Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lng
Nu har jeg i længere tid været ret så sikker på 42" G30Y. Desværre blev den sikkerhed slået i stykker af en ekspedient i hifi-klubben.

Det forholder sig nemlig sådan at "vi" er blevet "enige" om at 42" er det største "vi" vil have i stuen derhjemme. ;)

Men som ekspedienten så flot nævnte kunne man få et 46" tv med en smal ramme som kun ville fylde ca. 4 cm mere.

Dette vil jo så højst sandsynligt betyde at jeg skulle gå over til Samsungs tynde LED skærme. Som igen ville betyde at budgettet skulle strækkes.

Siden jeg ikke er entusiast (fanatiker?) Ville skiftet fra plasma til LED ikke betyde det store for mig. Men skiftet fra 42" til 46" virker rigtig tiltrækkende ligenu. Større skærmareal jo tak.

Jeg får alligevel ikke set alle de film jeg vil. Kan dog se at Samsung 6xxx serie ikke har det der 24p afspilning, hvad det så end gør? - Går ikke udfra at Blu-ray film bliver direkte elendige af at det mangler?

Meninger og input modtages med største glæde! :D
Af BCDK
Hvis du kan vente lidt, så kig på Panasonics 2012 tv. Ses her på siden under nyheder. Eller det nye Phillips...

De har også smallere rammer. Lidt a'la Samsungs...

Måske var det løsningen.

Priserne er ikke offentliggjort endnu.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det må være en slåfejl mht. 24 Hz. Jeg kan ikke tro, at et TV i år 2012 ikke understøtter 1080p24.
Brugeravatar
Af edinger
Nu behøver man hverken at være entusiast eller fanatiker for at kunne konstatere, at skærmbilledet er synligt forskelligt, afhængig af om vi taler plasma eller LCD.

Og dét skal du selvfølgelig være opmærksom på, hvis du nu har set dig lun på en plasmamodel.

Selv foretrækker jeg de billedmæssige karakteristika ved plasmateknologien. Jeg ville derfor til enhver tid vælge en "billig" plasmamodel over LCD. Også selvom jeg havde plads til en "smart" LED-model.

Men det er bare min holdning.
Af THM
det er jo individuelt hvilke præferencer man har, selv ser jeg både nogen af fordelene og nogen af ulemperne ved begge teknologier...
vil dog mene alt i alt at g30 kan levere kildematerialet bedre en ueD6'serien... men hvis 4" mere kan forhalndles hjem ved konen med en smallere ramme kan jeg godt forstå TS overvejer det ;)
Af Lng
Erdinger, jeg er helt enig. Fik også vist en G30 ved siden af en 6517, og kunne selv se forskellen. Vel at mærke uden "professionelle" øjne. Jeg synes det var let at se hvordan farverne var meget mere naturlige på G30'eren. (begge fjernsyn afspillede et naturprogram på DrHD).

Når det så er sagt så var det også kun fordi jeg havde de to modeller stillet op ved siden af hinanden, at jeg kunne se det.

Jeg synes billedet så flot og farverrigt ud på Samsungen inden de begge kørte på samme kanal, og var bestemt ikke så skræmmende, som det nogen gange lyder til.
Jeg har bestemt også fundet ud af, efter at have deltaget en måneds tid her på hjemmesiden, at den nok ikke er min målgruppe.
Jeg startede selv, som mange andre med at søge hjælp herinde. Jeg har fået rigtig meget god hjælp og mange gode og hurtige svar. Men jeg må nok konstatere at når alt kommer til alt er det bare ikke så vigtigt for mig hvor korrekt billedet er. For mig betyder både design og størrelse nok egentlig ligeså meget

Jeg har noteret mig at selvom farverne ikke er helt korrekte ser det omvendt heller ikke decideret dårligt ud på et LED tv.

Dette tror jeg at mange nye brugere på siden har en tendens til at overse. Jeg tror der er mange der har besluttet sig for at nu skal der købes ny skærm og tager det første råd de får som det bedste. Det kan godt være at det er det korrekte de får at vide. Men glemmer man at tænke over hvad man selv vil have, kan man risikere at stå med det fine nye stykke legetøj man så egentlig ikke ville have. Man skal bare huske at give sig tiden til at høre alle sider af historien. En historie som jo som bekendt har mange forfattere.

Puha en længere smøre.

Jeg kan da lige tilføje som bonusinfo, at den første grund jeg havde til at vælge plasma, var at de skærme har en glasplade. Så ville det nemlig gøre det lidt sværere for den 15 måneder gamle pilfinger jeg har, at ødelægge skærmen. :D
Af Mysen
Der er skam også glasplade på.den d6517, du har set ;) Og husk også at der i menuen er et hav af muligheder for at indstille billedet. Billedet i hifiklubben er jo ikke indstillet, mens det dog nok er slået på de mest korrekte profiler..

Du har ikke misforstået noget med 1080p/24, men specifikationerne lyver altså bare ofte, og det er så tilfældet her.
Af THM
Mysen skrev:Der er skam også glasplade på.den d6517, du har set ;) Og husk også at der i menuen er et hav af muligheder for at indstille billedet. Billedet i hifiklubben er jo ikke indstillet, mens det dog nok er slået på de mest korrekte profiler..
som jo så nok er "Film" profilen ;) , hvor den viser et fint billede, i modsætning til de øvrige profiler...
Af Mysen
Eller thx, som er tilfældet for pana'en. Og idet han har sammenlignet samsungs filmprofil med den noget mere præcise thx-profil kan standardindstillingerne jo alene udgøre den forskel i billedgengivelse, som blev fanget. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lng skrev:Tog lige en af de nyere modeller

http://www.pricerunner.dk/pi/2-2705151/ ... odukt-Info

men der står da "nej" under "1080p24 Support"

Måske har jeg forstået det forkert?
Nu er det jo ikke Pricerunner, der bestemmer hvad TV'et understøtter. Det er bare dem der viser forkerte specifikationer - som de sikkert har fået fra en eller anden middelmådig forhandler, der ikke ved hvad "1080p24" er. Du kan ganske enkelt ikke blindt stole på de specifikationer du læser på hverken forhandlernes hjemmesider eller i prisdatabaserne.

D8000 understøtter med sikkerhed 1080p24 og det bør de øvrige modeller også gøre.

En lang historie for at sige: Nej, du har ikke forstået noget forkert - det har Pricerunner dog.
Senest rettet af Torben Rasmussen 23 feb 2012, 21:20, rettet i alt 1 gang.
Af Lng
Gode input igen! :)

Jeg kan så lige nævne, at jeg har taget en beslutning. I dag tog jeg (endnu en gang) ud til min lokale Panasonic forhandler. Det må være femte gang jeg er der i løbet af februar.
Jeg har fået meget god hjælp derude. De giver både kaffe og hyggesnakker. Rigtig meget "hvad kan jeg hjælpe med" og knap så meget "hvad kan jeg sælge dig" (tror vidst en anden bruger har brugt dette eksempel på siden her)
Jeg blev dog lidt trist da han ikke havde flere G30'ere tilbage. Efter at være taget hjem igen og gennemgået budgettet, fandt jeg et par tusind ekstra.

Jeg har nu fået et glimrende tilbud (synes jeg selv) på en 42" GT30Y model, et hjemmebio system (tilpas diskret til at min bedre halvdel herhjemme også jubler), hdmi kabel og et godt afskærmet antennekabel.

Så nu skal jeg bare vente den lille uge der er til at det bliver payday igen. Så ender det forhåbentlig med at jeg er en glad Panasonic ejer. :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et godt valg. God fornøjelse med sagerne.