Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MarieC
Hej

Jeg synes at der er mange gode råd og vejledninger her på flatpanels. De fleste handler dog om de (lidt) dyrere modeller. Pt har vi kun et lille budget til tv-køb, og jeg synes at det er rigtigt svært at finde rundt i fladskærmsjunglen. Er det muligt at finde en god 32-40" fladskærm til max 3-3.500 kr. ??

Det altafgørende er billedkvaliteten (inden for prisklassen). Design og smarte apps er ikke vigtigt.

Tv'et skal primært bruges til tv-programmer og måske Playstation-spil (afhængigt af kapaciteten). Det vil blive tilsluttet til en pc (hdmi) for at kunne se billeder, internet-indhold og lign.
Jeg overvejer LED - pga. lavt strømforbrug, og det skulle være bedre til lyse stuer, har jeg læst.

Har I nogle råd og anbefalinger? :)
Af PhDream
Har du kigget på købsanbefalinger her på siden?

Hvad mener du med "afhængigt af kapaciteten"?
Af Pyndk
Jeg ville gå efter et 42" Panasonic plasma, for at få mest billedkvalitet for pengene.

Gå efter en P42U30 eller P42C2E, U30 er lidt dyrere end C2E men de sidste 500 kr. skulle være givet godt ud.
Af MarieC
[quote="PhDream"]Har du kigget på købsanbefalinger her på siden?

Hvad mener du med "afhængigt af kapaciteten"?[/quote]

Ja, jeg har kigget på købsanbefalingerne, men jeg synes at de primært handler om de dyre skærme. Den eneste omkring de ca 3000 kr. er en Phillips 32PFL5606H, men Phillips-skærme får ret dårlige anmeldelser i tests. :s

Med kapaciteten her mener jeg de samlede tekniske egenskaber, en slags præstationsevne... Hvis de er for ringe, så bliver det
ikke særlig sjovt at spille playstation-spil på.
Brugeravatar
Af edinger
MarieC skrev:Ja, jeg har kigget på købsanbefalingerne, men jeg synes at de primært handler om de dyre skærme. Den eneste omkring de ca 3000 kr. er en Phillips 32PFL5606H, men Phillips-skærme får ret dårlige anmeldelser i tests.
Du får det, du betaler for. En "5.000 kroners skærm" kan ikke fås til 3.000 kroner.

Jeg ville lytte til Pyndk:
Pyndk skrev: Jeg ville gå efter et 42" Panasonic plasma, for at få mest billedkvalitet for pengene.

Gå efter en P42U30 eller P42C2E, U30 er lidt dyrere end C2E men de sidste 500 kr. skulle være givet godt ud.
Af MarieC
Pyndk skrev:Jeg ville gå efter et 42" Panasonic plasma, for at få mest billedkvalitet for pengene.

Hej
Tak for dine anbefalinger. Jeg har også kigget på dette fjernsyn, for det virkede attraktivt med bl.a. 600 Hz. Men hvad med genskin, reflektioner etc - er det ikke et problem ved plasma-skærme (vores stue er nemlig meget lys)?

Hvad synes du i øvrigt om dette tilbud: http://www.pixmania.com/dk/dk/9603938/a ... pix-review
Af MarieC
edinger skrev:
MarieC skrev:Ja, jeg har kigget på købsanbefalingerne, men jeg synes at de primært handler om de dyre skærme. Den eneste omkring de ca 3000 kr. er en Phillips 32PFL5606H, men Phillips-skærme får ret dårlige anmeldelser i tests.
Du får det, du betaler for. En "5.000 kroners skærm" kan ikke fås til 3.000 kroner.

Jeg ville lytte til Pyndk:
Pyndk skrev: Jeg ville gå efter et 42" Panasonic plasma, for at få mest billedkvalitet for pengene.

#edinger
Jeg er enig ift "pris og kvalitet-sammenhængen", men synes at tv-priserne er generelt blevet ekstrem høje. Man skal af med næsten en hel månedsløn for at få et ordentligt fjernsyn - er det ikke lidt ud af proportioner? 8)

Men lige tilbage til emnet: hvordan vil I vurdere Samsung-skærmene fx UE32D5005 eller UE40D5004? Er de lige så gode som dem, Pyndk anbefaler?
Brugeravatar
Af edinger
Glem alt om hertz og øvrige specifikationer. Det, der er interessant, er, hvordan skærmen klarer sig i praksis. Og til at vurdere det, kan man desværre ikke bruge specifikationerne til noget som helst.

U30 er en god skærm. Og G30 er rigtig god skærm.

Hvad angår refleksioner, ja, så er problemet ikke spor større med en plasmaskærm end med en LCD-skærme med glossy overflade.

Så medmindre du hovedsageligt skal bruge skærmen til at se dårlige amerikanske shows i dagtimerne, er det ikke noget, du skal bekymre dig om.

Film skal, som brugeren 'lennon' skrev i en anden tråd, alligevel altid ses om aftenen med dæmpet lys. Og her er der faktisk en del vundet ved at vælge plasma fremfor LCD:

• Bedre sortniveau
• Større lyshomogenitet

Står valget mellem D5005 og G30, ville jeg KLART vælge sidstnævnte.

Jeg ville dog ikke købe hos Pixmania, grundet dårlig historik, men benytte en dansk forhandler.
Af MarieC
edinger skrev:Glem alt om hertz og øvrige specifikationer. Det, der er interessant, er, hvordan skærmen klarer sig i praksis. Og til at vurdere det, kan man desværre ikke bruge specifikationerne til noget som helst.

U30 er en god skærm. Og G30 er rigtig god skærm.

Hvad angår refleksioner, ja, så er problemet ikke spor større med en plasmaskærm end med en LCD-skærme med glossy overflade.

Så medmindre du hovedsageligt skal bruge skærmen til at se dårlige amerikanske shows i dagtimerne, er det ikke noget, du skal bekymre dig om.

Film skal, som brugeren 'lennon' skrev i en anden tråd, alligevel altid ses om aftenen med dæmpet lys. Og her er der faktisk en del vundet ved at vælge plasma fremfor LCD:

• Bedre sortniveau
• Større lyshomogenitet

Står valget mellem D5005 og G30, ville jeg KLART vælge sidstnævnte.

Jeg ville dog ikke købe hos Pixmania, grundet dårlig historik, men benytte en dansk forhandler.
Tak for dine gode og engagerede indlæg. Jeg er vist nok ved at nå en konklusion at vi skal have et nyt tv OG en mørklægningsgardin :)

Ved du om U30 evt har problemer med burn-in? (skærmen skal også bruges som pc-skærm)
Af PhDream
Som en generel retningslinie burde du ikke benytte plasma til PC brug. Det er ok i kortere perioder, men da der er en risiko for burn-in, leger du med ilden.

Til det, du skal bruge tv'et til, er plasma måske ikke den bedste løsning. Jeg er generelt fortaler for plasma, men plejer også at sige, at plasma ikke er for alle, f.ex. folk, som bruger tv'et til PC, spiller meget konsol, har meget lyse stuer.

Du vil nok være bedre tjent med en god LED skærm, men dit budget rækker vist ikke til det.

Du kan jo prøve den U30 og se om det funker, hvis ikke, så brug de 14 dages returret - vær dog opmærksom på, at du ikke kan returnere tv'et, hvis du får burn-in.
Brugeravatar
Af edinger
Skal du bruge skærmen som decideret pc-monitor, vil jeg ligesom PhDream fraråde plasma.

Er det, du ønsker, dog blot at have mulighed for at se YouTube-klip m.v. på skærmen, ville jeg ikke afskrive plasma.
Af MarieC
Lige et spørgsmål til: hvad betyder de forskellige bogstaver i modelnavne, fx G30B eller G30E? Er der forskel på PF og P modeller, fx er Panasonic TX-PF42G30 (hos pixmania) det samme som TX-P42G30Y?
Brugeravatar
Af edinger
Det efterstillede Y indikerer, at der er tale om en dansk model i modsætning til de europæiske E-modeller.

PF har jeg aldrig hørt om. Men mon ikke F'et står for Frankrig? Pixmania er jo trods alt et fransk foretagende.
Af PeterD
Ja, G30 ER en fantastisk skærm, men...........

For at dreje debatten tilbage til prisniveauet på 3000-3500 kr så lyt til Pyndk=U30 eller C2.......

Til prisen i forhold til billedkvaliteten er det umådelig svært at finde en konkurrende skærm som gør det meget bedre...og smæk en bluray på. Så ved du hvorfor Panasonic skærme er populære......

Og til sidst: Jeg vil personligt hellere købe en decideret pc-skærm (eller bærbar computer?) end at bruge tvet til det formål.