Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg forstår det simpelt hen ikke. Så vidt jeg kan læse mig til gør DLNA det muligt at afspille/vise sine medier/filer trådløst. Men det lyder stadig til at være ustabilt? Men kræver DLNA Wifi?

Ikke at jeg sådan set selv skal bruge det men jeg forstår ikke rigtig hvordan det fungerer?

Jeg prøver at finde ud af hvordan et system skal se ud for at kunne klare mine ideer.

Kæresten kunne godt tænke sig et sted hvor vi kunne have al vores musik og billeder liggende (og måske et par film til mig) Og det skal kunne virke uden at man behøves at tænde for en computer. Hun har også snakket om muligheden for at kunne afspille musik uden af fjernsynet skal stå tændt?

Som jeg ser det er det altså et lagringsmedie man overfører filer til, for at kunne afspille dem derfra senere hen. Er det så en NAS jeg skal have fat på? Eller skal jeg have et decideret mediecenter?

Afpilnings enheden havde jeg forestillet mig skulle afspille direkte forbundet til tv'et med kabel. Men er det så muligt at overføre filer trådløst til afspilningsenheden hvis den har wifi? Den behøver ikke at kunne streame.

Jeg kan virkelig ikke hitte ud af hvad der er hvad, med alle de forkortelser. Eller om de "krav" (alt er relativt) jeg har er urealistiske.
Af Lng
For lige at tilføje:

Ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men jeg skal både have en "afspiller" og et lagringsmedie (f.eks en harddisk) som så skal tilkobles hinanden? Og så skal afspilleren sluttes til tv'et?

Har jeg fat i noget der eller er det helt ved siden af?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du behøver ikke DLNA for at afspille film fra en NAS. Her er hvad du skal bruge:
En NAS med tilstrækkelig plads til dine film mm.
En mediestreamer såsom WDTV Live, Dune HD, Boxee, Medi8er 400x2 mv. som du kobler til TVet med et HDMI-kabel.
Enten en kablet forbindelse mellem disse enheder og din router eller også et N-wifi netværk.

Du vil ikke kunne streame HD-film uden en kablet forbindelse, så forbered dig på at trække kabler. En mediestreamer kan hente dine film præcis som sad du med en PC og afspillede dem fra netværket. Ingen grund til at køre DLNA da det kun begrænser mulighederne.
Af Lng
Tak for svar. Kort og præcist. Så virker det lidt nemmere.
Men som du sagde skulle jeg forberede mig på at trække kabler.
Det jeg havde tænkt mig var simpelthen at sætte nas + afspiller på en lille hylde over tv'et. Så skulle nas'en bare have indbygget wifi så jeg kan overføre filer til den. Det burde kunne lade sig gøre. :)
Af c-dale
De fleste media-afspillere kan du enten sætte en HD i eller tilslutte en eksternt.
De fleste kan også sættes op som NAS, så du har tilgang fra jeres PC'er. Så er det nemt at kopi'ere musik, billedere og film over på mediaafspilleren.
Hvis du skal afspille musik uden TV, skal du nok have en mediaafspiller med display på - det gør betjeningen nemmere.

Brian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at selvom du sætter NA'S og medieatreamer på samme hylde, så kan du jo ikke forbinde dem til hinanden med et kabel. De skal ind forbi din router. Prøv i stedet at se på nogle af Dune HD afspillerne eller måske Mede8er 500x2. Se kan holde på en HDD internt. Som c-dale skriver, så kan de fleste dog også klare en USB harddisk.
Af Lng
Er der ikke mulighed for at tv'et selv kan afspille direkte fra NAS? - Og tak for svar igen. Jeg kommer stille og roligt nærmere.

Ellers ser den enkleste løsning ud til at være en medieafspiller med indbygget hdd...

Du skrev at jeg ikke kunne streame HD film uden at trækker kabler. Gælder det kun fra Streamer/afspiller til tv eller gælder det også fra NAS til streamer/afspiller?
Af lgowner
Lng skrev:Er der ikke mulighed for at tv'et selv kan afspille direkte fra NAS? - Og tak for svar igen. Jeg kommer stille og roligt nærmere.
har dit tv netværks indgang, så er chancerne store.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil streame HD, så skal der trækkes kabler mellem ALLE enheder uanset hvad du bruger. Der må ikke være et WIFI-led noget steder, da set jo er den langsomste forbindelse der sætter max hastigheden.

Hvis du ikke vil bruge en streamer, så skal din NAS kunne køre en DLNA klient for at dit TV kan se filerne. Der er desværre også en del TV, som har meget begrænset filunderstøttelse, så selvom der står "mkv" på listen over understøttede formater, så kan det der gemmer sig i en mkv-container sagtens være ulæseligt for TVet. Det løber man ikke så ofte ind i med en medieatreamer.
Af Chaui
Hvis du har et nyere Samsung TV, så fungere det rimeligt fint med direkte afspilning af film/musik/billeder til TV'et.

Og som der siges, så skal du bruge netkabler og ikke Wifi, da det ikke kan trække HD film, såfremt du har tænkt dig og se sådan nogen.

Har selv en NAS jeg købte til 800kr som havde 1000gb harddisk, og har selv købte en harddisk mere og sat i den. Den kan selv Downloade og streaming fra den fungere helt fint.
Af Lng
Hvilken NAS var det så du endte med hvis jeg må spørge? :)
Af Chaui
Min er en lille netgear stora. Ikke noget prangende, men til 800kr som jeg gav kan man kun være tilfreds. og det er jo endda inkl. 1 TB hdd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu skrev jeg tidligere, at du kunne kigge på bla. Mede8er, men den anbefaling vil jeg godt lige trække tilbage. Jeg har selv en 400x-model, som jeg har bøvlet lidt med og i går fandt jeg så fejlen:
Afspilleren kan ikke finde ud af at skifte til 1080p24 hvis man ripper sine filer til BDMV med mindre man dropper folderstrukturen og kun gemmer .ts filen. Dvs. man kan godt få tvunget 1080p24 igennem ved manuelt at navigere hele vejen ind i sine mapper og trykke afspil på .ts-filen, men hvis man bruger eks. Moviewall, så virker det ikke - her vises filmen ved 60 Hz, dvs. billedet hakker.

Derudover, så afspiller den filmene ved 24 fps og ikke de 23.976 fps som filmen rent faktisk er lagret i. Dvs. hvert 41. sekund så stoppes billedet i 1 frame, hvilket kan ses som et lille hak i billedet.

Det tog lidt til at fejlsøge sig frem til ovenstående, men da jeg efterfølgende Googlede det, så var der mange andre, som klagede over samme problem. Der findes en x2-model af den afspiller jeg har, og den har muligvis klaret BDMV-problemet, men 24 Hz problemet med hak hvert 41. sekund er en fejl i selve Realtek-chipsættet, så jeg vil anbefale at man holder sig helt væk fra afspillere baseret på dette chipset.

Se en liste over afspillere og deres chipset her:
http://www.iboum.com/net-media-players.php
Af x99gump
Torben Rasmussen skrev:Husk at selvom du sætter NA'S og medieatreamer på samme hylde, så kan du jo ikke forbinde dem til hinanden med et kabel. De skal ind forbi din router.
Der er ingen grund til at de skal forbi en router først. Er de bare sat op til at køre på samme netværk burde det ikke give problemer...