Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Panasonic 42GT30Y kan fåes for cirka den pris, men da vores stue er meget lys og skærmen også bruges i dagtimerne, tror jeg ikke plasma er det rigtige valg. Derudover synes jeg ikke så meget om designet på Panasonics skærme (VT-modellerne kan lige gå an).

Jeg har fundet følgende tre alternativer, hvoraf jeg synes bedst om design og features på Samsung TV'et:

Samsung UE40D6517 (kr. 6.493 inkl. fragt)
http://www.wehaveitall.dk/PartDetail.as ... 64;c:36211

Sony KDL-40EX723 (kr. 4.999 inkl. fragt)
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/
Sony-40-LED-TV-KDL-40EX723--01102100172(Purchase_Other_DS)

[Linket ovenfor virkede ikke. Kopier derfor den anden linje inden du trykker på linket til bilka og tilføj den sidste del af linket manuelt til url-adressen, ved at klistre ind i adressefeltet på din browser].

SHARP LC-40LE831S (kr. 6.298 inkl. fragt)
http://www.justbuyit.dk/shop/sharp-lc-4 ... 9516p.html

Jeg er fløjtende ligeglad med 3D, vil gerne kunne hænge TV'et tæt op ad væggen (undgå bagudrettede stik), og synes at designet af så stor en ting i stuen er vigtig. Selvfølgelig er billedekvalitet (både SD og HD) og funktionalitet også vigtige parametre. Jeg synes også lyden er vigtig, men regner med at skulle koble TV'et til mit stereoanlæg, for at få tilfredsstillende lyd.

Vi er tvangsindlagt til YouSee, men jeg vil alligevel helst have et TV der også har DVB-T2, for fremtidig fleksibilitet.

Betragtningsafstanden vil være ca. 4m.

Hvad tænker du? Hvilket TV ville du vælge, under de givne forudsætninger?
Senest rettet af Olaf.dk 05 feb 2012, 12:48, rettet i alt 8 gange.
Af pipper
Jeg kender ikke lige til de modeller du skal vælge imellem.

Men en ting kan jeg sige. Hvis du har en meget lys stue kan du sagtens få problemer med LCD/LED lige som plasma.

Jeg har et Sony HX700 LCD tv, og her er der lige så meget genskind i som i et plasma.

Du skal vælge et LCD/LED med mat skærm, fremfor dem med blank skærm.
Af Olaf.dk
pipper skrev: Men en ting kan jeg sige. Hvis du har en meget lys stue kan du sagtens få problemer med LCD/LED lige som plasma.
[...]
Du skal vælge et LCD/LED med mat skærm, fremfor dem med blank skærm.
Tak for dit indlæg pipper. Jeg har hørt at matte skærme ikke er så gode i lyse omgivelser (generelt højt lysniveau i rummet), men er bedre til at klare refleksioner, så der er både for og imod. Jeg har en lys stue, men lyset kommer fra siden og ikke bagfra, så det er svært at sige om reflektioner (blank skærm) ville være et større problem end en generel sænkning af kontrasten (mat skærm i lyse omgivelser).

Som jeg har forstået det, er lysstyrken i plasmaskærmene lavere end i LED-TV'erne, hvorfor jeg tænker at et LED-TV ville være det bedste under mine omstændigheder.
Af Letten
Jeg ville også vælge et LCD/LED under de omstændigheder.

Plasma kan ikke generere samme kontrast i dagtimerne som LCD/LED, dels er der en grænser for hvor meget lys de kan producere, dels er sortniveauet hæmmet af at fosforen reagerer på dagslyset.

I en mørkelagt stue med mørkt billedmateriale har plasmaen så sin force, hvor de andre lider af clouding og genrelt dårligere sortniveau.

Kontroller lige Sharps menu system inden du køber den, de har haltet lidt efte de andre på det område.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Olaf.dk skrev:
Tak for dit indlæg pipper. Jeg har hørt at matte skærme ikke er så gode i lyse omgivelser (generelt højt lysniveau i rummet), men er bedre til at klare refleksioner, så der er både for og imod. Jeg har en lys stue, men lyset kommer fra siden og ikke bagfra, så det er svært at sige om reflektioner (blank skærm) ville være et større problem end en generel sænkning af kontrasten (mat skærm i lyse omgivelser).

Som jeg har forstået det, er lysstyrken i plasmaskærmene lavere end i LED-TV'erne, hvorfor jeg tænker at et LED-TV ville være det bedste under mine omstændigheder.
Jeg har 820-modellen fra Sharp i soveværelset og den kan ikke bruges hvis solen skinner (vi har også vinduespartier fra siden). Dens glasfront er et rent spejl og kontrasten går fuldstændigt fløjten når der er sol.
Af Olaf.dk
Letten skrev:Jeg ville også vælge et LCD/LED under de omstændigheder.
[...]
Kontroller lige Sharps menu system inden du køber den, de har haltet lidt efte de andre på det område.
Tak for dit indlæg Letten. Det er godt at få bekræftet at Plasma nok ikke er det rigtige valg. GT30'eren får jo så fine anmeldelser alle steder, så det kan være svært at sande at det alligevel ikke er det rette valg i min situation.

Tak også for tippet om menuerne på Sharp TV'et. Selvom TV'et har fået Top Anbefaling Award her på flatpanels.dk, må jeg indrømme at jeg heller ikke var så hooked på den model, efter at jeg læste denne test:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sharp-lc ... 101501.htm
Af Olaf.dk
Torben Rasmussen skrev: Jeg har 820-modellen fra Sharp i soveværelset og den kan ikke bruges hvis solen skinner (vi har også vinduespartier fra siden). Dens glasfront er et rent spejl og kontrasten går fuldstændigt fløjten når der er sol.
Tak for dit input, Torben. Er Sharp 831'eren ligeså blank? Ingen af de tre (fire) TV'er jeg nævnte i mit oprindelige indlæg, har glas foran panelet, men det er vist kun Sony-TV'et der kan betegnes som havende en mat skærm. Men, en blank antirefleksbehandlet skærm uden glas er vel bedre end én med glas?

Edit: Jeg ser nu på flatpanels.dk's test af Sharp 831'eren at den faktisk har en mat overflade på panelet...
Senest rettet af Olaf.dk 05 feb 2012, 18:48, rettet i alt 1 gang.
Af Olaf.dk
Hr Lund skrev:Philips 46PFL9706t er vejen frem i rum med meget lys. Den ligger dog en del over dit budget.
Jo tak, det ser lovende ud mht. antirefleksbehandlingen, men prisen - dér skulle min årsindtægt lige være nogle multipler højere, før jeg ville smide så mange penge efter et TV...
Af Olaf.dk
Med hensyn til blank eller mat skærm, har jeg nu sammenholdt den blanke skærm på min bærbare MacBook Pro med vores nuværende TV, der har en mat overflade på skærmen (et mange år gammelt Samsung LE26R51B. Ja netop, kun 26", hvilket føles meget lille på en afstand af 4m!). Der var en del sol, og masser af sne udenfor. Jeg vil nok mene at den matte overflade gjorde det bedst i denne situation. Dog kunne jeg ved at tilte den blanke skærm en smule, så den pegede lidt opad, også opnå pæne resultater med den blanke overflade...

Hmm... måske peger dette alligevel i retning af Sony-skærmen?
Af steen6400
Jeg har selv en EX524 i en meget lys køkken/alrum og det virker fint. Jeg vil dog helt klart anbefale mere end 40", for det er stadig lille på 4m, også selvom man kommer fra 26".
Af Mysen
Olaf.dk skrev:
Torben Rasmussen skrev: Jeg har 820-modellen fra Sharp i soveværelset og den kan ikke bruges hvis solen skinner (vi har også vinduespartier fra siden). Dens glasfront er et rent spejl og kontrasten går fuldstændigt fløjten når der er sol.
Tak for dit input, Torben. Er Sharp 831'eren ligeså blank? Ingen af de tre (fire) TV'er jeg nævnte i mit oprindelige indlæg, har glas foran panelet, men det er vist kun Sony-TV'et der kan betegnes som havende en mat skærm. Men, en blank antirefleksbehandlet skærm uden glas er vel bedre end én med glas?
Naj Sharps Le831 har ikke glasfront, så den skulle være fin til det du spørger om. Sony'en har også et blank filter på fronten, der dog er noget mere mat end en glasplade.

Tag også et kig på Samsungs 46D5707 til 5999 hos electric city. Det er en lille nedgang i billedkvalitet og design i forhold til D6507, men det er med mat front, og så er de 6" ekstra nærmest uundværlige, når du har 4 meter til tv'et.
Af J.H.
Jeg tilslutter mig lige koret. Uanset hvad du kommer fra bør du virkelig overveje 46" som det mindste! Køber du mindre vil med stor sandsynlighed fortryde det!

På 4m er 50" også aktuelt.
Af Olaf.dk
JH, Mysen og steen6400 - tak for jeres input! Jeg hører jer. Jeg har også selv været inde på at 46" måske ville være mere passende. Der er dog to ting der taler imod:

1. pris (med mindre jeg går ned i design og kvalitet)
2. Skærmen bliver meget dominerende i stuen.

Som I måske kan fornemme ud fra mine svar, er TV ikke lige højeste prioritet her hos mig. Faktisk er det yderst begrænset hvor meget min kone og jeg bruger vores TV. Sønnike er nok den der bruger det mest.

Men, på den anden side kunne det godt være at man ville bruge det lidt mere, hvis det var en større fornøjelse at bruge det...?