Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af keysersoze
Trods flere advarsler er de gamle ramt af MPEG4-gate og kan derfor ikke se hvad de gerne vil af kanaler og derfor vil de gerne have et nyt TV der selvfølgelig opfylder dette behov samt er lidt større end deres nuværende og er tydelig selv set fra siden. De har pga relativt gammeldags møbler "kun" plads til 92cm i bredden og de vil gerne have et TV på 40" - og de eneste de er blevet fremvist i butikkerne er Samsungs 7005 og 8005 modeller, men de koster 8-9500 hvilket jeg synes er meget i forhold til at de ikke har krav til billedkvalitet og ikke ser 3D men kun nyheder og tyske slagerhits - spørgsmålet er bare hvilke andre muligheder der reelt findes da jeg synes de fleste øvrige 40" modeller har en noget bredere kant og derfor ikke holder sig under de 92cm?

En lille ekstra ting er, at de pt har Canal Digital men også gerne vil se TV via almindelig antenne (TV2 regional) - deres boks fra CD er list speciel da de absolut vil kunne se nogle underlige tyske kanaler via parabol og den kører ikke MPEG4 og jf de gamle har CD ikke en MPEG4-boks der både har MPEG4 til stueantenne + parabol med adgang til både almindelige og tyske kanaler. Kan et TV med både antenne- og parabol-adgang opfylde dette behov eller vil de fortsat være nødt til at køre TV med antenne og boks til parabol?
Af PeterD
Et 42" er 102cm i bredden så det er for meget, men måske et 37" kan være der...Sony laver vist også et 40" som skulle være okay...

Afhængig af hvad dine forældre skal bruge skærmen til, skal de finde ud af om de mest er til plasma (Der er et par 37" i plasma) eller LCD. Plasma og LED burde have større betragtningsvinkler end LCD...

Umiddelbart kan du sagtens få fremragende billedkvalitet for omkring 4000-5000 kr, hvis du typisk vælger de store mærker Philips, Panasonic Sonny og Samsung. Kender ikke deres behov, men hvis det er deres første skærm går de ikke forkert med en Panasonic skærm. Hvorfor: Sort er sort. Naturlige/ikke overnaturlige farver og gode ansigtstoner.

Umidelbart kan du se hvilke skærme flatpanels.dk anbefaler her på siden og så tag målebåndet i hånden og finde skærmen i en butik, og hvis jeg lige skal tage "salgshatten" på eller forfordele nogle firmaer, er der 14 dages returret når tvet ER taget i brug ved køb over nettet eller i Elgiganten. Bare husk at få det skrevet på bonen.

PS. Pas dog på i Elgiganten (og tildels Fona). Træf et valg INDEN du/de går ind i butikken (Se f.eks. tilbudsaviser/annoncer på nettet) ellers fylder sælgerne dem/jer med men en masse :s og sælger så den skærm de tjener mest på...dvs. ikke den bedste til prisen..

Parabol og Canal Digital ved jeg desværre intet om....
Af keysersoze
Deres nuværende er et 37" og som du selv er inde på er 42" for bredt - så for at opfylde kriteriet om at det skal være større skærmmæssigt men stadig under 92cm er 40" som jeg ser det eneste mulighed. Jeg er selv plasma (og panasonic) tilhænger, men dels laves de ikke i 40" og dels kigger de gamle meget på strømforbruget, som jo er højere på et plasma, så noget LCD/LED er nok også eneste mulighed.

Jeg har kigget meget på anbefalingerne og det er dem, sammen med målene fra de 2 nævnte modeller, der gør at de umiddelbart er de eneste tilbage jeg kan finde der kan matche behovene. Men det kunne jo være at jeg havde overset noget.

Har du nogen idé om forskellen på 7005 og 8005? Så vidt jeg kan se er der kun lidt på designet og så er der en tab-ting med til det ene?