Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kasper DK
Jeg skal til at samle en HTPC og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. kan jeg omgå de fleste mindre LCD TV's ringe behandling af analog signaler, ved at koble TV'et til en HTPC og således bare føre et signal fra grafikkortet til skærmen og lade et TV tunerkort klare TV modtagelsen?

2. Er der nogle TV der kan anbefales frem for andre i 26 - 30" størrelsen til sådan et opsæt?

3. Er der den store forskel på det digital TV TDC levere via kabel tv nettet og så det analoge, jeg mener det er jo flere kilometer fra HDTV eller?

4. Er der nogen der har erfaringer med hvilke PCI TV-kort der er gode? Jeg har kigget lidt efter et DVB-C kort, men kan kun finde et på edbpriser og det er fra terratec og hedder Cinergy 1200 DVB-C, nogen der kender det? Yder mere står der på deres site:

"The Windows Media Center Edition currently does not support DVB-S (digital satellite TV) or DVB-C (digital cable TV). Also Windows MCE does not support the Electronic Program Guide (EPG) and teletext"

4. Da jeg har tænkt mig at bruge MCE lader ikke til at det skal være det rigtige kort, eller? Jeg mener hvad ellers er der hvis det skal være digitalt og skal jeg i det hele taget bare droppe ideen om digital tv?

5. Hvad med digital lyd? De siger det understøtter AC3, men jeg kan ikke se nogle digitaleudgange på kortet, skal det gå via. lydkortet eller hvordan er det med det? Jeg vil jo helst bare kunne sende det digitale lyd signal direkte til min Surround dekoder!

Jeg ved godt det er et omfattende spørgsmål, men måske det var en ide med en guide til dette emne?!

Håber der findes svar på det hele, med fare for at det åbner nogle nye spørgsmål!

Mange tak, Kasper.
Af Soffe
1. Ja, du kan rede meget med en dvb-c tuner i din HTPC, især hvis du har et dårligt forstærket signal, eller f.eks. har mange aparater på.

2. Alle LCD skærme er lige egnet til HTPC, så vælg et der har et godt billede generalt.

3. Der er stadig ikke rigtigt nogen, der sender signaler i HDTV, så du kan huske på, at digital tuning ikke er det samme som HDTV, det er bare en bedre tuner, hvis du har et dårligt signal (men giver et rigtigt godt billede)

4. Kan desværre ikke anbefale nogen kort, men du skal være sikker på, at kortet virker sammen med TDC's digitale abonnement kort (koster 200 kr om året)

5. Lyden går altid gennem lydkortet på din HTPC, og hvis ikke dit lydkort, har en optisk udgang, så har det sikkert en digital udgang på selvekortet, hvor man kan købe en optiske port til for ca. 150 kr.
Kasper DK skrev:Jeg skal til at samle en HTPC og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1. kan jeg omgå de fleste mindre LCD TV's ringe behandling af analog signaler, ved at koble TV'et til en HTPC og således bare føre et signal fra grafikkortet til skærmen og lade et TV tunerkort klare TV modtagelsen?

2. Er der nogle TV der kan anbefales frem for andre i 26 - 30" størrelsen til sådan et opsæt?

3. Er der den store forskel på det digital TV TDC levere via kabel tv nettet og så det analoge, jeg mener det er jo flere kilometer fra HDTV eller?

4. Er der nogen der har erfaringer med hvilke PCI TV-kort der er gode? Jeg har kigget lidt efter et DVB-C kort, men kan kun finde et på edbpriser og det er fra terratec og hedder Cinergy 1200 DVB-C, nogen der kender det? Yder mere står der på deres site:

"The Windows Media Center Edition currently does not support DVB-S (digital satellite TV) or DVB-C (digital cable TV). Also Windows MCE does not support the Electronic Program Guide (EPG) and teletext"

4. Da jeg har tænkt mig at bruge MCE lader ikke til at det skal være det rigtige kort, eller? Jeg mener hvad ellers er der hvis det skal være digitalt og skal jeg i det hele taget bare droppe ideen om digital tv?

5. Hvad med digital lyd? De siger det understøtter AC3, men jeg kan ikke se nogle digitaleudgange på kortet, skal det gå via. lydkortet eller hvordan er det med det? Jeg vil jo helst bare kunne sende det digitale lyd signal direkte til min Surround dekoder!

Jeg ved godt det er et omfattende spørgsmål, men måske det var en ide med en guide til dette emne?!

Håber der findes svar på det hele, med fare for at det åbner nogle nye spørgsmål!

Mange tak, Kasper.
1. Ja

2. Bare husk det skal være HD Ready. Nogle LCDTV har pixelmapping 1:1 dvs opløsningen fra pc vises 1:1 på lcdtv, de andre skal man sæt en opløsning til som passer for at det bliver godt.

3. Ja, stor forskel

4. FloppyDTV og FireDTV er 2 rigtig gode løsninger til dette...Medie Center supporter kun DVB-T, men det producenterne gør er at udvikle drivere der får deres dvb-c kort til at fremstå som et dvb-t kort i opsætningen og dermed snyder medie center softwaren. Kan være lidt bøvlet og få til at spille, samt du skal være opmærksom på at medie center ikke support dvb-undertekster og dvb-audio styring, hvilket vil sige at hvis dr1 sender en film med dvb-undertekster så kan du ikke se dem. Angående dvb-audio så sender eurosport f.eks. i 5 forskellige audio spor ud sammen med signalet...dem vil du høre alle 5 på engang eller også få den som mediecentret syns du skal have...er der ikke noget og gøre ved.

5. Kør et lydkort der har en digital out port :)
Af xenon
jeg synes helt sikkert du lige skal læse den her side : http://dvb.perch.dk/DVB.php

der bliver bl.a. nævnt og linket til nogle dvb-C breakout boxe