Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af esbenc
Har et Panasonic 37 tommer plasma som jeg regner med snart skal udskiftes. Har gået i lang tid og kigget på, hvad jeg vil have, og om det skal være plasma eller LED.

Jeg synes der er en irriterende ting ved nærmest samtlige plasma tv ift. LED-tv og det er at jeg synes tingene på billedet på et plasma-tv hakker når de bevæger sig, hvorimod der ingen hakken er på LED-tv (her tænkes især på de ny modeller).

Er det noget med Hz-raterne (selv Panasonic på 600Hz hakker synes jeg) eller responstid eller hvad er forskellen.

Jeg synes nemlig det er en af de faktorer jeg vil vælge tv ud fra, når jeg køber nyt.

Er det korrekt eller er jeg forkert på den her? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du er forkert på den. Du har nok set TVene i en udstilling hvor der blev vist demo-materiale. Hvis et TV hakker i billedet, så er der noget galt med det signal eller det materiale det modtager.
Af esbenc
Jeg overdriver nok når jeg siger hakker ift. det du skriver.

Jeg tænker på det der så vidt jeg ved hedder ghosting på skærme, som når man spiller pc spil og tingene bevæger sig med en smule slør efter.

Er det et spørgsmål om responstid på skærmene?
Af esbenc
Har også set "problemet" i eks. Hifi-klubben og andre steder.
Af pipper
Du er ikke forkert på den.

Plasma tv hakker og blinker i billedet.

Jeg har haft 3 stk plasma, og de hakkede alle tre.

Det ses især ved vandrette tekster der løber over skærmen.
Af esbenc
Spurgte en "ekspert" i Expert i dag, som sage problemet er løst med Panasonics nye NEO-plasma skærme, som de tilfældigvis lige havde stående.

Jeg synes dog ikke helt problemet var væk på denne nye skærm, det var dog noget míndre udtalt end de andre plasma skærme i butikken.

Synes dog stadig at de bedste LED-skærme intet har af denne "ghosting" ift. plasma.
Af xcardman
et led eller lcd i en butik har 90 procent sikkert slået motionsystemer til

Ja en g10 g20 og g30 synes jeg også blinker

har ikke set noget særligt på en vt30
men har et problem med 50hz, dog mindre end g20

men problemet har intet med plasma at gøre
da min pio skærm ikke har nogen problemer på det felt

min samsung 5005 led med 50hz, hakker heller ikke
min sjovt nok har jeg set samme model hakke i en butik
samt billedet så ud af h til
fordi ingen havde brugt 5 min på at indstille det efter en 8005 som har været til test på flatpanels
Senest rettet af xcardman 27 feb 2012, 21:48, rettet i alt 1 gang.
Af esbenc
Hvis ikke jeg skal købe plasma pga. ovenstående, hvad vil I da anbefale af tv?

Skal ikke have 3D. Har haft lidt kig på det 60 tommer Sharp har lavet, og som de bl.a. har i Hifiklubben.

Nogen anbefalinger, gerne i min. 50 tommer.
Af bleed_blue
Til sport bliver plasma som regel fremhævet. Plasma er bedre til at håndtere de hurtige bevægelser, som sport indeholder.

Jeg ville finde et kvalitetsplasma....
Af Yankee
De fleste plasma-skærme vil virke en anelse mere "fluffy" eller uskarpt i billedet end LCD-skærme af samme størrelser og ofte også med en smule slør efter objekter på skærmen. Dette skyldes hovedsageligt at man i en butik ofte står meget tæt på skærmen. Hvis man stiller sig 3-4 meter fra skærmen ligger man mere mærke til plasmaens overlegne betragtningsvinkler og langt bedre farveintensitet.

Derudover kan det være værd at se den samme action-scene på et LCD og et Plasma - f.eks. en eksplosion. Jeg fik selv et chok da jeg så en bestemt reklame på en vens PX80 for nogle år siden. Min egen LCD-model manglede simpelthen MASSER af detaljer i billedet - det være sig små fragmenter og bevægelser i billedet. Det skyldes (som jeg forstår det) plasma-skærmenes suveræne opdateringshastigheder, og løses IKKE ved at sætte ekstra frames ind som i 100/200 Hz - for de mangler jo stadig disse detaljer.
Af DavidHimself
pipper skrev:Du er ikke forkert på den.

Plasma tv hakker og blinker i billedet.

Jeg har haft 3 stk plasma, og de hakkede alle tre.

Det ses især ved vandrette tekster der løber over skærmen.
Nogle mennesker kan se at plasma har det på den måde, men "almindelige" mennesker (læs flertallet af mennesker) vil ikke se denne tendens. Har en kammerat der ikke kan holde plasma ud, fordi det for ham ser ud som om TV'et blinker/bølger helt vildt, selv om jeg står ved siden af og synes at billedet er helt kanon! :)
Af esbenc
Er det der hedder fosfor-slør på de fleste plasma skærme, og som jeg kan læse mig til på diverse tests, at det er kraftigt minimeret på de nyeste NeoPDP skærme fra Panasonic?