Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesperbroch1
Hejsa,

3uger siden:
Min far fortæller mig han har fået købt nyt tv.
Det ser meget fedt ud osv. bla bla bla.

Spørger om prisen. han har givet 6000kr for det.
Modelnummer på tv: 40pfl5606H/12
http://www.philips.dk/c/tv/5000-series- ... 6h_12/prd/

Jeg gør som alle andre nok gør, GOOGLER skidtet.
Og ser så man på dette tidspunkt kan få samme model, 40pfl5606H/12 til 4000kr i elgiganten og nu idag til cirka 3500kr hos pixmania.
http://www.pixmania.com/dk/dk/10165333/ ... pix-review
Det sagde jeg selvfølgelig til ham dengang og klart nok blev han træt af det.

Så er det så mit spørgsmål og frustration kommer!

Tv manden som har solgt det, siger at det tv jeg finder på nettet ikke er det samme fjernsyn som det jeg finder inde på philips hjemmeside og den min far har fået.
Han siger at det er samme modelnummer osv. men den jeg finder til prisen cirka 3500kr ikke er fremtidssikret med CI+ og dvb-t2..
Det stiller jeg mig naturligvis nysgerrig overfor og googler så iaften de ting han fortæller mig den ikke har. og finder frem til at den har CI+ og forskellige dvb-t ting.
*MEN er den også DVB-T2 sikret den model hos pixmania.
For hvis ja, så har han jo prøvet at... ja forvirre mig :) og det gør man ikk..

Og det med at han siger at selvom de har samme model nummer 40pfl5606H/12 så er det ikke nødvendigvis de samme fjernsyn. passer det?

håber det er til at tyde, og beklager hvis tråden er rodet, men ud kom det jeg havde i tankerne :)

mvh Jesper
Af jng
Jesperbroch1 skrev:Hejsa,

3uger siden:
Min far fortæller mig han har fået købt nyt tv.
Det ser meget fedt ud osv. bla bla bla.

Spørger om prisen. han har givet 6000kr for det.
http://www.philips.dk/c/tv/5000-series- ... 6h_12/prd/

Og ser så man på dette tidspunkt kan få samme model, 40pfl5606H/12 til 4000kr i elgiganten og nu idag til cirka 3500kr hos pixmania.

Så er det så mit spørgsmål og frustration kommer!

Tv manden som har solgt det, siger at det tv jeg finder på nettet ikke er det samme fjernsyn som det jeg finder inde på philips hjemmeside og den min far har fået.
Han siger at det er samme modelnummer osv. men den jeg finder til prisen cirka 3500kr ikke er fremtidssikret med CI+ og dvb-t2..
Det stiller jeg mig naturligvis nysgerrig overfor og googler så iaften de ting han fortæller mig den ikke har. og finder frem til at den har CI+ og forskellige dvb-t ting.
For hvis ja, så har han jo prøvet at... ja forvirre mig :) og det gør man ikk..

Og det med at han siger at selvom de har samme model nummer 40pfl5606H/12 så er det ikke nødvendigvis de samme fjernsyn. passer det?

håber det er til at tyde, og beklager hvis tråden er rodet, men ud kom det jeg havde i tankerne :)

mvh Jesper
Svar på din overskrift: Nej.
Af Chaui
Husk os lige at Pixmania kan du ikke sammenligne med de fladskærme vi køber herhjemme, det ligger i Frankrig og skærmene er ikke nordiske.
Af Sjavse
At Pixmania sælger det 500kr. billigere skal I ikke gå så højt op i. Som der bliver sagt er det ikke en nordisk model de sælger med samme garanti, og for det andet bliver det alt for besværligt for jer hvis jeres nye fjernsyn desværre skal retur eller til rep.
Af Mysen
Han er ikke blevet snydt, men han har betalt for meget. Jeg ville ikke selv turde handle med pixmania, men elgigantens pris er jo desværre også temmelig meget lavere.

Det er dog temmelig tåbeligt at sælgeren begynder at snakke om fremtidssikring, når han sikkert ikke engang kender til jeres udbyder, og når det tv, han har solgt, jo heller ikke har DVB-T2. Der er intet, I kan gøre ved det udover at udtrykke utilfredshed. At prisen findes lavere andre steder er ikke snyd, men blot ærgerligt og skyldes manglende research fra din fars side. At sælgeren til gengæld forsvarer handlen ved at bestemme det som et bedre produkt, er bare utroværdig ad h... til.
Af JesperKeller
Jesperbroch1 skrev: Spørger om prisen. han har givet 6000kr for det.

Det er nøjagtigt det samme tv som bliver solgt i Elgiganten - Dog kører PixMania ikke med danske modeller, så den er ikke klar til det danske kabel netværk eller antenne.
Dog nævner du at du har fået af vide at dit tv er DVB-T2 sikret? - Dette er løgn.
For at få en Philips model der er DVB-T2 sikret, SKAL Philips varekoden ende på T og ikke H. Altså PFL5606T.
Den model du har købt er ikke forberedt på det nye antenne netværk i Danmark - hvilket jeg vil mene er en katastrofal stor fejl, hvis du modtager tv signal via almindelig antenne.
Af Jesperbroch1
Rigtig mange tak for jeres hurtige svar.

Grunden til jeg bliver så frustreret over det, er at tv-manden ikke afviser at hvis der var tale om samme tv til så meget billigere penge andetsteds, ville han gerne snakke om at handle prisen ned.
Men da han begyndte med at den min far havde fået var 2000kr dyrere pga. den har 2 tunere, og med dvb-t2 og CI+, altså klar til fremtidens HD signal fra 2013-14.
Så er det jeg blir nysgerrig....

Dem jeg har fundet fra elgiganten, tdcshop osv osv. (fandt mange danske handlesteder. printede siden ud fra pricerunner, og min far viste den til ham) Men fik blot den smører ovenover.

Han nævnede os noget igår omkring bilka modeller, expert modeller osv. at der var forskel på dem. han har sagt mange ting :D

Men i er 1000% sikker på at den 40pfl5606H/12 min far har, ikke har dvb-t2.. (kan heller ikk se det på philips hjemmeside)

Jesper, mange tak for svarene..

**Update lørdag 11:25**
Ringede til manden som solgte tv'et. og sagde de ting her. OG han holder hårdnakket ved, at lige præcis det fjernsyn min far har købt indeholder dvb-t2 tuner. også selvom det er 40pfl5606H <-- og ikk T som i siger det skal være.. og jam kan se på philips hjemmeside den har det. (hvilket jeg overhovedet ikke kan, og heller ikke på andre hjemmesider)

Det er jo lidt en fejl, at bruge det som argument, at grunden til min far har betalt 2000kr mere, er at det indeholder de ting, som andre tv med samme model nummer ikk gør..
Det er sQ forkert...
Af Snurrerundtlyd
Hold jer langt væk fra Pixmania, som jeg skrev i et tidligere indlæg her: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 188#132188

Har din far Et CI+ modul fra Boxer? Så er det jo let at teste om hans TV understøtter DVB-T2 eller ej.

Og hvis den har to tunere som forhandleren påstår, så skal du kunne optage en kanal på USB-HDD imens du ser en anden, så det er let at teste.

Men hvis prisen betyder noget, så virker det tåbeligt først at undersøge markedsprisen efter man har handlet og så forsøge at få et afslag. Hvorfor ikke undersøge prisen før man køber? Det er alt andet lige meget lettere at forhandle prisen ned før end handel end at forsøge at få penge tilbage efter en handel er indgået.
Af Jesperbroch1
Mine forældre kører på fællesantenne.
Og har snakket med antenneforeningen i byen, og de siger, at selvom Tv'et ikke har dvb-t2 tuner så vil han stadig kunne se alle kanaler fremover.

Grunden til min store frustration er:

Min far har ikke undersøgt priser på nettet inden, da han ikke har tænkt på det. Sådan gør mange ældre folk nok.
Det er jo noget andet med os "unge" :)
Jeg googler jo så modelnummer, efter jeg ser tv'et.
Finder det så til cirka 2000kr billigere ved elgiganten.
Vi konfrontere sælgeren med det, men han siger så at grunden til at min far har givet de penge mere end de fjernsyn jeg finder på nettet, er at den model han har fået købt indeholder mere, end de fjernsyn jeg finder på nettet, med nøjagtig samme modelnummer.
OG det DER, jeg bliver frustreret. Han er villig til at forhandle prisen ned, men afviser det samtidig, fordi de tv jeg finder i følge ham ikke er de samme, selvom de har samme modelnummer.

self. skal man undersøge priserne inden, er dog ikke sket i dette tilfælde da min far har handlet uden at forhøre sig hos nogen der måske kunne hjælpe ham.
Sælgeren skal bare ikke bruge det med at min fars tv indeholder mere end den på f.eks. elgigantens hjemmeside med samme modelnummer til at det er iorden han har givet 2000kr mere og så afvise at forhandle prisen ned som han jo ikk afviser at gøre, HVIS de var ens de 2 tv.. Som de jo er... ej vel :)

"Det her står der på philips hjemmeside og efter hvad jeg kan læse mig frem til, betyder det at den ikke har dvb-t2" Digital TV: DVB-C MPEG2*, DVB-C MPEG-4*, DVB-T MPEG-2*, DVB-T MPEG-4*

Hvordan vil jeg kunne se på specifikationerne at den har 2 tunere? på enten philips hjemmeside eller http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl5606h

tak TAK
Af reslfj
Jesperbroch1 skrev: .....ga. den har 2 tunere, og med dvb-t2 og CI+, altså klar til fremtidens HD signal fra 2013-14.

Men i er 1000% sikker på at den 40pfl5606H/12 min far har, ikke har dvb-t2.. (kan heller ikk se det på philips hjemmeside)....
DVB-T2 anvendes fra 2 april af Boxer til 5/6 SD kanaler - heraf 3 nabolandskanaler der er m,ed i alle Boxers kort - og 4 HD kanaler inkl TV2 HD. Det er naturligvis kun begyndelsen på en total overflytning fra DVB-T til DVB-T2 i Danmark.

Sverige har således allerede 2 muxer - se-mux6 og se-mux7 - der anvender DVB-T2. Når den nuværende svenske licensperiode udløber i 2014 og de sidste MPEG-2 kanaler i Sverige skal afskaffes, så vil alle eller de allerfleste svenske muxer skulle sende med DVB-T2.

Så DVB-T2 er helt afgørende hvis man modtager via en antenne eller en antenne-forening, der selv har antenner.

Modtager man imidlertid kabel-tv - fx youSee eller Stofa - direkte eller via en kabel-forening, så er det udelukkende DVB-C der anvendes og DVB-T/T2 får da først betydning, hvis man engang flytter fjernsynet fx til et sommerhus.

Når Philips ikke skriver DVB-T2 i deres spec's, er det eneste kloge at antage, at der heller ikke er DVB-T2 i fjernsynet (konkret er der ikke DVB-T2 i din fars model).
Det der er på tryk er i praksis det eneste du har garanti for og kan klage over.

Men det er meningen af forbrugerne skal kunne snydes på prisen - så de kan lære, at man ALTID skal tjekke prisen flere steder - Vort samfund anvender en markedsøkonomi, hvor også kunden skal tvinges til at tjekke prisen eller lade sig snyde.
Officielt hedder det udbud og efterspørgsel.

Lars :)
Senest rettet af reslfj 25 feb 2012, 14:05, rettet i alt 1 gang.
Af reslfj
Jesperbroch1 skrev: Mine forældre kører på fællesantenne.
Og har snakket med antenneforeningen i byen, og de siger, at selvom Tv'et ikke har dvb-t2 tuner så vil han stadig kunne se alle kanaler fremover.
Men så er det vel en kabel-forening, der fx videresender youSee eller Stofa - eller?
Med digitale signaler sendes kabel-tv og antenne-tv slet ikke på samme måde - slet ikke - DVB-T og DVB-C er ikke det der ligner.
Hvis de digitale signaler sendes med DVB-C, har din far ikke brug for DVB-T/T2.

Hvorfor har du og din far ikke undersøgt, hvilke krav der stilles på det aktuelle net ???????
Jesperbroch1 skrev:Min far har ikke undersøgt priser på nettet inden, da han ikke har tænkt på det. Sådan gør mange ældre folk nok.
Det er jo noget andet med os "unge" :)
Det var da også almindeligt at tjekke priser før internettet, fx ved at besøge flere forretninger eller måske læse tilbud og annoncer.
Jesperbroch1 skrev: ....med nøjagtig samme modelnummer.
Der er visse firmaer, der anvender samme modelnummer overfor kunderne, men som tilføjer 2-4 ekstra Bogstaver/tal, der angive den helt nøjagtige variant - fx nordisk, kabinetfarve, fx med DVB-T2 ect.

Samsung har fx den klare UVANE med deres modelnumre.
Philips har imidlertid pt. et bogstav, der åbent viser om, der er DVB-T2.
Det fremgår via Philips hjemmeside, hvis man sammenligner en 'T' model med H modellen af det samme fjernsyn.
Jesperbroch1 skrev:Hvordan vil jeg kunne se på specifikationerne at den har 2 tunere? på enten philips hjemmeside eller http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 40pfl5606h
Der er ikke to tunere indbygget, der er én tuner, der enten kan DVB-T eller kan DVB-C. Normalt er det en af de første ting man skal vælge på et nyt fjernsyn, enten DVB-T eller DVB-C (men ikke både og).
Er der DVB-T2 indeholder den tuner-indstilling imidlertid også DVB-T.

Lars :)
Af jones31
Den philips model har ikke dvbt2 tuner, findes kun i de modeller der starter med 6... og med t i enden.
Af Mysen
jones31 skrev:Den philips model har ikke dvbt2 tuner, findes kun i de modeller der starter med 6... og med t i enden.
Slutter med 6

Serie 7,8 og 9 fås også med dvb-t ;)
Af Jesperbroch1
Antenneforeningen det drejer sig om er:
http://www.grindsted-faellesantenne.dk/
Det er ikke yousee eller stofa..

Det præcise modelnummer der står bagpå tv'et er:
40PFL5606H/12

Min far har haft fuld tiltro til sælgeren.
Og syns faktisk selv efter jeg har læst forskellige ting pga. det her, at det er utroligt indviklet :D
Men han har jo også fået et tv der er fremtidssikret.
Sælgeren skal bare ikke sige at lige præcis min fars tv indeholder ting, som gør at han skal betale 2000kr mere, end for nøjagtig samme modeller jeg finder på nettet. med samme modelnummer 40PFL5606H/12
Det holder jo ikke.
Hvorfor skulle min fars tv, lige indeholde EKSTRA ting, såsom, dvb-t2, 2 tunere osv osv. i forhold til andre ens modeller....
Sælger kommer derhjem på mandag, så er jeg spændt på at høre den forklaring han har givet min far.