Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thombi
Hej jeg sidder og skal købe mig et fjernsyn for min surt tjente SU. Jeg bor i kælderen hos mor, så der er ikke ligefrem særlig meget direkte lysindfald :) . Fjernsynets hovedopgave vil blive film og ps3. Der skal derfor helst ikke være for meget input lag. Der er yousee kabel i huset, så dvb-t2 er ikke relevant.

Jeg har primært kigget på LED fjernsyn pga. ps3 og burn-in, men hvis det ikke er et så seriøst problem, er jeg da frisk på at prøve et plasma. Jeg har i forvejen en computer kørende i døgndrift, så blæserstøj er nok ikke det værste der kunne ske.

Prisklassen er 6000-7000 kr, men det er jo et helvede at kigge på fjernsyn, når producenterne har så mange udgaver af hvert fjernsyn...
Ud fra købsanbefalingerne ville jeg umidelbart gå efter et sony 46" ex720, men hvis i har noget klogt at sige, lytter jeg.
Af THM
hvis du ikke hovedsageligt spiller de samme spil med de samme statiske objekter i billedet og gider slå væk eller slukke tv'et istedet for at lade den stå i ps3 menuen når du holder længere pauser, så er plasma glimrende til spil...
tag evt. et kig på 46" panasonic g30y til ca 5500kr. den er på mange punkter ex720 overlegen, den har bla. lavt input lag.
læs evt. test af begge her på siden :)
Af DavidHimself
Enig med THM.

Du bør helt klart gå efter G30'eren. 5.500,- er en usandsynlig rimelig pris, og er væsentlig bedre til EX720'eren!
Af knudsen19
Jeg overvejede også at købe g30'eren men valgte alligevel ex720'eren udelukkende af den årsag at min stue er utrolig lys i dagstimerne, så plasma var udelukket. Bare lige en overvejelse som man skal gøre sig :)
Af THM
knudsen19 skrev:Jeg overvejede også at købe g30'eren men valgte alligevel ex720'eren udelukkende af den årsag at min stue er utrolig lys i dagstimerne, så plasma var udelukket. Bare lige en overvejelse som man skal gøre sig :)
det er altid en god ide at overveje under hvilke forhold det skal bruges, trådstarter har netop skrevet at der ikke er ret meget lysindfald udefra ;)
har selv haft en meget lys stue og en g20, men havde gode gardiner til når solen stod ind af vinduet(hvilket også havde været nødvendigt hvis jeg havde et lcd tv), så det var ikke så tit et problem. så plasma er ikke helt umulig omend lcd da er bedre under lyse forhold. man skal jo også tage med i overvejelserne hvad man får igen i de mørke timer af døgnet...
Af kinoha
Undskyld jeg lige blander mig her - men min sønnike er på jagt efter en 42-46 tommer fladskærm. Han bruger meget tid på at spille PS3 Fifa2012, og så ellers alm tv kiggeri, heribland en del fodbold.

Mit umiddelbare bud ville være en 46G30 til 5.500 kr., men jeg er lidt nervøs for burn-in/retention. Vil der være stor sandsynlighed for det med hans forbrug ? Jeg har selv et Samsung PS50C7705, og det ville jeg absolut ikke anbefale - der er stadig meget retention - bare af at se en film med undertekster, så er "tekstfeltet" lyst et pænt stykke tid (ellers et kanon tv)

Men igen - kan G30 anbefales, eller er der til ca samme penge et andet og bedre valg ?
Af DavidHimself
Billedmæssigt, findes der ingen der er i nærheden af G30'eren i det prisleje...

Man skal dog overveje burn-in problemet - men med almindelig god omtanke bliver det ikke et problem, og Panasonics TV oplever jeg som rimeligt "sikre".
Det er mest i starten af TV'ets levetid man skal tænke over det!
Af kinoha
DavidHimself skrev:Billedmæssigt, findes der ingen der er i nærheden af G30'eren i det prisleje...

Man skal dog overveje burn-in problemet - men med almindelig god omtanke bliver det ikke et problem, og Panasonics TV oplever jeg som rimeligt "sikre".
Det er mest i starten af TV'ets levetid man skal tænke over det!
Han sidder tit i flere timer med kammeraterne (3-4 timer er ikke unormalt) og spiller Fifa og kun Fifa. Vil dette give problemer ?
Af THM
Hvis han ikke bruger den til ret meget andet, så ja der kan blive lidt med de statiske objekter i Spillet.
Af DavidHimself
Man skal tænke over det i hvert fald. Men jeg har hørt om folk der spiller 6 og 8 timer fifa på en plasma uden problemer :)
Man skal være lidt opmærksom på det, men selv Fifa har mellem sekvenser en gang i mellem... så jeg tror ikke det bliver et problem!