Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JohanKristian
Hej alle sammen. Håber virkelig i kan hjælpe mig.

Jeg købte i 2008 et Samsung LE32A336 tv. Efter et par dage opdagede jeg at det begyndte at brumme, man kunne specielt godt høre det når man skruede ned for lyden.

Jeg sender det så ind d. 21/2-09. Får det tilbage og får at vide at selve LCD skærmen er skiftet, og fejlen skulle være fjernet.
Mine forældre låner så tv'et til engang i 2011 hvor jeg får det tilbage. Jeg opdager så at det stadigvæk brummer. Sender det ind i august 2011, får det tilbage og får at vide at de ikke kan finde fejlen og at tv'et ikke er repareret.
Bruger det i en månedstid og finder ud af at det stadigvæk brummer, sender det ind igen og får igen at vide at det kun er mig der kan høre dette, og at mit tv ikke er blevet lavet.

Efter dette orker jeg ikke at sende det ind igen, og skulle skændes med ekspedienterne i Fona.

Er der nogen her inde som har oplevet det samme, og evt har fået tv'et ombyttet, som har nogen råd til hvad jeg kan gøre for at få mit tv ombyttet, da jeg simpelthen ikke kan holde den konstante brummen ud.

Håber der er nogen der orkede at læse det hele, og specielt nogen som kan hjælpe mig.

Mvh Johan :-)
JohanKristian skrev:Hej alle sammen. Håber virkelig i kan hjælpe mig.

Jeg købte i 2008 et Samsung LE32A336 tv. Efter et par dage opdagede jeg at det begyndte at brumme, man kunne specielt godt høre det når man skruede ned for lyden.

Jeg sender det så ind d. 21/2-09. Får det tilbage og får at vide at selve LCD skærmen er skiftet, og fejlen skulle være fjernet.
Mine forældre låner så tv'et til engang i 2011 hvor jeg får det tilbage. Jeg opdager så at det stadigvæk brummer. Sender det ind i august 2011, får det tilbage og får at vide at de ikke kan finde fejlen og at tv'et ikke er repareret.
Bruger det i en månedstid og finder ud af at det stadigvæk brummer, sender det ind igen og får igen at vide at det kun er mig der kan høre dette, og at mit tv ikke er blevet lavet.

Efter dette orker jeg ikke at sende det ind igen, og skulle skændes med ekspedienterne i Fona.

Er der nogen her inde som har oplevet det samme, og evt har fået tv'et ombyttet, som har nogen råd til hvad jeg kan gøre for at få mit tv ombyttet, da jeg simpelthen ikke kan holde den konstante brummen ud.

Håber der er nogen der orkede at læse det hele, og specielt nogen som kan hjælpe mig.

Mvh Johan :-)
Forstår ikke hvorfor panelet blev skiftet, når brummen kommer fra trafoen (strømforsyningen). Det er dog meget sjældent at LCD tv brummer, især i de små størrelser. Dette er en klar defekt, og burde have været løst for længe siden.

Brummen kan faktisk have noget med placeringen i rummet at gøre. Nogle lyde/frekvenser forstærkes hvis apparatet står for tæt på en væg, i et hjørne, osv. Prøv at flytte tv'et et andet sted (måske midt i rummet) og se om det ikke hjælper.

Ellers er mit bedste råd at købe nyt tv. Ved godt det er lidt flabet, men dit tv er/var ikke godt, selv da det var nyt.
Af JohanKristian
Ved nu ikke præcist hvor fejlen sidder, fordi ændrer man i indstillinger for billedet, formindskes brummen hvis tv'ets indstilling står på "dynamisk".

Jeg har desværre ikke mulighed for at flytte fjernsynet, da det hænger på væggen i mit soveværelse, og der er ikke plads andre steder end hvor det er nu. Men da mine forældre lånte det, og da jeg selv havde det stod det mange forskellige steder, og der ændrede dette ikke noget.

Det med at købe et nyt tv har jeg også tænkt over, da jeg ikke skal bruge mere end 26" og så længe jeg kan se HD tv, så er jeg tilfreds. Men jeg synes ærlig talt ikke det er okay at et tv til 6000,- + forsikring bare skal smides ud, da man ikke rigtig kan bruge det til noget.
Af PhDream
JohanKristian skrev:Ved nu ikke præcist hvor fejlen sidder, fordi ændrer man i indstillinger for billedet, formindskes brummen hvis tv'ets indstilling står på "dynamisk".
Som skrevet, er det pga. strømforsyningen. Når du ændrer billedindstillinger, ændrer du også på hvor meget strøm tv'et trækker. Og ja, mærkeligt nok, brummer tv'et mindre, når der bruges mere strøm (i "dynamisk" profilen). Har prøvet det med et Samsung og Sony, dog var de begge på 55", så det var mere "forståeligt", at så store skærme brummede, selv om ingen LCD skærme burde brumme - igen, især ikke de små, ligesom din egen.

Prøv at sælge tv'et til nogen, der kan bruge det som computerskærm - dog ved jeg ikke hvor fedt det ville være, at sidde 1m. fra en brummende skærm.

I første indlæg skrev du ikke, at du havde forsikring på det - så synes jeg, at du skal gøre brug af det og holde fast indtil de 1. reparerer fejlen eller 2. giver dig et nyt tv.

I sidste ende kan du glæde dig over, at du i dag kan få et tv i 32", som er bedre end dit, til under 3000 kr. og også glædes over, at du ikke købte et tv til 20.000 kr., for i disse dages masseproduktion og lav/ingen kvalitetskontrol, er en høj pris ikke nødvendigvis garant for høj kvalitet.
Af jgr
Hvis du skruer lysstyrken op på max, så *plejer* summe- eller brummelydene at forsvinde. Den dynamiske profil har typisk en ret høj lysstyrke, men prøv at vælge fx film-profilen og så nøjes med at skrue helt op for lysstyrken. Det mener jeg faktisk, at jeg gjorde med den gamle 32" Samsung, der hang i mit soveværelse, der brummede. Og det afhjalp faktisk problemet.