg syntes 42" var for stort, køber aldrig et lcd/led igen pga. betragtningsvinklerne, faktisk klare Sony rulle teksten nede i bunden af skærmen på TV2 News bedere end mit Pana V20, i hurtige bevægelse med en boldt kan jeg ikke se forskel på de to typer...

Sammen lagt kan jeg bedst lige plasma, har kalibreret begge skærme efter anmeldes herinde :-)

Passer perfekt til ca. 3m specielt i HD:

http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Panas ... _Other_DS)

Et andet bud:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... s51d495xxe
Af Timyh10
I skal have tak for hjælpen

Jeg endte op med et Sharp Led 40 tommer fjernsyn. Da jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle have, spurgte jeg eksperten i elgiganten til råds om hvad han kunne tilbyder mig. Jeg forklarede ham hvad jeg skulle bruge det til, og hvilken prisklasse jeg havde råd til. Sharp stod til 5.500 men hvis jeg købte både det, vægophæng samt et par ledninger, ville jeg få en del rabat. Hvilket endte ud med, at jeg købte for 5700 og havde der fået 1600,- i rabat. Så jeg er ganske tilfreds med mit køb..

Indtil videre er jeg rigtig glad for mit fjernsyn. Nu skal jeg bare have indstillet det rigtigt så det passer til stuen, og der håbede jeg der var nogen herinde som kunne hjælpe mig. Enten med lige at linke til et sted hvor der er vejledning, eller fortælle mig lidt nærmere ?
Af PhDream
Det kan være, at Elgigantens sælger kan hjælpe med det også. ;)