Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg aner intet om hvilken hardware der skal til for at redigere video tilfredsstillende, men skærmen på en bærbar er af typen TN. Hvis du vil have kommentarer til enkeltdele, så vil det være rart hvis du smed linket til maskinen - jeg er for doven til selv at lede efter det.
Af Pnissen
yakken skrev:Jeg aner intet om hvilken hardware der skal til for at redigere video tilfredsstillende, men skærmen på en bærbar er af typen TN. Hvis du vil have kommentarer til enkeltdele, så vil det være rart hvis du smed linket til maskinen - jeg er for doven til selv at lede efter det.
HP Pavillion dv6235ea

Intel Centrino Duo Mobil Teknologi
Intel Core Duo Processor T2250
Intel PRO 902.11 a/b/g trådløst netværk
Vista
Indbyggest webcam og mikrofon
2048 MB DDR2 RAM
160GB SATA harddisk
15.4" WXGA Brightview widescreen
NVIDIA GeForce Go 7400 grafik med
256 MB TurboCache skærmhukommelse
hvoraf 128 MB er dedikeret
Multi DVD brænder
5-i-1 kortlæser
Fjernbetjening
Vægt 2.99kg
Stor softwarepakke med bla Works 8

Compaq bærbar PC
PRESV6155EA

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... tabcontent
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... og hvilke enkeltdele er det du vil have kommentarer til?
Af Pnissen
yakken skrev:... og hvilke enkeltdele er det du vil have kommentarer til?
skærmen og grafikkortet især. bærbaren generelt - er den fornuftig til prisen og mit formål. koster begge omkring 8k.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har vist allerede nævnt at jeg ikke ved hvordan maskinen vil té sig mht. videoredigering. Jeg kan ikke umiddelbart se hvor hurtig T2550 processoren er.

Og som nævnt så er begge skærme af TN typen, dvs. de har meget dårlige betragtningsvinkler og farverne skal du ikke forvente det store af. Sådan vil det være med alle skærme på bærbare computere.
Af Pnissen
yakken skrev:Jeg har vist allerede nævnt at jeg ikke ved hvordan maskinen vil té sig mht. videoredigering. Jeg kan ikke umiddelbart se hvor hurtig T2550 processoren er.

Og som nævnt så er begge skærme af TN typen, dvs. de har meget dårlige betragtningsvinkler og farverne skal du ikke forvente det store af. Sådan vil det være med alle skærme på bærbare computere.
Det er en 1.6-1.7 GHZ processor.
Af Pnissen
yakken skrev:Det må du jo selv afgøre. Du har forhåbentlig en idé om hvilken opløsning du har brug for og om du skal spille på skærmen?

Info:
17" - 19" har 1280x1024 punkter
20" har 1600x1200 punkter
20"wide har 1680x1050 punkter
Det ser ud til at valget står mellem ViewSonic VX2025wm (20" Widescreen) og ViewSonic VP930 (19" normal).

Hvordan finder jeg ud af hvilken en af disse der egner sig bedst til min computer/grafikkort? Mit grafikkort er et MEDION RADEON X740 XL

Og om det skal være widescreen eller normal er mig stadig en gåde. Håber der er en der kan være behjælplig med et svar så jeg snart kan få købt ny skærm
Af Pnissen
Læste lige jeres anmendelse af Philips 170X6 og da den kun er halvt så dyr fangede den min interesse. Kan den bruges til mit formål og findes der andre 17" skærme der er værd at overveje eller bliver det for småt?

Hælder stadig til de to skærme fra viewsonic og det vil være rarest med en kommentar på hvilken af dem jeg bør vælge. (foregående post)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen: Gør op med dig selv hvilken opløsning du har behov for. De to skærme er ret forskellige på det punkt, så du bør som minimum have gjort dig dette klart. Tag ud og se forskellen i virkeligheden - du kan ikke bruge subjektive svar til noget i denne sammenhæng.

Læg mærke til hvordan du oftest har sat dine programmer op og hvor du typisk har brug for mere plads - er det i højden eller i bredden?
Af Pnissen
Problemet er bare at jeg ikke kan finde nogle forhandler hvor jeg kan se skærmen fysisk IRL.

VP930 har en Opløsning på 1280x1024
og
VX2025wm har en Opløsning på 1680x1050

Hvorfor skulle jeg ikke vælge 20" wide screen? Den ser da ud til at være længere i både højde og bredde?

Det eneste negative jeg kan se ved 20" iforhold til 19" er at 20" ifølge tomshardware er langt dårligere til at fremvise video. Men dette fremgår jo ikke er jeres test, så hvem ved? 19" skulle også have bedre ergonomiske muligheder, men jeg ved ikke hvormeget det betyder i praksis da jeg er vand til at arbejde med en umobil skærm. Udfra tallene virker det som om at de har samme højde men at 20" er en del bredere og det vil være brugbart i mange tilfælde tror jeg.

Har jeg ret eller er der noget jeg har misforstået?
Af Pnissen
Pnissen skrev:Problemet er bare at jeg ikke kan finde nogle forhandler hvor jeg kan se skærmen fysisk IRL.

VP930 har en Opløsning på 1280x1024
og
VX2025wm har en Opløsning på 1680x1050

Hvorfor skulle jeg ikke vælge 20" wide screen? Den ser da ud til at være længere i både højde og bredde?

Det eneste negative jeg kan se ved 20" iforhold til 19" er at 20" ifølge tomshardware er langt dårligere til at fremvise video. Men dette fremgår jo ikke er jeres test, så hvem ved? 19" skulle også have bedre ergonomiske muligheder, men jeg ved ikke hvormeget det betyder i praksis da jeg er vand til at arbejde med en umobil skærm. Udfra tallene virker det som om at de har samme højde men at 20" er en del bredere og det vil være brugbart i mange tilfælde tror jeg.

Har jeg ret eller er der noget jeg har misforstået?
vil samsung 970 eller 971p egne sig til videoredigering?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Af de to er 971P klart at foretrække. 970P har en ditheringalgoritme som er lidt irriterende at se på, men dette er rettet i 971P. Disse modeller har PVA paneler, men det er nok tvivlsomt om du vil kunne se forskellen på et P-MVA og et PVA panel alligevel, så ja, det vil nok være ligeså gode som PV930.

Men hvorfor betale det samme for en 19" PVA skærm, når du kan få en 20"W/20" fra Dell med hhv. S-IPS eller S-PVA? Hvis du alligevel kigger på andre modeller får du væsentlig mere for pengene med en 2007FP model.
Af Pnissen
yakken skrev:Af de to er 971P klart at foretrække. 970P har en ditheringalgoritme som er lidt irriterende at se på, men dette er rettet i 971P. Disse modeller har PVA paneler, men det er nok tvivlsomt om du vil kunne se forskellen på et P-MVA og et PVA panel alligevel, så ja, det vil nok være ligeså gode som PV930.

Men hvorfor betale det samme for en 19" PVA skærm, når du kan få en 20"W/20" fra Dell med hhv. S-IPS eller S-PVA? Hvis du alligevel kigger på andre modeller får du væsentlig mere for pengene med en 2007FP model.
Ok så er de vel udelukket. Men hvad med viewsonic modellerne overfor de to fra dell. hvilken er at foretrække?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du værdsætter ting som ergonomi og evt. en USB HUB så er Dell noget af det bedste til prisen. Deres billedkvalitet er ikke overlegen, men til prisen er de ret svære at matche - når de er på tilbud altså (ca. 3200 kr. for dem begge). Jeg er yderst tilfreds med min 2007FP og jeg har indtil nu set 4 eksemplarer af skærmen der alle har været uden pixelfejl. Som du kan læse af testen her på siden står skærmen ret godt out-of-the-box og man kan nøjes med at skrue lidt ned for brightness og derved ramme 6500K temperaturen ret godt.

Dells onsite service fungerer desuden glimrende kan jeg rapportere. Jeg har netop fejlmeldt en 2007FP (pga. konstruktionsfejl) onsdag i sidste uge og den blev hentet i går af Dells fragtmand, som samtidigt havde en ny skærm med i vognen. Så påskeferien taget i betragtning må det siges at være tilfredsstillende.