Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Jeg er helt enig i, at sælgeren har opført sig forkert. Han kunne indrømme, at han ikke vil give refundering, men han skal ikke lyve sig fra at betale. Du kan jo konfrontere ham, dog uden krav på noget, og så må vi se, hvordan han reagerer. I bedste fald får du penge retur; i værste fald får du udtrykt din utilfredshed. Han bliver i hvert fald nødt til at erkende, at han enten bevidst eller ikke bevidst har fejl i sine oplysninger.

Antenneforeningen får deres signal fra Yousee, så DVB-T2 er ikke aktuelt. Din far skal bare bruge DVB-C tuneren. ;) Han er iøvrigt ikke fremtidssikret. Den slags eksisterer ikke på markedet som det er nu. DVB-C kan være forældet oom bare få år, men pt. er der ikke nogen danske modeller med DVB-C2.
Senest rettet af Mysen 25 feb 2012, 19:20, rettet i alt 1 gang.
Af stengård
der er ikke på nogen måde tale om snyd - men at den samme vare koster forskelligt forskellige steder. Der er ganske almindelig handel og vandel. Din far har fået råd/vejledning i en fysisk butik - og den slags koster altså.

Jeg er sikker på jesper at du også sælger din arbejdskraft og viden billigst muligt, og at du selv til din arbejdsgiver loyalt fortæller hvor han kan købe din ydelse (eller en tilsvarende) billigst muligt; og at du sporenstrengs refunderer ham enhver forskel der måtte være :) :) :)
Af Jesperbroch1
Tak for jeres svar, mysen, stengård...

Men Stengård...
DU ville vel også blive frustreret, hvis du har købt en vare til 6000kr.
Opdager du kan få den til 4000kr på nettet.
Siger dette til sælger, som ikke afviser at ville give penge retur.
Hvis du finder samme tv på nettet billigere.
Nu er dette jo bare tilfældet, jeg HAR fundet nøjagtig samme tv billigere på nettet, samme model, samme alt.
Men sælger holder ved, at min fars tv har andre ting i den som gør den er 2000kr mere end de tv jeg finder på nettet, med samme modelnummer.. osv.
Det er der skoen trykker.. Og jeg kan ikke se han har ret. men at han prøver at snakke sig fra sin aftale om at give penge retur, hvis vi fandt samme vare billigere på nettet...

det må du vel også se som en valid grund til at blive... frustreret!! :)
Af BrianH
Det er let at blive fustreret over elektronikpriser, men der er vel heller ikke nogen grund til at opsøge fustrationerne ved at søge internettet tyndt efter beviser på at man skal føle sig snydt.

Lad ham være glad for tv'et i fred, uden at skulle ærge sig...
Senest rettet af BrianH 26 feb 2012, 08:15, rettet i alt 1 gang.
Af stengård
jeg ville selvfølgelig ærge mig ... men så ville jeg se at komme videre med den erfaring - at man skal tjekke priser - eller acceptere at man betaler for at få rådgivning og ekspedition i de fysiske butikker.

Manden i forretningen tjenre iøvrigt med garanti ikke 2000 kroner på et TV til 6000

Jeg synes det er betydeligt værre at bruge folks tid i forretningerne og så bestille via nettet for at spare...
(nej - jeg har ikke en detailhandel :) )
Af jng
Jesperbroch1 skrev:Tak for jeres svar, mysen, stengård...

Men Stengård...
DU ville vel også blive frustreret, hvis du har købt en vare til 6000kr.
Opdager du kan få den til 4000kr på nettet.
Siger dette til sælger, som ikke afviser at ville give penge retur.
Hvis du finder samme tv på nettet billigere.
Nu er dette jo bare tilfældet, jeg HAR fundet nøjagtig samme tv billigere på nettet, samme model, samme alt.
Men sælger holder ved, at min fars tv har andre ting i den som gør den er 2000kr mere end de tv jeg finder på nettet, med samme modelnummer.. osv.
Det er der skoen trykker.. Og jeg kan ikke se han har ret. men at han prøver at snakke sig fra sin aftale om at give penge retur, hvis vi fandt samme vare billigere på nettet...

det må du vel også se som en valid grund til at blive... frustreret!! :)
Du kan bare lade være med at lade dig frustrere over noget, din far er tilfreds med.
Af reslfj
Jesperbroch1 skrev: Antenneforeningen det drejer sig om er:
http://www.grindsted-faellesantenne.dk/
Det er ikke yousee eller stofa..
Jo det er jo netop youSee og det er kabale-tv, der anvender DVB-C - det har INTET med hverken DVB-T eller DVB-T2 at gøre - INTET.

DVB-C står jo direkte på forsiden af foreningens WEB og der nævnes direkte en henvisning til youSee.
Jesperbroch1 skrev: Det præcise modelnummer der står bagpå tv'et er:
40PFL5606H/12
Og den model med 'H' har IKKE DVB-T2 indbygget, så det er ikke derfor der er prisforskel. Som andre har skrevet skal man pt. op i eller over 6000 serien for at finde 'T' modeller (dem med DVB-T2)
Jesperbroch1 skrev: Men han har jo også fået et tv der er fremtidssikret.
Nej det har han ikke - til youSee er det udemærket og holder nok 4-6 år. Havde det imidlertid været et antennesignal din far modtog, ville det have været er rigtigt dårligt køb (næsten uanset pris).
Jesperbroch1 skrev: Sælgeren skal bare ikke sige at lige præcis min fars tv indeholder ting, som gør at han skal betale 2000kr mere, end for nøjagtig samme modeller jeg finder på nettet. - med samme modelnummer 40PFL5606H/12
Det holder jo ikke.
Først og fremmest fordi det ikke er rigtigt - det er direkte usandt og sælger skal tale sandt omkring produktet.

Men da den antenneforening - eller rettere kabel-tv-forening - må være kendt i området, og så bør en fagmánd vide og fortælle, at der anvendes DVB-C.

Din far har ikke fået mere, blot købt i en lokal og dyrere forretning - det er hans frie valg.

Lars :)

PS! Forhandleren er i sin gode ret til at sælge til den pris han ønsker og kan få - men han skulle holde sig for god til at sige fejlagtige ting om apparatet.
Af Bjarne S
Forhandleren er tydeligvis ikke helt gennembagt - som jeg læser det har han lovet dig at udbetale forskellen hvis du kan finde den samme model et andet sted til en billigere pris - det vælger han så ikke at gøre.

Noget helt andet er at det - i min optik - ikke er rimeligt på bagkant at kræve den samme pris som man efterfølgende kan finde det til i en netbutik - det er ikke rettidig omhu. Seriøst - butikkerne bestemmer selv deres priser - det er forbrugerens ansvar at checke priser inden man køber. Priserne er helt vildt forskellige i forskellige butikker og net butikker. Jeg fik selv en rabat på 2.500,- i en fysisk Panasonic butik bare ved at vise at jeg kunne få det til den pris i en netbutik.

Man kan så sige at i denne sag har det ikke hjulpet at købe i en fysisk butik - men igen - det er vilkårene hvis man ikke kontrollerer så man kan have tillid til sin lokale tv pusher.

Hvad ville jeg gøre? Æde de 2000,- - farmand er sikkert glad nok for tv-et og bliver sikkert ikke gladere af at blive påmindet om at han har dummet sig....(Jeg ville selv blive lidt træt af det....)

Jeg ville samtidig skrive navnet på butikken i denne tråd - for at komme af med lidt damp - og så glemme sagen igen.
Af jng
Bjarne S skrev:Forhandleren er tydeligvis ikke helt gennembagt - som jeg læser det har han lovet dig at udbetale forskellen hvis du kan finde den samme model et andet sted til en billigere pris - det vælger han så ikke at gøre.

Noget helt andet er at det - i min optik - ikke er rimeligt på bagkant at kræve den samme pris som man efterfølgende kan finde det til i en netbutik - det er ikke rettidig omhu. Seriøst - butikkerne bestemmer selv deres priser - det er forbrugerens ansvar at checke priser inden man køber. Priserne er helt vildt forskellige i forskellige butikker og net butikker. Jeg fik selv en rabat på 2.500,- i en fysisk Panasonic butik bare ved at vise at jeg kunne få det til den pris i en netbutik.

Man kan så sige at i denne sag har det ikke hjulpet at købe i en fysisk butik - men igen - det er vilkårene hvis man ikke kontrollerer så man kan have tillid til sin lokale tv pusher.

Hvad ville jeg gøre? Æde de 2000,- - farmand er sikkert glad nok for tv-et og bliver sikkert ikke gladere af at blive påmindet om at han har dummet sig....(Jeg ville selv blive lidt træt af det....)

Jeg ville samtidig skrive navnet på butikken i denne tråd - for at komme af med lidt damp - og så glemme sagen igen.
Det er useriøst at hænge forskellige butikker ud her, specielt når ingen ved, om det, trådstarteren og trådstarterens far oplyser, er faktuelt korrekt.
Af Bjarne S
Nu gælder det jo om at læse mellem linierne og have en kritisk tilgang til alt man læser på nettet - jeg er generelt glad for at høre om andres oplevelser med forhandlere - både positive og negative - det gør at jeg er bedre rustet hvis jeg skal handle med vedkommende.

Min egen far handler også hos den lokale TV pusher - og han kommer ign og igen hjem med alt for dyrt grej der på ingen måde er nødvendigt til deres forbrug - f.eks. absurd dyrt High End HDMI kabel. Det er fair nok - han vælger selv og jeg driller ham efterfølgende - men jeg bryder mig seriøst ikke om at de laver de (i min optik) numre med folk der ikke har en chance for at vide om det de "rådgives" til er korrekt.

Det gode ved et forum er at andre der har haft en anderledes og positiv oplevelse kan komme frem med deres mening efterfølgende.
Der er aldrig nogen der synes det er useriøst når nogen positivt fremhæver en forhandler - selvom det principielt godt kunne være forhandleren selv der har skrevet det....

Læserne her inde bør være voksne nok til at sortere i de informationer der kommer frem og agere derefter. Eller - det er min holdning til det.
Af jng
Bjarne S skrev:
...

...

Læserne her inde bør være voksne nok til at sortere i de informationer der kommer frem og agere derefter. Eller - det er min holdning til det.
Ja. Men det er de generelt ikke. Ikke på dette forum. Ikke på andre forummer.
Af Jesperbroch1
*UPDATE*

I går(torsdag) besøgte min far tv sælgeren i butikken. Han spurgte så ind til prisen og selvfølgelig ind til et af de salgsargumenter han havde brugt med at den havde ekstra ting i forhold til TV med samme modelnumre og DERFOR var 2000 kr. dyrere end dem.
Der holdte han ved at den havde dvb-T2 tuner og at det var derfor den var de penge mere værd.
MEN han ville få besøg af en Philips tekniker i dag(fredag) og at han lige ville kigge på kassen som tilhørte tv'et. For han var sikker på at der var korrekt :)

Så i dag(fredag) da min far var dernede igen, holdte sælgeren ved at den havde en "form" for dvb-T2 tuner. Men at den altså ikke ville kunne bruges hvis han flyttede på landet osv :D :D
*HVORFOR IKKE BARE INDRØMME DET :)*
MEN det korte af det lange er at min far fortæller mig at han har fået 1200kr tilbage :)
SÅÅÅ JEG ER TILFREDS. MIN FAR ER TILFREDS.
Sælgeren har lært at han ikke skal bruge salgsargumenter der ikke holder, hvis man lige undersøger det lidt.

Jeg og min far siger tak for jeres bidrag, har været til megen hjælp.

Jesper.

PS. det med at skrive forhandler info, kommer ikke til at ske...
Af sd2100
Først drop Pixmenia.

Anden - man skal generelt passe på med at stole på den lokale radioforhandler!!! Vi har en på Østerbro, der sælger gamle Philps modeller til skyhøj pris!!! Hvis mine forældre gik derind, er jeg heller ikke i tvivl om, at de vil komme ud med et gammelt og alt for dyrt tv :-(

Det er IKKE altid en fordel at købe lokalt. De små, og især uafhængige, gamle radiobutikker kan ganske enkelt ikke følge med på tv området!
Jesperbroch1 skrev:Hejsa,

3uger siden:
Min far fortæller mig han har fået købt nyt tv.
Det ser meget fedt ud osv. bla bla bla.

Spørger om prisen. han har givet 6000kr for det.
Modelnummer på tv: 40pfl5606H/12
http://www.philips.dk/c/tv/5000-series- ... 6h_12/prd/

Jeg gør som alle andre nok gør, GOOGLER skidtet.
Og ser så man på dette tidspunkt kan få samme model, 40pfl5606H/12 til 4000kr i elgiganten og nu idag til cirka 3500kr hos pixmania.
http://www.pixmania.com/dk/dk/10165333/ ... pix-review
Det sagde jeg selvfølgelig til ham dengang og klart nok blev han træt af det.

Så er det så mit spørgsmål og frustration kommer!

Tv manden som har solgt det, siger at det tv jeg finder på nettet ikke er det samme fjernsyn som det jeg finder inde på philips hjemmeside og den min far har fået.
Han siger at det er samme modelnummer osv. men den jeg finder til prisen cirka 3500kr ikke er fremtidssikret med CI+ og dvb-t2..
Det stiller jeg mig naturligvis nysgerrig overfor og googler så iaften de ting han fortæller mig den ikke har. og finder frem til at den har CI+ og forskellige dvb-t ting.
*MEN er den også DVB-T2 sikret den model hos pixmania.
For hvis ja, så har han jo prøvet at... ja forvirre mig :) og det gør man ikk..

Og det med at han siger at selvom de har samme model nummer 40pfl5606H/12 så er det ikke nødvendigvis de samme fjernsyn. passer det?

håber det er til at tyde, og beklager hvis tråden er rodet, men ud kom det jeg havde i tankerne :)

mvh Jesper