Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skærmtrolden
Hmm, synes det er svært at koble graferne til virkeligheden. Hvis jeg selv havde adgang til måleudstyret, så jeg kunne se hvad det egentlig betyder i praksis, ville det nok være lettere.

Anyway, jeg gjorde noget "farligt", jeg købte TV uden at se på graferne, å-åh, nu kommer jeg nok i den Sorte gryde, hvis altså dybdesortheden ellers er god nok på gryden ;)

Vi var som sagt i HiFi Klubben igen, og egentligt var det meget enkelt: den LED Toshiba jeg havde haft i kikkerten, blev hurtigt dømt ude, en naturudsendelse på DR HD så alt for syntetisk ud, og det gik helt galt for den, da der var en flod med mudret vand, der fossede afsted. Klart ringere end vores gamle CRT - forstår ikke rigtig. Hvordan man kan tage 13.000 for sådan noget, men der er selvfølgelig andre faktorer og smag og behag og alt det der...

Nå, men vi kunne hurtigt blive enige om at der var en bestemt model, hvor vi alle 3 kunne lide design, remote og ikke mindst billed kvaliteten. Den var bare alt for dyr...

Så fulgte debat af diverse modeller, Samsung havde ok billeder, men de var lidt for røde. Designet var der delte meninger om på Samsung, jeg synes det er for meget bling bling med chrom, lysende logo (lys kan vist nok slås fra) og foden var direkte grim. Sønnen på 13 synes dog det var fedt. Remote og fjernbetjening på Samsung er noget rod, og havde ikke ret mange farveprofiler.

Så vi blev ved at vende tilbage til den dyre Panasonic. Betragtningsvinklerne var rigtig gode, og ligegyldigt hvad vi smed efter den af film ogTV materiale, så det bare godt og naturligt ud. Også gamle serier og DVD'ere. Menuer og remote følte jeg mig hjemme i med det samme, det virker meget helstøbt. Så var der lige det med THX profilen, det er kanon, at vide man ikke behøver at ligge og rode med kalibrering derhjemme. Den har de features vi har som minimumskrav, plus en hel masse mere.

Sidste problem: prisen. Vi havde set på 55" versionen, og det viste sig så at 50" versionen var markant billigere. Så den blev det, glæder mig til at hente den.

Okay, det var en lang historie. Som jeg dels fortæller, fordi jeg gerne vil dele oplevelsen. Og dels fordi, jeg også ønsker at illustrerer at der, for mig ihvertfald, er mange andre ting, der er vigtigere end grafer. Ved ikke om det kun er mig der har det sådan her: Flatpanels.dk er en seriøs side, hvor der er god info. Men desværre virker det ofte som om tingene bliver gjort mere komplicerede, end de behøver at være.

I denne tråd skrev jeg udtrykkeligt, at jeg var i tvivl om hvor meget jeg ville involverer mig i TV teknologien. Det kom der ikke nogen respons på. Men fordi jeg fik sagt jeg ikke forstod graferne, væltede det frem med grafer.... Man får næsten det indtryk, at der er en meget stor kløft mellem uvidende TV købere og de virkelig dybt engagerede, som ved så ufattelig meget om detaljerne, at vi andre bliver helt forvirrede, fordi det kommer i for store mængder. Og at der ikke er noget midt imellem... Dog skal det siges, at jeg i en anden tråd, stødte på en erfaren TV bruger, der havde en ret jordnær liste over ting, som betød noget ved valget af TV.

Vedr. Test og syn.den Toshiba jeg overvejede, havde fået rimelig gode anmeldelser på to anerkendte sites, dog er den ikke testet her på sitet. De problemer denne skærm havde, fremgik ikke af nogen af de to tests, ihvertfald ikke særlig tydeligt. Jeg forstår som sagt ikke graferne, så jeg kan ikke udelukke, at informationen var gemt her. Men jeg er ihvertfald ikke i tvivl om, at for mit vedkommende, så vejer selvsyn meget tungere end nogen test, grafer eller ej.
Af Mysen
Det var da bare for at være venlig, at du fik præsenteret alle de grafer. Det kan være svært at forholde sig til, når man ikke er entusiast, men herinde vil der altid blive taget afstand til udtalelser som: "jeg synes den var for rød", eller "der var ligesom ikke pang nok på farverne". Derfor er den eneste måde at gøre en ny bruger, der virker videbegærlig, klogere, at vise og forklare de grafer, der ikke forstås.

Kort sagt, så gælder det, at søjlerne i diagrammerne skal være så korte som muligt, mens de vandrette grafer skal være så vandrette som muligt ved en specifik værdi. Hvis gamma er helt vandret betyder det også, at du får den største detaljegrad i mørke scener. Hvis søjlerne er høje, og farverne afviger med mere end 4, så vil det kunne ses med det blotte øje helt uden man prøver at spotte fejl. Det gælder også for ikke-entusiasten.

Mht. at det skal se ordenligt ud ved almindelige nyhedsudsendelser, så gælder det nok især farverne præcision, men her har du fordelen af din pre-kalibrerede THX-profil, for selv om den ikke gør det lige så godt som en kalibrering på din specifikke model, så er det et naturligt billede, de fleste kan være tilfredse med. Det er dog ikke altid det korrekte billede ser ordenligt ud. Det gælder eksemplet med håndboldkampen, men også mange andre TV2 udsendelser. Jeg kan f.eks. næsten ikke holde ud at se med, når den langhårede tænder for dagens mand, for Pelle og alle de andre er simpelthen fuldstændigt orange. Ellers er mine indstillinger kopieret fra en test, og det er derfor normalt meget naturlige billeder jeg kan se, og ved film er der ikke (meget) at komme efter.
Af Skærmtrolden
Sorry, det var ikke meningen at lyde hård. Og jeg er klar over det var venligt ment med graferne.

Jeg synes valget af TV er frustrerende. De senere år er teknologien blevet klart mere avanceret, samtidig med at de seriøse butikker, er blevet færre og færre - så det er svært at få rådgivning i en butik.

Jeg synes bare ikke graferne bidrager til at mindske frustrationen. Jeg synes det kommer lidt ud af proportioner, for mig ihvertfald, om farverne har den sidste grad af ægthed, når faktorer som interpolation kan være en total turn off.

Det er som bekendt nemt at være bagklog, men vedr. Toshiba'en sandsynligvis havde slået det her interpolations halløj til - så havde det været fedt hvis jeg havde tænkt over det, da jeg stod i butikken. Det betyder i første runde mere, end graferne gør.

Hvis man så vil skridtet videre, kan man bagefter tygge på graferne.

Jeg befinder mig vist i et eller andet stadie mellem nybegynder og entusiast. Og jeg vil helt sikkert sidde og eksperimenterer med diverse billedindstillinger, når TV'et er i hus. Og helt sikkert det der interpolations skrammel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes din historie fra Hifiklubben er et pragteksempel på hvor man ender når man bedømmer en skærm, der ikke er indstillet ordenligt, og (fra)vælger TV på forkert baggrund. Nu er valget af Pana nemmere idet den har en THX profil, der giver ret gode farver, men dine oplevelser med de øvrige modeller bunder jo tydeligvis i at TVet ikke er indstillet korrekt. At et TV er "for rødt" eller at der er artefakter i visse filmsekvenser er typiske tegn på at der er noget der skal tweakes.

Jeg bifalder valget af Pana'en, men jeg vurderer at du har været relativt heldig at du havnede i dén grøft. Havde Tv'et været indstillet i andet end THX så kunne det være svunget i en anden retning.
Af Skærmtrolden
Efter at have læst og tænkt over Mysens fine indlæg, vil jeg give dig ret. Det er næsten skræmmende, for hvis interpolation havde været slået til på Pana'en og fra på Toshiba'en, var udfaldet måske blevet det modsatte...

Men jeg synes det er et svært emne at komme ind i - man kan vælge at bare købe et eller andet og så enten være ligeglad/accepterer det som det er og måske endda være heldig, som jeg tilsyneladende var (havde dog i baghovedet, at FP rater Pana højt, så helt held var det måske ikke). Eller man skal investerer meget research på nettet konbineret med en del butiksbesøg. Butiksbesøgene synes jeg stadig er vigtige - for et er at læse om f.eks. interpolation, noget andet er at se det.

Og det hele havde måske været meget lettere, hvis jeg bare havde startet med at checke TV fra FP købsanbefalingerne ud i butikken. Samsung var hurtigt blevet sorteret fra pga. mine præferencer, og så havde feltet været kraftigt indsnævret. En del af problemet (for mig) er nok også, at jeg gerne vil vide noget, sådan til en vis grad ihvertfald. Men hver gang jeg fik styr på noget vedr. TV, dukkede der to nye ukendte størrelser op. For ikke at tale om at få sat alle detaljerne ind i en større sammenhæng, så proportionerne stemte.

Et eller andet sted spiller erfaring nok også en rolle; i spørgsmålet om interpolation eller ej, lyder det som en faktor, der kan skille vandene. Men man ved det ikke hvad man er til, før man har prøvet det...

Nå, men jeg skal ihvertfald lege med den slags indstillinger, når jeg nu snart kan gøre det i fred og ro hjemme 8)
Af bobske
Det er ihvertfald et interessant emne, og jeg tror faktisk også at TV tilvænning spiller ind i præferencer. Har en ven som har købt et Sony tv for et halvt års tiden siden. Det har interpolation som de kalder MotionFlow der er slået til pr. default. Når jeg ser tv hos ham vil jeg helst gerne have slået det fra da jeg synes det ser direkte horribelt og unaturligt ud, hvorimod han helt har vænnet sig til det og ikke kan se problemet. Jeg fik derfor flygtigt en frygt af at når dagen kommer hvor 48fps content og tv kommer, at man så synes det ser for godt ud? : ). Men jeg vælger at tro at sålænge man stræber efter et billede der reflekterer vores almindelige perception i verden, så vil det føles naturligt og bedst.
Af Tommy K
Standarder kontra fornemmelser og objektivitet kontra subjektivitet.

Der bør ikke herske nogen diskussion om at en defineret standard for en given farve baseret på en given teknologi skal og kan bruges til en direkte sammenligning mellem to TV mærker. Som moment og hestekræfter for en en bil iht. en given standard. Det giver sammenlignelighed, og bruger/ejer en ide om hvad apparatet grundlæggende kan. Måske man kunne ønske sig en sådan "user-profil" med en given relevans, også for "tekniske neanderthalere"

Ligeledes burde man kunne købe et billedatlas - igen til en given teknologi f.eks. LED/LCD- som man kunne tage med på TV shopping, så man havde de rigtige billeder med at checke op imod.

Har lige købt en ny skærm selv, og baseret mit valg på diverse subjektive indtryk fra venner og bekendtes TV , desuagtet at jeg har tilbragt en stor del af mit liv med meteorologi, og kalibrering af måleinstrumenter. Jeg burde vel vide bedre ? ;-/

Well - her kom subjektiviteten ind, både på designdelen af TVet, miljøet det blev oplevet i, og andres brugserfaring med det.

I tillæg hertil lidt research bl.a. her fra sitet - relevant info, og tak for det, så jeg havde en grundlæggende ide om teknologierne, og deres for- og bagdele. Plasma vs. LEC/LCD................

Så en god cocktail af blandede informationer.

Det mest spændende var så at tage erfaringerne - inklusive tyve års PC nørderi - med ud i forretningerne, der skulle have glæde af mine penge.

Der må jeg nok konstatere at det står sløjt til med kompetencerne.

Alle TV jeg så på var enten mystisk indstillede, fejlindstillede eller fabrikspumpede, og i et forsøg på at få det korrigeret blev til flere morsomme dialoger med ekspedienterne, men meget lidt billedkorrektion........

Ikke nogen nem opgave at købe nyt TV længere, men jeg tror at førnævnte profiler (brancheforening) kunne være en hjælp til alle købere, og så sidst men ikke mindst at skabe en check liste over hvilke behov man egentlig vil have opfyldt, herunder bolig/lysforhold/spil/film/sport og så høste af erfaringer i så henseende bl.a. herfra FP.