Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hyldager
Jeg er flyttet i en ny lejlighed med en mindre stue, og er bange for at mit 50" plasma tv er for stort. Jeg har lige nu kun 240 cm fra ryglænet af sofaen til glasset på tvet. Jeg overvejer at anskaffe mig et slim vægbeslag, så jeg kan få det rykket ca 10 cm længere bagud. Men hvordan er det med varmen og luften bag på sådan et plasma?
I følge manualen skal der være mindst 10 cm til væggen.
Jeg har kig på dette beslag, da jeg også gerne vil have mulighed for at dreje det: http://www.cinemagic.dk/shop/multibrack ... 5498p.html
Ud fra hvad jeg kan se, kan jeg få skærmen til at stå fra 3 cm til 26 cm fra væggen. Plasma tv'et bliver jo varmt, og er de 3 cm nok til at aflede varmen? Der hænger ingenting ved siden af tv'et, så der er minimum 50 cm fri på alle sider af skærmen til at komme af med noget luft.
Af hkknudsen
For stort, hvordan ? Jeg sidder 3m fra 60", det er da fantastisk, mon ikke det svarer nogenlunde til din opstilling.

Hvis de skriver 10cm er der, som du er inde på, nok en grund til det. Jeg ville ikke have noget imod at køre det lidt ind, men ned på 3cm ville jeg ikke have det godt med. Må være op til din egen risikovillighed, du finder nok ingen der kan garantere dig at der ikke sker noget.
Af Hyldager
For stort på den måde at det fylder meget i rummet. Der er fx en kæmpe ramme på skærmen. hvis du sammenligner med fx nogen af de nye led tv, så er samsungs 55" 8005 mindre end dette tv.
Desuden er det ret tykt, og med foden er det over 20 cm fra væggen. Så det syner på mange måder større end det er.
Det er faktisk primært når tv'et er slukket at det virker for stort. Selve skærmen på de 50" er ganske fint.

Jeg ved godt jeg ikke får nogen garantier. Men det kunne godt være folk havde nogen erfaringer. Nu er det et ophæng med mulighed for at flytte tvet. Jeg tænker måske at man kunne altid efter længere tids brug fx trække tv'et lidt ud end de 3 cm? Det er stort set kun i toppen det er varmt, og ikke bagpå.
Af Peter Schrøder
Der er tilsyneladende en del som bruger slim ophæng til plasma. Hvis det giver problemer, er det ikke noget de taler om herinde...
Check dog lige at du ikke har stik som kommer i karambolage med væggen.
Af Hyldager
Det lyder godt Peter. Så er min tankegang nok ikke helt urealistisk.
Jeg har kigget på stikkene, og langt de fleste stik kommer ud bagpå. Men jeg regner med at kunne komme uden om dette problem, ved at købe knækkede stik.
Af Hyldager
Andre inputs? :)