Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af limbomagik
Jeg er ved a finde ud af hvilke krav jeg egentlig har til en fladskærm. Som de fleste er jeg lidt bekymret omkring responstiden, men de sidste par år har jeg hovedsagligt spillet på min bærbare uden at være generet af responstiden.Jeg har prøvet at kigge i manualen og på acers hjemmeside uden at finde nogen informationer.

nogen ideer til af finde ud af hvad opdateringshastigheden er på min barbare computer ?

det er en Acer Apire 1681WLMi og den er ca. over 2.5 år gammel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg kender desværre ikke det specifikke panel i din bærbar, men her er lidt information.

Et typisk panel i en bærbar er et TN panel. Du kan tjekke om dit også er et TN panel ved at betragte synsvinklerne på det. Bøj eksempelvis skærmen forover og se om kontrasten og farverne ændrer sig. Ændrer de sig en del, så er det et TN panel. Ændrer de sig stort set ikke, er det et IPS.
Dog vil jeg tro det er et TN panel.

Her er to typiske notebook LCD paneler:
Samsung, TN: http://www.samsung.com/Products/TFTLCD/ ... N141XB.htm
AUO, TN: http://www.auo.com/auoDEV/products.php? ... items_id=2

Som du kan se er der tale om et 25 ms panel og et 16 ms panel. Når din bærbar er så gammel, kan der let være tale om et 40 ms panel.
Af limbomagik
godt så ser det ud til at jeg sagtens kan klare mig med 8 ms hvilket gør det noget nemmere at vælge TN skærmene fra
Af N_5
Jeg skal også ud og købe en fladskærm og har egentlig hele tiden fokuseret på de såkaldte gamer skærme. Jeg har også været vant til at spille på en bærbar, uden at være generet af skærmen.

Hvad er TN paneler og hvorfor sortere dem fra? Hvilke andre paneler findes der?
Af N_5
Den her side er for nice. :) Tak for linket.
Af Scandal
N_5 skrev:Den her side er for nice.
Det er jo dét den er ;-)
Af limbomagik
nu har jeg fået anskaffet en Samsung 971p som har et 6 ms PVA panel

sløret på den nye skærm er i nogle situationer væsentlig mere tydligt end på den bærbare hvor jeg aldrig lagde mærke til det.

kontrasten og kvaliteten af farverne er enormt meget bedre på den nye.
Ved ikke om det samtidig gør sløret mere tydeligt i forhold til de mere dæmpede nuancer fra den bærbare.

Det er ikke så slemt at jeg leder efter en ny skærm men prøver bare at forstå hvorfor.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
det er fordi 971P er en PVA skærm. De er noget langsommere i de mørke farver end andre paneltyper.