Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Støjproblem - løst hvordan?

Løst ved reparation
Ingen stemmer
0%
Løst ved ombytning (til samme model)
1
11%
Ikke løst - skærmen tilbageleveret
1
11%
Ikke løst - lever med problemet.
3
33%
Har skærmen - men ikke problemet (bekræftet af andre end mig selv)
4
44%
Af maskus
VT30 Owner skrev:maskus: Jeg kan se i din signatur, at du har en PS3 og sammenlignet med den siger det næsten ingenting ::l jeg tror bedst man kan sammenligne lyden og styrken ved at stikke snuden tæt på en bærbar pc (hvor harddisken ikke kører) - dvs. en svag, men absolut hørbar susen.

Det Bjarne S oplever ligger helt op af min egne oplevelser - jeg besluttede dog at beholde TV'et, da jeg syntes at glæden ved billedkvaliteten langt overstiger støjgenerne :)

Som Bjarne S skriver er der helt sikkert meget forskel på, hvordan støj opleves - konen syntes fx ikke det er noget at tale om - hvis billedkvalitet betyder meget for dig, så syntes jeg du skulle købe det og så være indstillet på at returnere, hvis du er en af dem der bare ikke kan leve med det.
Tak, det lyder nu meget acceptabelt.
Af allo
maskus skrev:
VT30 Owner skrev:Jeg tror ikke du kan få et præcist svar på det, så hvis du ikke kan leve med det må det returneres/sælges. Hvis du derimod er frisk på, at foretage konstruktive ændringer, så skift blæserne ud med nogle der koster mere end 1 kr pr stk som åbenbart er standard i pana'en.

Jeg har selv valgt at leve med støjen (hvilket nogen gange kan være en stor udfordring) og følger spændt med i prisudviklingen af OLED som nok bliver det der giver minimum tilsvarende billedkvalitet uden støj - og så kan jeg jo bruge den gamle VT30'er som emhætte i køkkenet :-)
Hvor slemt er det på din skærm? Er på udkig efter en VT30'er, så er lidt nysgerrig...
jeg har selv et VT30 og jeg har oprettet en klagesag hos Forbrugerklagenævnet - VIL IKKE leve med den larm der kommer fra de 4 fans samt de lodrette streger når der bliver panoreret

billedkvalitet er ok men...jeg vil ikke finde mig i de problemer som åbenbart hører med til modelen og som ingen vil gøre noget ved...
Af Bjarne S
Jeg tror jeg har løst problemet med støj på mit 42" GT30Y

Der gik projekt i den og jeg forsøgte mig med tæpper på vægge, gulve, under tv møbel osv. - det gav ikke noget som helst.
Så smed jeg et fleece tæppe bagpå skærmen - det kurerede støjen - men den går selvfølgelig ikke da den bliver meget varm. Under tæppe legen kørte jeg tæppet op og ned og kom frem til at støjen blev meget mindre når jeg nåede et specifikt punkt.

På mit var det en samling huller (15 stk x 3 rækker) lige til venstre for typeskiltet. Et stykke bredt tape gjorde tricket - og vi er pt. ikke generet af lyden!

Der er ikke noget der bliver varmt så jeg satser på at det er løsningen.

LNG: Håber det lykkedes for dig - som du skriver så duer det kun at kontrollere det i et rum hvor der ikke er andet tændt. På mit kunne man kun høre problemet foran skærmen - står man bagi kan man sagtens høre let støj fra blæser osv - men det er ikke noget man tror vil ændre sig til en irriterende frekvens 3,5 meter væk. Hvis du vil sikre dig mod bøvl med returnering så bed om at få det sat op dernede i rummet inden du tager det under armen med hjem (med mindre du køber det online eller i en anden butik...) Husk at prutte....Jeg betalte det samme hos en Panasonic forhandler som Bilka skulle have for det.
Af Lng
Tak for råd Bjarne. Har faktisk overvejet at kigge forbi en Panasonic forhandler, da min far bor lige over en, og selv har købt sit tv hos ham. Så skulle der da være mulighed for at prutte om prisen.

Det lyder do stadig til at der er enorm forskel på hvor meget tv modeller i samme produktserie larmer (?) Det virker egentlig ikke specielt betryggende.

Måske er nogen selvfølgelig mere modtagelige over for blæserstøj. Men jeg bor i midten af en by. Der er sjældent ro hvor jeg ser tv, så det skræmmer mig nu ikke.

Jeg mangler stadig at tage den endelige beslutning om hvad jeg selv foretrækker (og vil betale) :)
Af Bjarne S
Træerne vokser ikke ind i himlen....
Jeg er igen generet af blæser støj (Fra selve blæseren - ikke vindsus)
Jeg må nok gå den slagne vej og smide den på værksted.

Hvordan er erfaringen med Elektronik-centret?

Jeg vil helst undgå at sende den ind via forhandleren da han har en udtalt attitude om at han ikke mener at det kan passe at det larmer - argumentet er at han ikke har haft nogen klager på det fra andre overhovedet - og han ikke kender til blæser støj problematik på Panasonic plasma skærme.... (og det er en autoriseret pana forhandler)

Er der et specielt godt værksted i Københavns området ellers?
Af KH
Absolut en billig hurtig løsning og det skulle da lige prøves...

...men desværre havde det ikke den store effekt på min VT30'er. Der kom helt klart en anden lyd, men jeg kan stadig tydeligt høre blæserne.

Og det syntes jeg ikke er så underligt. De blæsere der sidder i pana'en er kun 80x80x15 og kører 3100 o/min og 'larmer' hele 34db ved 12V (som de kortvarigt starter op på). Jeg tror panasonic er blevet meget udfordret på de smalle kabinetter og har været nødsaget til at gå ned i så små blæsere, at støj er uundgåeligt.

Jeg er meget tæt på at flå dem ud og så montere 4 stk 120x120x25 silent cpu blæsere eksternt på kabinettet. De kan købes for ca. 50 kr pr stk og kan bortlede samme luftmængde ved kun 500-800 o/min og så gør de det vel og mærke stort set støjfrit (typisk 15db).
Af fredizy
Bjarne S skrev:Opdatering: Jeg har pimpet min Pana - og mit støjproblem er nu elimineret!

Se hvordan her: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 243#161243

Løsningen skulle efter sigende kunne bruges på alle Pana panelerne med blæser støj.
Jeg har netop købt 50´modellen GT30 fra Elgiganten og er også generet af blæserne. Min er dog væghængt hvilket gør ovenstående montering svær.

Står din model på foden?
Af THM
Klonk skrev:
I dag opdager jeg så pludselig noget støj fra skærmen da jeg sidder og ser fjernsyn. Trykker mute og blæserstøjen er nu meget tydelig, går hen til fjernsynet og lytter bagved. Der er utrolig meget blæserstøj samt den vibrerende summen (Buzz) som i snakker om. Slukker fjernsynet i en halv times tid, og prøver at tænde igen. Den starter op med meget høj blæs hvorefter det tager lidt af og jeg kan også stadig høre Buzz.

Vi sidder ca 3,5 m fra fjernsynet og nu er det fuldstændig ulideligt at se TV. Kan høre det konstant lige meget om det er film, alm tv eller sport. Har brugt THX profilen siden jeg fik tv'et.

Jeg giver det et par dage og ser om det bliver bedre (men det gør det vel næppe??) ellers ryger det retur... Går ud fra reklamationsretten dækker dette?
Det er ikke til at holde ud at høre på!
skal det forstås sådan at skærmen ikke larmede så meget da du fik den, men pludselig begyndte at larme.
Eller skal det forstås sådan at det pludselig blev ulideligt at se tv efter at du opdagede at den sagde noget?
Af pipper
Klonk skrev:Jeg fik G30y i torsdags og har været rigtig glad for det i dagene efter. Super billedkvalitet og det hele spillede bare.

I dag opdager jeg så pludselig noget støj fra skærmen da jeg sidder og ser fjernsyn. Trykker mute og blæserstøjen er nu meget tydelig, går hen til fjernsynet og lytter bagved. Der er utrolig meget blæserstøj samt den vibrerende summen (Buzz) som i snakker om. Slukker fjernsynet i en halv times tid, og prøver at tænde igen. Den starter op med meget høj blæs hvorefter det tager lidt af og jeg kan også stadig høre Buzz.

Vi sidder ca 3,5 m fra fjernsynet og nu er det fuldstændig ulideligt at se TV. Kan høre det konstant lige meget om det er film, alm tv eller sport. Har brugt THX profilen siden jeg fik tv'et.

Jeg giver det et par dage og ser om det bliver bedre (men det gør det vel næppe??) ellers ryger det retur... Går ud fra reklamationsretten dækker dette?

Nogen der har G30y hvor de ikke kan høre støj? Synes det er et super lækkert fjernsyn og vil være ked af

at skulle vælge et andet...

Hvis du allerede nu er irriteret over blæserstøjen, skal du da bruge returretten.
Den bliver da ikke mindre med tiden.

PS. Du kan altså godt få et andet tv der kan hamle op med G30.
Af fredizy
pipper skrev:
Klonk skrev:Jeg fik G30y i torsdags og har været rigtig glad for det i dagene efter. Super billedkvalitet og det hele spillede bare.

Nogen der har G30y hvor de ikke kan høre støj? Synes det er et super lækkert fjernsyn og vil være ked af

at skulle vælge et andet...

Hvis du allerede nu er irriteret over blæserstøjen, skal du da bruge returretten.
Den bliver da ikke mindre med tiden.

PS. Du kan altså godt få et andet tv der kan hamle op med G30.
En lille service information kunne være at dette er en ældre tråd.

Jeg ville ikke starte en ny op, ang. samme emne. Bare så der ikke svares på gamle spørgsmål.
Af xcardman
til information

køb en st50 eller gt50

ingen blæser på de modeller

samt det bedste billede udover måske oled tv i 2012
Af Ekmani
Går selv og lurer på netop disse pana modeller... Virker jp som et guldår fra dem i år.

Nu også sikker på der heller ikke er blæsere på GT50?

Har set at ST50 jo rent faktisk får bedre anmeldelser end GT50 på flere fora. Design og pris virker som eneste reelle forskelle for mig og ret meget i tvivl om valget pt.
Buzz skulle dog stadig være et issue, så vælger at vente på lidt flere brugeroplevelser...
Af Skærmtrolden
Jeg er ihvertfald meget glad for jeg ventede på 2012 modellerne og købte et XT50, som ikke har blæsere. På min model er der lidt buzzing, men det er primært ved lyse/hvide farver. I praksis synes jeg ikke det er det store problem, da hvidt og lyse farver ikke forekommer så meget i det jeg ser. Ser mest film.... De er ofte ovre i det mørke...

Min model har et relativt lavt strømforbrug (af en plasma at være) og måske hjælper det også lidt på buzzing.... Men design og udførelse af strømforsyning spiller nok mere ind, end selve strømforbruget. Og så er der sikkert også variation fra enhed til enhed, afhængig af komponent tolerancer etc.