Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dexter0706
Hej

Jeg er på jagt efter et nyt LED tv og er faldet over dette tv fra LG deres 47" LED 47LV355N

Jeg vil gerne høre om det er et meget dumt køb? Hvis det er der er nogen der har andre foreslag så høre jeg dem gerne, har et budget på omk. 5000 til 6000 kr og er ikke den store mærke hund men er dog meget glad for LG :-)

Glæder mig til at høre fra jer.
Af 2 T ´er Uden H
Nu har jeg ikke lige så mange erfaringer i forhold til noget i den størrelse skærm, så det er muligt at der er bedre alternativer derude til samme pris.

Jeg har dog selv haft mulighed for at lege med samme model du har kigge på bare i en 42" og vil da gerne tage udgangspunkt i den af hvad jeg har lært.

Jeg syntes det er et okay mellemprisklasse fjernsyn.

Den matte ramme uden genskin er et pænt design, dog bagpå peger mange stik bagud, der kan gøre vægmontering lidt træls.

Den har brugervenlige menuer med en let kanal sortering, og en nogenlunde anstændig lyd i de indbyggede højtalere for en skærm af den tykkelse, og en slør reducerende funktion i form af de så kaldte "100hz MCI"med backlight blinking.

Billede indstillings mulighederne virkede også okay justerbare.

Et plus er også at LG´s hjemmeservice skulle være ret god, som man jo for med når man køber en nordisk model på 32" og op.

Men hvordan er rummet det skal stå i, i forhold til hvad vinkler folk kigger ind på det fra?

Jeg må indrømme jeg syntes lige den model slås ret meget med betragnings vinkel problemet på LCD skærme, og man skal godt nok ikke mange cm væk fra midten før det blir udvaskede i farverne.
Af dexter0706
Tak for det hurtige svar :-)

Tv'et skal hænge på min stue væg ca. 150 cm fra gulvet men det kan let reguleres og sofaen står lige center foran tv'et og afstanden fra sofa til tv er også let at regulere :-)

Jeg har et 42" LCD tv lige nu men vil gerne opgradere da der ikke er digitaltuner eller mpge4 modtager i - jeg vil gerne bare hvis det er er 47LV355N tv'et jeg vælger at jeg ikke bliver skuffet da jeg jo stærkt går ud fra at billedekvalitet bliver bedre når man går fra LCD til LED

Men hvis det er du har et eller flere foreslag til noget der måske er bedre efter din mening høre jeg meget gerne :-D
Af 2 T ´er Uden H
Du vinder ikke billede kvalitet på at et Tv har LED dioder som lyskilde istedet for lystofrør, det er stadig et LCD panel der anvendes :)

Man kan selvfølig antage at i og med du springer fra et helt gammelt LCD tv til et nyt LCD tv med kant belyste LED dioder at du for mere billedekvalitet, men det er ikke LED dioderne der gør det, men mere at der er sket en forbedring med software og panel teknologier i forhold til dengang du havde købte dit gamle tv :)
Af dexter0706
Oki :-) jeg er meget glad for din ærlighed - jeg er meget grøn i tv handels faget- hvis det er muligt at finde et tv i ca samme størrelse 42" til 47" i ca. Samme pris klasse, h ad vil du så personligt anbefale? Jeg vil ikke ligge skjul på jeg gerne vil opgradere i størrelse selvfølgelig ;-)
Af 2 T ´er Uden H
Uha den er lidt tricky, jeg har som nævnt ikke lige så mange første hånds erfaringer med modeller i den størrelse og ikke lige LG´s ivertfald.

Men det lyder så til at du har gjort nogle overvejelser siden du siger det desideret er et LCD tv, med LED dioder du er på udkig efter?

Fordi ellers er det ved Plasma tv hvor man for rigtig meget billede for pengene efter min menning.
Af dexter0706
Jeg ville helst have et LED tv men man skal vel noget højre op i pris for at få et Fuld 100% LED tv skal man ikke?
Af 2 T ´er Uden H
Nu må man endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg ved er der vist ikke noget som kan betegnes som værende desideret 100% Full og udelukkende LED tv på markede endnu, men der er noget på vej fra mange af de store producenter der hedder OLED også har Sony vist gang i noget der hedder Crystal LED, men priserne på disse når de rammer markede bliver høje tror jeg.

Ellers kan man købe tv hvor at LED dioderne er på hele bagsiden istedet for kun ude ved kanterne, men det er så stadig et LCD tv.

Ren model mæssigt af LCD/LED tv alternativer til det det første LG du kiggede på, så syntes jeg selv at Sony 46ex723 måske kunne være et godt bud du kunne kigge nærmere på, rent budget mæssigt koster det vist det billigste sted vist lige omkring 6k, og det har en del gode features, så den kan du måske også lige kigge på og tage med i dine overvejelser :)

Ellers kan det være du skal fortælle lidt omkring det behov du har brug for :)
Af dexter0706
Jeg har kigget lidt på det Sony tv du har foreslået og det synes jeg også ser rigtig findt ud :-)

Jeg kan se den køre med 100hz også der står i spec. til det LG tv jeg har kigget på også den køre 100hz så det burde jo være det sammen men ved ikke om dLG måke har "pyntet" på deres beskrivelse af deres tv ;)
Af 2 T ´er Uden H
Det her med Hz betegnelser på LCD tv er efterhånden gået hen og blevet en intern krig mellem producenterne om at nå de højeste tal ved at indrage forskellige panel teknologier som de hver især udregner forskelligt til at give nogle ufatlig høje tal, i forhold til hvad forbrugerne ellers en gang kendte som værende "rigtige hz".

Det er her begræber PMR(philips),CMR(samsung) og MCI(Lg) blandt andet er begyndt at komme ind i billede :)

Det korte af det lange: LG 47lv355n er med sine 100hz MCI i virkeligheden et alm 50hz tv, med en funktion "Blinking backlight" der er med til at reducere slør ved hurtige bevægelser i billede.

Sony 46ex723 er med sine XR 200 et "rigtigt" 100hz fjernsyn der dog også har en slør reducerende funktion ligesom LG´eren, dog benytter Sony´en "Scanning backlight" hvilket skulle reducere slør lidt bedre, men princippet er stadig det samme og det er med til at gange op i nogle tal i det samlede hz regnskab.

Dog er "rigtige" 100hz ikke altid godt, det er meget en smagssag om man kan lide det eller ej, men det er typisk bare en finesse man for med når man køber tv i den prisklasse og opefter, men det er til at slå fra hvis man ikke bryder sig om den effekt det giver.

Læs evt denne artikel, den forklare det med hz ret godt :)

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af dexter0706
Jeg har læst artikelen og den var faktisk meget hjælpe fuld :-)

Dog kunne jeg ikke lige finde noget svar på noget jeg er meget bange for - Jeg har et meget gammel LCD tv hvor når jeg afspiller en dvd og der er et klip i filmen til sort skærm så er det som om der er en "omtegning" af det der var på billedet inden filemn klippet væk - Har fået at vide det er fordi tvet har en for dårlig opdateringshastighed og den er for lav i hz

Vil bare sikre mig et sted det ikke vil ske når jeg fx. spiller en Bluray eller ser noget i HD hvis jeg vælge LG skærmen :-)
Af 2 T ´er Uden H
Jeg tror ikke det har noget med Hz´ne at gøre så vidt jeg ved.

Det med slør i billede er derimod relevant i forhold til responstiden på tv´et.

Jeg syntes dog ikke selv at havde set nogle lign tilfælde på hverken LG´eren eller Sony´en i forhold til lige det problem du beskriver, men det afhænger måske lidt af øjet der ser :)

Som udgangspunkt vil jeg anbefale at du køber et sted fra hvor du er sikret en prøvetid til lige at havde tv´et hjemme en uges tid, 14 dage og teste om det lever op til dit behov og forventninger, og hvis det ikke skulle at du så kan returnere det :)