Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Min farmors gamle crt fjernsyn spiller på sidste vers og skal skiftes ud med et nyt. Tvet skal være omkring 40" og der er ikke rigtigt de store krav til hverken features eller pris. Vigtigst er dog at billedet er rimeligt godt og at det er _nemt_ at bruge.

Personligt er jeg ret glad for billedet på de fleste samsung fjernsyn men der er en plads i helvede reserveret til det team der har ansvar for usability.

Sony fjernsyn er her bedre men har igen et ton af features, knapper, menuer og man kan blive helt rundtosset.

Har desværre ikke rigtigt den store erfaring med andre producenter og derfor spørger jeg jer herinde :-)

Nogle gode ideer til hvilket tv (eller bare fabrikant) der er bedst velegnet til en ældre dame uden de store tekniske kompertrancer?

På forhånd tak.
mvh kenneth
Af DavidHimself
LG synes jeg er rimelig brugervenlige - dem jeg har prøvet er i hvert fald. Og køber man de lidt billiger modeller, kommer de heller ikke med 10.000 features! :)
42LK430N, eller 42LV355N måske?
Brugeravatar
Af MigSelv
Alle tv, uanset hvor avanceret de er, kan tændes med on/off knappen , kanal vælges med program/channel og lyd med volume knappen.
Hvad er behov for tv'ets tunere, er det egen antenne eller kabel tv ? Når vi snakker pensionist, hvor god er hørelsen, dette vil være det vigtigste parameter. Mange flad tv lider af usandsynlig dårlig lyd, i standard prisklassen, plejer philips at have lidt bedre lyd.
Af J.H.
Umiddelbart fristes jeg til endnu en gang at fremhæve Panasonic G30.
Det er en basisskærm men med ++ billedkvalitet. God fjernbetjening, god lyd og til en god pris.
Jeg forudindtager at hun hverken bruger den til PC eller konsolspil (den håndterer det fint men fordrer lidt ekstra opmærksomhed) og skulle hun have tendens til at falde i søvn sættes timeren bare til 2 eller 4 timer :D

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=632218

Betragtningsvinklen er rigtig god og jeg synes menuen er særdeles brugervenlig.
Af Uhrskov
Er løsningen ikke bare, at købe det billigste tv hvor billedet lever op til dine og farmors øjne og så købe sådan en universal fjernbetjening som denne http://www.amazon.co.uk/Doro-HandleEasy ... B0014F2CJC

Den er da til at forstå

Men der er sikkert flere med lignende koncept.

Når der så skal rodes med opsætning og den slags må du vise dig som det gode barnebarn og fixe det med mastercontrolleren... så kan det være du får et stykke roulade og en citronvand med
Af PeterD
Mange gode bud, bare husk på at Farmor vil takke dig for at vælge det mærke med mest billedkvalitet for pengene. Derfor: Panasonic Plasmaskærm....... 8)

Bevares Samsung og LG leverer rigtig gode skærme, men skal det være "kvalitet-pr. krone" er det mere en svært IKKE at vælge Panasonic..

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om Farmor har plads til en 42" skærm, og om hun er lang-, kort- eller svagsynet men tror ikke hun vil blive skuffet over billedet. Om hun så kan finde ud af EPG er en anden sag.....

Ang. lyden, kan du altid sætte et stik fra TV til anlæget, så når hendes ynglingsmusiker kommer på kan hun nyde lyden i stuehøjtalerne...
Af jones31
Ja panasonic er jo virkelig top kvalitet og de bedste, det kan man jo se på deres regnskaber og hvor røde de er.

De har først forstået nu i deres nye sortiment at led tv er det der sælger og ikke plasma.
Brugeravatar
Af MigSelv
jones31 skrev:Ja panasonic er jo virkelig top kvalitet og de bedste, det kan man jo se på deres regnskaber og hvor røde de er.

De har først forstået nu i deres nye sortiment at led tv er det der sælger og ikke plasma.
Røde tal på bundlinien har intet med dårlige tv at gøre. At LED efterspørges, har jo heller intet med kvalitet at gøre.
Af nesager
MigSelv skrev:
jones31 skrev:Ja panasonic er jo virkelig top kvalitet og de bedste, det kan man jo se på deres regnskaber og hvor røde de er.

Røde tal på bundlinien har intet med dårlige tv at gøre. At LED efterspørges, har jo heller intet med kvalitet at gøre.
Hej.
Skal dit svar forstås sådan,at alle LED TV kvalitets mæssig noget skidt.
Brugeravatar
Af MigSelv
nesager skrev:
MigSelv skrev:

Hej.
Skal dit svar forstås sådan,at alle LED TV kvalitets mæssig noget skidt.
Nej, blot at der findes noget bedre.
Af PeterD
@Jones31:

Lige for en god orden skyld må jeg kommenterer på dit (undskyld) crap:

Panasonics regnskab har INTET at gøre med som du antyder at Panasonic ikke er et kvalitetsmærke.

De har JO NETOP røde tal fordi de laver kvalitet, men kan ikke hamle op med koreanerne som dumper priserne og fører kolosalt offensiv markedsføring, og som får forbrugerne til at tro at en LCD skærm med baggrundsbelysning (Hvilket en LED skærm jo reelt er) er bedre end en plasmaskærm...

Og for øvrigt: Tænk på hvordan det gik Pioneers tvproduktion..Lukket og slukket. Men deres 508XD fra 2008 er stadig i 2012 en af de skærme som leverer den mest præcise billedgengivelse. Men så er det godt at Panasonic har brugt Pioneers know-how i deres skærme. Om end i den dyre prisklasse...
Det bedste man kan gøre er at indsamle information fra forskellige testsider (Flatpanels.dk/whathifi.co.uk/hdtvtest.co.uk) og så finde en skærm som lever op til ens krav.

At Panasonic så måske er kommet for sent på LED-bølgen er så en anden sag, men det er bedre at levere noget (billede)kvalitet i de skærme man bygger end at sprøjte skærme ud med fancy design, hvor billedkvaliteten halter....
Brugeravatar
Af MigSelv
PeterD skrev:@Jones31:

Lige for en god orden skyld må jeg kommenterer på dit (undskyld) crap:

Panasonics regnskab har INTET at gøre med som du antyder at Panasonic ikke er et kvalitetsmærke.

De har JO NETOP røde tal fordi de laver kvalitet, men kan ikke hamle op med koreanerne som dumper priserne og fører kolosalt offensiv markedsføring, og som får forbrugerne til at tro at en LCD skærm med baggrundsbelysning (Hvilket en LED skærm jo reelt er) er bedre end en plasmaskærm...

Og for øvrigt: Tænk på hvordan det gik Pioneers tvproduktion..Lukket og slukket. Men deres 508XD fra 2008 er stadig i 2012 en af de skærme som leverer den mest præcise billedgengivelse. Men så er det godt at Panasonic har brugt Pioneers know-how i deres skærme. Om end i den dyre prisklasse...
Det bedste man kan gøre er at indsamle information fra forskellige testsider (Flatpanels.dk/whathifi.co.uk/hdtvtest.co.uk) og så finde en skærm som lever op til ens krav.

At Panasonic så måske er kommet for sent på LED-bølgen er så en anden sag, men det er bedre at levere noget (billede)kvalitet i de skærme man bygger end at sprøjte skærme ud med fancy design, hvor billedkvaliteten halter....
For ikke at tale om samlekvaliteten. Hvis man skal være betatester, plejer man jo ikke, at skulle betale for produktet.
Af Snurrerundtlyd
noeyewar skrev:Nogle gode ideer til hvilket tv (eller bare fabrikant) der er bedst velegnet til en ældre dame uden de store tekniske kompertrancer?
B&O