Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, mit tv er et Samsung plasma ps51d8005.

Er der nogle, der kan forklare mig, hvorfor der er 5 horisontale rækker med sorte pixels øverst i billedet? Det sker også af og til, at jeg ser en film, hvor der er 2 vertikale rækker af sorte pixels helt til venstre i billedet.

Når jeg kører rulleren er der ingen pixels, der forbliver sorte.

Det er slet ikke noget, jeg har lagt mærke til ellers - men lige netop nu her, da jeg sad og så en film undrede jeg mig over, at der var en lidt brede sort kant helt til venstre i billedet end til højre - og ganske rigtigt var der 2 rækker af sorte pixels, altså vertikalt. Disse 2 rækker er dog ikke konstante ligesom de 5 horisontale øverst i billedet. Som sagt er ingen sorte når rulleren kører.

Vil egentlig bare høre, om det er normalt?

Tak, Mvh Skaaning.
Der kan vel ikke være tale om døde/defekte pixels, eftersom de ikke er tilstede, når rulleren kører? Det er måske bare noget med formatet, som TV-kanaler sendes i? Det er bare pudsigt, at det også gør sig gældende når jeg ser film fra USB så..

Er der tale om nogle indstillinger, der er sat til noget angående dette på TV'et?
Af T_skaaning
Hmm, det er lidt mærkeligt. Det varierer meget, om en den/de er der, (altså rækkerne med sorte pixels i kanten af billedet).

Men det har da ikke noget med skærmbeskyttelsesindstillingerne at gøre, har det? Jeg tænker her på pixelskift osv.
Af T_skaaning
Ny tanke:

Er det mon netop pixelskift, der spiller ind her?

hvis billedet er indstillet til at rykke sig 4 pixels af og til, så resulterer det måske netop i sorte pixels i kanterne?
Af zarabiuk
Måske din skærmstørrelse står til "Skærmtilpasning"? Hvis mit d8005 står til "Skærmtilpasning" de kanaler det kan lade sig gøre, oplever jeg nogen gange det du beskriver. Ved at skifte til "16:9" forsvinder "problemet"
Af T_skaaning
zarabiuk skrev:Måske din skærmstørrelse står til "Skærmtilpasning"? Hvis mit d8005 står til "Skærmtilpasning" de kanaler det kan lade sig gøre, oplever jeg nogen gange det du beskriver. Ved at skifte til "16:9" forsvinder "problemet"
Må jeg lige starte med at takke dig for din aktivitet i tråden her ;)

Anede faktisk ikke, at nogle kanaler tillod skærmjustering og andre ikke! Min picture size har altid bare stået til auto - bred, men der eksisterer både 'skærmjustering- og 'auto - bred', kan jeg se.

I hvert fald kan jeg se, at det lige netop skete - det jeg har omtalt, når jeg satte TV3+ HD til skærmjustering, mens billedet igen blev helt udfyldt, da jeg valgte 16/9 eller Auto-bred. Jeg mener dog, at der stadig nogle gange er disse yderlige rækker af sorte pixels, selv om jeg har valgt 16/9 - synes nemlig jeg prøvede det flere gange i går. Jeg vil dog lige dobbeltjekke nu.

Tak for det! Vender lige tilbage med bekræftelse/afkræftelse.
Af T_skaaning
Hmm, det forekommer stadig indimellem, selvom jeg holder mig til 16/9.

Det er meget spøjst, fordi de kan være der det ene øjeblik og skifter jeg så kanal og skifter lidt mellem picture size og så tilbage igen, så er de væk..

Det kan ikke være noget med pixelskift?
Af zarabiuk
Ja det lyder lidt spøjst.
Det kan godt være du har fat i noget af det rigtige med pixelshift så.
Af TheGreatGazoo
Hvis du viser et 16:9 billede på en 16:9 skærm og derefter beder skærmen om at rykke på billedet vil billedet uundgåeligt blive flyttet ud af skærmarealet. Det antal pixels der skubbes ud forsvinder dermed fra skærmen og man får x-antal slukkede pixels.
Af T_skaaning
TheGreatGazoo skrev:Hvis du viser et 16:9 billede på en 16:9 skærm og derefter beder skærmen om at rykke på billedet vil billedet uundgåeligt blive flyttet ud af skærmarealet. Det antal pixels der skubbes ud forsvinder dermed fra skærmen og man får x-antal slukkede pixels.
Vil du så anbefale man slår pixelshift fra? Det er dog en skærmbeskyttelsesfunktion, men hvis det resulterer i slukkede pixels..
Af TheGreatGazoo
Hvis man ser materiale med et fast logo/HUD vil jeg mene at pixelshift er en god idé.
Billedet rykkes jo kontinuerligt rundt i alle retninger, og at et varierende antal rækker yderst i skærmarealets sider skiftevis er slukkede er bedre end at andre pixels viser præcis det samme billede i en længere periode.

Selv med pixelshift tændt bekymrer logo/HUD mig langt mere end de slukkede pixels i kanten af skærmen. Desuden vil logo/HUD med stor sandsynlighed være placeret et langt mere synligt sted, de færreste vil opdage lidt ujævn ældning af panelet yderst i kanten. Men som sagt synes jeg ikke at det er noget du bør bekymre dig om, slet ikke hvis du deaktiverer pixelshift når du ser 16:9 materiale uden statiske elementer.
Af T_skaaning
TheGreatGazoo skrev:Hvis man ser materiale med et fast logo/HUD vil jeg mene at pixelshift er en god idé.
Billedet rykkes jo kontinuerligt rundt i alle retninger, og at et varierende antal rækker yderst i skærmarealets sider skiftevis er slukkede er bedre end at andre pixels viser præcis det samme billede i en længere periode.

Selv med pixelshift tændt bekymrer logo/HUD mig langt mere end de slukkede pixels i kanten af skærmen. Desuden vil logo/HUD med stor sandsynlighed være placeret et langt mere synligt sted, de færreste vil opdage lidt ujævn ældning af panelet yderst i kanten. Men som sagt synes jeg ikke at det er noget du bør bekymre dig om, slet ikke hvis du deaktiverer pixelshift når du ser 16:9 materiale uden statiske elementer.
Mange tak for et veludformet svar!