Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Er meget tæt på at skulle bestille nyt TV.
Går og cirkler om den varme grød mht hvad jeg skal købe og holder øje med priser.
Havde kigget på Samsung PS59D7005 pga det slanke design og gode anmeldelser. Har dog været lidt nervøs for buzzing som flere har oplevet. Nu er det dog også sådan at prisen desværre er steget voldsomt, så det er over mit budget.
LED udgaverne UE556505 og 7005 har også min interesse pga det ekstremt slanke design. Dog får jeg jo "kun" 55".
Så nu er jeg stødt på LG´s flagskib 60PZ950W til kun 12.000kr. Jeg har læst anmeldelsen her på sitet og bemærket bl.a det ringe sortniveau. En anden ting jeg har bemærket er at det virker meget reflekterende på de billeder jeg har set.

Er her nogle som ejer LGén og som kan fortælle om deres erfaringer.

Det undrer mig også en smule at LG+s topmodel er faldet så markant i pris. Har LG haft et dårligt 2011 mht deres modeller, for ellers har LG da været rimelig med fremme.

Det nye TV skal udskifte et LG 42PG6000, som jeg egentlig ikke har noget at udsætte på andet end det lidt forældede design og så størrelsen.

Så mon ikke PZ950W er bedre på alle punkter end mit PG6000?. Og håber da ikke reflektionerne er værre på PZ950éren ?

Der er mange butikker hvor jeg har kigget på Samsungerne, men jeg har ikke kunne finde LGén i nogle butikker. Nogle der ved hvor den kan ses?
Eks. havde Elgiganten mange Lgére tidligere. Nu står der Samsung de fleste steder.

Det er også vigtigt for mig at Tvét kan komme helt tæt på væggen. LGén har bagudvendt stik, men mht antenne kan det vel løses med et vinklet stik. Men hvilke stik sidder ellers bagudvendt.. Strømstikket? Er det noget som ikke kan løses med vinklet stik?
Af PhDream
Hvad angår buzzing, kan du regne med, at den buzzer mindst lige så meget som 59D7005. Alle store plasma buzzer til en vis grad. Hvor meget det er, afhænger af ørerne, der hører, rummets akustik, tv'ets position i rummet, osv.

Grunden til, at der er så meget skriveri omkring Samsungs plasma er, at så mange af dem bliver solgt ift. f.ex. LG.

LG har sine egne problemer: dirty screen, mange pixelfejl, højt input lag, osv.

Personligt ville jeg altid vælge Samsung plasma frem for LG pga. egne og andres dårlige erfaringer med mærket. Generelt synes jeg at LGs lave byggekvalitet og dårlige kvalitetskontrol er skuffende.

Hvorfor deres topmodel er sat ned til 12K? LGs plasma har solgt skidt i 2011, fået halv-dårlige anmeldelser, nye modeller kommer snart.

Alle fejl til trods, er tv'et sikkert et ok køb til 12K. Du får jo ikke større til prisen.
Af mbm
Ja det har også været min fornemmelse at LG har været gode før 2011. Men nu har Samsung nok sat sig hårdt på markedet.
Troede måske at buzzing primært var noget de meget smalle designs led af, og derfor var LG´s lidt tykkere design bedre mht det.

Så hvis nu Samsung PS59D7005 skulle falde igen i pris til omkring 12K som LGén koster. Er Samsungen så bedste bud? Og hvad gør man hvis man får en skærm der buzzer? Leverer den tilbage indenfor 14 dage eller får en Samsuntekniker ud idenfor de 14 dage, så man kan nå at returnere det, hvis ikke teknikeren vil bytte.
Af PhDream
Jeg har endnu til gode at læse om/se en Samsung tekniker, der har repareret buzzing. Det bedste ville derfor være, at returnere tv'et indenfor de 14 dage og måske prøve et andet eksemplar.

Jo, jeg vil helt klart mene, at 59D7005 er et bedre køb end PZ950. Hvis du prøver at finde den amerikanske tv-shootout på nettet, hvor de tester de bedste skærme vil du kunne se, at D7005 får en flot 3. plads og nogle af eksperterne i testen foretrækker den endda frem for VT30 pga. bedre farver, selv om den har lidt ringere sort.
Af mbm
Har set div. anmeldelser.
Og som sagt var Samsungen også min 1. prioritet.

Men nu ligger prisen altså oppe på 14-17K :(
Og når vi er deroppe ligger det jo tæt på en PS64D8005

Nogle ejere af LG 60PZ950W som kan komme med noget input?
Af hkknudsen
Hold da op hvor er jeg uenig med dig, PhDream.
PhDream skrev:Hvad angår buzzing, kan du regne med, at den buzzer mindst lige så meget som 59D7005. Alle store plasma buzzer til en vis grad. Hvor meget det er, afhænger af ørerne, der hører, rummets akustik, tv'ets position i rummet, osv.
Owners thread på avsforum, som jeg har læst igennem flere gange, er her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1330742
Jeg kan ikke mindes at have læst om een eneste der har problemer med buzz. Desuden er der også denne lille undersøgelse:
http://www.avsforum.com/avs-vb/poll.php ... ollid=7797

Læser man en samsung tråd er der snak om buzz hele tiden.

Hvordan i alverden konkluderer du, at en LG vil buzze "mindst lige så meget" ?
PhDream skrev: LG har sine egne problemer: dirty screen, mange pixelfejl, højt input lag, osv.
Igen, hvor har du dette fra, jeg husker det ikke nævnt een eneste gang på op imod 1000 indlæg ? Hvad lægger du i ordet "osv", det virker som om du generelt bare gerne vil overdrive ?
PhDream skrev: Personligt ville jeg altid vælge Samsung plasma frem for LG pga. egne og andres dårlige erfaringer med mærket. Generelt synes jeg at LGs lave byggekvalitet og dårlige kvalitetskontrol er skuffende.
Sjovt, jeg kunne aldrig finde på at vælge Samsung af nøjagtigt samme årsager.

Ang. den shoot-out fik LG dårlige karakterer pga. primært sortniveauet. Det er der råd for, som beskrevet i owners thread.
Af mbm
nej altså jeg har også google det meget..
og er heller ikke stødt på BUzzing mht LGén.

Men er her ingen LG 60PX950W ejere ?

En close wall mounting er også et must for mig.
Sidder strømstikket bagudvendt også?
Som jeg så billederne i testen her på sitet kunne antennestikket vel løses med et vinkelstik?

Men der nævnes at væg montering kan være et problem. Hvor i består problemet?

Jeg vil rigtig gerne ud at se et TV live. Nogle der ved hvilke butikker der har sådan et stående?
Af Bykovsky
Jeg købte LG 50PZ950W i Bilka her i weekenden.

Jeg kommer fra en Panasonic 42G10 og alt i alt er jeg tilfreds med mit køb. Der er selvfølgelig nogle ting, som jeg godt ville have var anderledes, men sådan vil det nok altid være, når man skifter fra et mærke til et andet.

Når skærmen er helt sort, så kan jeg godt se at den halter lidt med sort niveauet, men i det daglige TV og film kiggeri er det ikke noget, som jeg har lagt mærke til.

Dog kunne jeg godt finde på at tweake sort niveauet, når det har kørt nogle flere timer, som beskrevet her http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1330742

Vedr. stikkene, så sidder er 2 HDMI stik bag på og dem har jeg monteret med vinklede stik, så de ikke fylder mere end ca. 2 cm. bagud.
Antenne stikket kan man vinkle med det lille adapter stik, som følger med.
Strøm stikket kan jeg ikke lige huske hvordan vender, men kan tjekke det i aften.

Buzz har jeg ikke lagt mærke til og jeg sidder en ca. 4 meter fra skærmen. Refleksioner er ikke noget jeg lige har lagt mærke til.

Jeg købte TV pga. ok anmeldelser, 3D + 1 x brille, indbygget Viaplay og wifi samt USB afspilning af 1080 3D mkv film.

Jeg har ikke erfaring med Samsungs TV, men kan da se at deres 51D7005 ligger meget tæt på de 7999,- som jeg gav i Bilka http://www.pricerunner.dk/pl/2-2708764/ ... ign-Priser umiddelbart ligner de to modeller hinanden en del på deres specs.

Det første TV jeg fik havde dog en enkelt pixel fejl samt 3D fejl, så fik det ombytte. Generelt er jeg godt tilfreds med mit køb selvom jeg kun har haft det et par dage og lige skal vende mig til LG opsætningen.

Bilka i Fields har 60'er modellen stående, men den er indstillet i butiks mode, så billede-mæssigt får du ikke noget ud af at kigge på den.
Af mbm
Hej Bykovsky

1000 tak for responsen... Ja jeg har fundet ud af at Bilka har en 60" stående,, Vil tage ud at kigge på den når tiden byder det.
mht HDMI du siger det stikker 2cm bagud. Men man kan vel benytte dem i siden så?
Du må gerne lige tjecke det med strømstikket.
jeg havde håbet på at kunne benytte dette her beslag som kun fylder 0.8 cm
http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... 23_da.html
Har du mulighed for at se hvor langt det kan komme op af en væg når det køre?
Af mbm
Bykovsky skrev:Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder i aften... jeg bruger de 2 HDMI stik på bagsiden og disse kabler http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 76_da.html

De fylder ikke ret meget.
Det vil være superfedt med nogle billeder også gerne bagpå. og skærmen i brug :)
Jeg er med på de der vinklet stik. men man kunne vel bruge dem i siden hvis det var?
Er det ikke sådan at stikkene dog sidder længere inde end den bagerste del af skærmen. Så de stikker måske 2 cm bagud, men ikke 2cm bagud fra den bagerste del af skærmen.

Er dit tv væghængt? Kan du måle hvor tæt tvét kan komme op mod en væg?
Af PhDream
hkknudsen skrev:Hold da op hvor er jeg uenig med dig, PhDream.

Owners thread på avsforum, som jeg har læst igennem flere gange, er her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1330742
Jeg kan ikke mindes at have læst om een eneste der har problemer med buzz. Desuden er der også denne lille undersøgelse:
http://www.avsforum.com/avs-vb/poll.php ... ollid=7797

Læser man en samsung tråd er der snak om buzz hele tiden.

Hvordan i alverden konkluderer du, at en LG vil buzze "mindst lige så meget" ?
Jeg taler ud fra peronlige erfaringer med 3 LG plasma i hhv. 60" og 50". Alle summede meget, havde flere pixelfejl og store problemer med dirty screen. Du har aldrig hørt om DSE på LGs plasma? Se her: http://www.google.dk/search?hl=da&site= ... l26.2l28l0

Hvordan konkluderer jeg, at LGs plasma vil buzze lige så meget? Se svaret ovenfor + at ALLE plasma buzzer. Store plasma buzzer mere end de mindre modeller. Igen, så afhænger det af hvem man spørger, deres hørelse, deres tolerance, deres indretning af rummet, deres opsætning af tv'et. Igen, ALLE plasma buzzer (nogle mere end andre) - hvis man hævder andet, er man enten døv eller uærlig.
hkknudsen skrev:Hvad lægger du i ordet "osv", det virker som om du generelt bare gerne vil overdrive ?
Drop nu det personlige pis og hold dig til saglige argumenter, hvis du kan formå det.

Igen, så taler jeg ud fra egne erfaringer og ikke ud fra noget, jeg har læst på et eller andet forum, skrevet af nogen, jeg ikke kender. Du tror åbenbart på alt, du læser på nettet? Eller du er måske en af de selvbestaltede "eksperter", som har set en masse billeder af tv på nettet og læst om tv og dermed mener, at du ved alt om tv?
hkknudsen skrev: Ang. den shoot-out fik LG dårlige karakterer pga. primært sortniveauet. Det er der råd for, som beskrevet i owners thread.
Det er en underdrivelse af proportioner, at LG fik dårlige karakterer kun pga. sortniveauet. Så har du ikke læst ordentligt efter. Den kom på en sidsteplads og med god grund. Der er råd for det ringe sortniveau? Ja, at man går ind og piller ved service menuen eller åbner sit tv. Er det et råd du giver til en førstegangsejer af et plasma...at han skal gå ind i servicemenuen eller åbne tv'et og potentielt ødelægge apparatet? Er det det, vi skal til nu? At dømme et tv efter hvad det "måske kan", hvis vi går ind og piller ved forbudte områder af apparatet og ikke ud fra hvad det kan lige her og nu?
Af lgowner
PhDream skrev:Jeg taler ud fra peronlige erfaringer med 3 LG plasma i hhv. 60" og 50". Alle summede meget, havde flere pixelfejl og store problemer med dirty screen.
vi kan kun undre os over du har købt 3 LG plasma skærme og ved så meget og alligevel skyder du dem ned som være ringe, du må have en rigtig dårlig smag i skærme, når du vælger det du mener er dårligst.

jeg ville altid gå efter det som jeg mener er bedst, så jeg kan desværre ikke supplere eller bidrage med dårlige erfaringer som du nævner. derimod har samsung skuffet mig i deres tidligere alder 2007-2009 og vil da ikke gentage det 2 gange eller 3 som dig.
PhDream skrev:Igen, så taler jeg ud fra egne erfaringer og ikke ud fra noget, jeg har læst på et eller andet forum, skrevet af nogen, jeg ikke kender.
vi alle ved godt du skriver udfra dine påstande og hvad du læser i andre forums, du har jo selv skrevet sådan i tidligere tråde.. er du ved at tage ved lære og ændrer holdning så er det ok, det skal du så også lige forklare her så den misforståelse ikke ligger i du tidligere var rigtig god til at smide påstande ud om LG som du ikke kunne dokumentere ret godt.
Senest rettet af lgowner 09 feb 2012, 17:13, rettet i alt 2 gange.
Af mbm
Jeg er nu ikke førstegangskøber. Dette nye bliver mit tredje plasma, og det vil ikke genere mig at prøve den mod vedr sortniveauet.