Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har læst en hel del i jeres udmærkede forum over et godt stykke tid, og nu har jeg så lige meldt mig ind :) .

Sagen er, at vi (min kæreste og jeg) skal have købt os et nyt, godt tv, og langt om længe er vi nu meget tæt på at købe en Samsung PS51D8005. Vi har læst anmeldelsen her på siden og meget mere. Der er vist ingen tvivl om, at vi med PS51D8005 vil få et rigtigt godt medie til visning af film og tv generelt - smag og behag er selvfølgelig forskellig..... med hvad med til spil? Nærmere bestemt til Playstation 3, som jeg spiller en hel del på. Jeg har kun kunnet finde en smule om det på nettet.

Jeg er nervøs for, om jeg kunne komme til at opleve noget som dette: http://www.youtube.com/watch?v=i6T3Wx5l7zU&lr=1

Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne se problemet lige med det samme i ovenstående klip, men alligevel.... Det er også rigtigt, at hvis man søger længe/grundigt nok, kan man finde fejl i alt - men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt fra folk, der selv har tv'et og en PS3 eller Xbox360. Håber du/I kan følge mig i det.

Tak ;)
Af PhDream
Der er så mange faktorer, der spiller ind i det videoklip, at tv'et ikke behøver være årsagen til problemet (som jeg i øvrigt har meget svært ved at spotte): kameraet, indstillinger på tv, indstillinger på konsol, indstillinger på min/din skærm. Se her: du ser et videoklip af en anden mands tv, optaget af et kamera, vist på dit tv - alene dér har du 3 led, som skal "spille sammen" og hvilket som helst af de 3 kan skabe problemet. Gang det med de allerede nævnte indstillinger og du har et meget højt antal variabler.

Hvad er det, du helt specifikt vil høre vedr. gaming på tv'et?
Af Mysen
Det er heller ikke altid PS3 formår at holde FPS på 60. Du får svært ved at matche bevægelseshåndtering på et hvilket som helst andet tv, så det er næppe hér, der vil være problemer hos jer.
Der er dog andre ting, der kan trække ned, men som du selv siger, så er det tilfældet på alle tv.
Af Billy76
PhDream skrev:Der er så mange faktorer, der spiller ind i det videoklip, at tv'et ikke behøver være årsagen til problemet (som jeg i øvrigt har meget svært ved at spotte): kameraet, indstillinger på tv, indstillinger på konsol, indstillinger på min/din skærm. Se her: du ser et videoklip af en anden mands tv, optaget af et kamera, vist på dit tv - alene dér har du 3 led, som skal "spille sammen" og hvilket som helst af de 3 kan skabe problemet. Gang det med de allerede nævnte indstillinger og du har et meget højt antal variabler.
Ja, du har ret - der er mange variable, og det er jeg også godt klar over. Klippet var også kun ment som et eksempel på, hvad jeg kunne være bange for.
PhDream skrev: Hvad er det, du helt specifikt vil høre vedr. gaming på tv'et?
Helt konkret vil jeg gerne høre en gamers mening om tv'et. Jeg er sikker på, at anmeldelsen her på siden er grundigt udført - uden tvivl - men ordene fra en gamer, der dagligt eller næsten dagligt bruger tv'et til at spille på konsol, vil jeg alligevel lytte mere efter. Jeg håber ikke, jeg træder nogle over tæerne ved at sige dét O_O .

For tiden spiller jeg især Skyrim, Battlefield 3, Gran Turismo 5 og Uncharted 3.

Jeg har hidtil været tilfreds med at spille på vores gamle Philips 42PF7621D. Hvis bare min spil-oplevelse ikke bliver forringet, vil jeg være tilfreds. Vi har haft kig på forskellige LCD LED skærme, men jeg spotter Backlight Bleeding og Clouding lige på stedet, og det kan jeg ikke leve med. At jeg ikke ser noget på vores gamle skyldes vist, at dets sortniveau er ret dårligt :D . Et fuldt baggrundsbelyst LCD LED på vores krav om min. 46" rækker budgettet ikke til, og efter hvad jeg har læst mig frem til, kan man end ikke med sådan et tv være 100% sikker på at få jævn belysning over skærmen. Desuden er det kun spil-delen, jeg er i tvivl om nu mhst. PS51D8005. Vi skal nok blive mere end tilfredse med skærmens andre egenskaber.

Det er af andre grunde, vi gerne vil have et nyt tv - ikke fordi det gamle er dårligt at spille på. Og nej - vi har ikke mulighed for, at det gamle tv kunne flyttes til et andet værelse, så jeg evt. kunne blive ved med at spille på det.
Senest rettet af Billy76 28 jan 2012, 12:20, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
Nu har jeg kun 2010-modellen af dette tv, så du kan nok kun tage mit input med et gran salt. Du skal først og fremmest være meget opmærksom på at få lavet en ordenlig indkøring af panelet, inden du begynder at spille noget med faste elementer. Dvs. Ikke Gran Turismo 5 flere dage i træk, da du ellers risikerer et permanent speedometer på skærmen, og så vidt mulig heller ikke nogen anden form for statiske elementer i starten. Følger du dette råd, så kan du sagtens gå spil-amok senere, og jeg har ikke retention i mere end 5 minutter selv efter mage timers spil.

2010 modellen udmærker sig ved hurtig responstid og stort set elemineret input lag i spiltilstanden. Til gengæld kræver spiltilstanden, at man bruger standardprofilen, og den giver altså noget skæve farver. Og så er det svært at få en korrekt gamma uden billedet også bliver for mørkt i mange spil, når solen stadig er fremme. Til gengæld kan man skrue lysstyrken op, hvilket dog udvasker sortniveauet lidt.

Det er som sagt 2010-modellen, men der er næppe sket kvantespring siden på spilfronten. For at opsumere, så gør den det bedre end de fleste skærme, men den kræver en stille start, og den er heller ikke lige så god som en god monitor.
Af Chaui
Når jeg skal spille FPS spil på mit Samsung D8005 fjernsyn er jeg nødt til at vælge spil-tilstand, hvis jeg vil undgå at der er input lag.

Det irriterende ved det er at der ikke er nogen genvejs tast til den indstilling. og ser man så en film på PS3'en skal man huske og skifte tilbage, da spil-tilstand kraftigt forringer billedkvaliteten.

Alle andre spil fungere det fint til, det er kun FPS spil hvor man har det sigtekorn i midten der bare skal reagere instant.
Af PhDream
Jeg bruger mit til PS3 og Xbox 360. Spiller alle former for spil, inkl. PS Move. Har ikke oplevet nogle problemer, overhovedet. Faktisk er dette tv det bedste til gaming, af alle dem jeg har haft - og der har været en del tv i mit lille hjem. 8)

Jeg har en PS59D555, så mine input skal også tages med et gran salt, da dette tv burde være bedre til gaming end D8005, da det har en del lavere input lag (16-20 ms, hvor D8005 har 30-40 ms). Samsungs større paneler er også mere resistente overfor retention - jeg har ikke set andet end et par sekunders retention, selv efter flere timers spil.

Du kan vælge at omdøbe HDMI 1 til PC. Så behøver du ikke skifte til Game mode, hver gang du spiller. PC har samme funktion som Game mode, med nogle fordele. Hvis du vil se en film på HDMI 1, kan tv'et selv finde ud af, at det signal, den modtager (24p) er en film og skifter så selv til Movie indstillingen (eller hvad du nu bruger til film). Så er dét problem løst. :)
Af T_skaaning
PhDream skrev:Jeg bruger mit til PS3 og Xbox 360. Spiller alle former for spil, inkl. PS Move. Har ikke oplevet nogle problemer, overhovedet. Faktisk er dette tv det bedste til gaming, af alle dem jeg har haft - og der har været en del tv i mit lille hjem. 8)

Jeg har en PS59D555, så mine input skal også tages med et gran salt, da dette tv burde være bedre til gaming end D8005, da det har en del lavere input lag (16-20 ms, hvor D8005 har 30-40 ms). Samsungs større paneler er også mere resistente overfor retention - jeg har ikke set andet end et par sekunders retention, selv efter flere timers spil.

Du kan vælge at omdøbe HDMI 1 til PC. Så behøver du ikke skifte til Game mode, hver gang du spiller. PC har samme funktion som Game mode, med nogle fordele. Hvis du vil se en film på HDMI 1, kan tv'et selv finde ud af, at det signal, den modtager (24p) er en film og skifter så selv til Movie indstillingen (eller hvad du nu bruger til film). Så er dét problem løst. :)
No offense, men tvivler på d555 er bedre til noget end d8005 i og med det er en model, der er 3 serier højere og koster dobbelt så meget.. Så meget tror jeg trods alt ikke et 8" større panel har at sige.

Jeg har ps51d8005 og bruger det ret tit til at spille xbox 360 på. Forza 4 (ligesom gran turismo 5), FPS og Fifa. Kan ikke rigtig nævne nogle problemer. Ser ikke anelsen af noget input-lag. Super lækkert, skarpt billede når spil-tilstand er aktiveret - spiller man om dagen i et stærkt oplyst lokale kan det evt være bedre at bryge dynamic mode end spil-tilstand - men i praksis har jeg altid spil-tilstand aktiveret, når jeg gamer. Retention er også virkelig begrænset på dette tv.
Af theman7979
T_skaaning skrev: No offense, men tvivler på d555 er bedre til noget end d8005 i og med det er en model, der er 3 serier højere og koster dobbelt så meget.. Så meget tror jeg trods alt ikke et 8" større panel har at sige.

Jeg har ps51d8005 og bruger det ret tit til at spille xbox 360 på. Forza 4 (ligesom gran turismo 5), FPS og Fifa. Kan ikke rigtig nævne nogle problemer. Ser ikke anelsen af noget input-lag. Super lækkert, skarpt billede når spil-tilstand er aktiveret - spiller man om dagen i et stærkt oplyst lokale kan det evt være bedre at bryge dynamic mode end spil-tilstand - men i praksis har jeg altid spil-tilstand aktiveret, når jeg gamer. Retention er også virkelig begrænset på dette tv.
Det er ganske almindeligt, at de lavere modeller gør sig bedst til spil på grund af betydeligt lavere input lag. Men ellers kan det da godt være du har ret i, at dyrere modeller altid gør alting bedre......
Af PhDream
T_skaaning skrev:
PhDream skrev:Jeg bruger mit til PS3 og Xbox 360. Spiller alle former for spil, inkl. PS Move. Har ikke oplevet nogle problemer, overhovedet. Faktisk er dette tv det bedste til gaming, af alle dem jeg har haft - og der har været en del tv i mit lille hjem. 8)

No offense, men tvivler på d555 er bedre til noget end d8005 i og med det er en model, der er 3 serier højere og koster dobbelt så meget.. Så meget tror jeg trods alt ikke et 8" større panel har at sige.

Jeg har, som jeg også skrev tidligere, haft en del tv i huset, fra de billigste til de dyreste, og ved at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen. Jeg kan vise dig fejl på dit tv, som de billige serier ikke har, og som vil få dig til at fortryde købet af det "bedste".

Alene det, at du skriver, at du tvivler på, at D555 er bedre til noget som helst, bare fordi det er billigere, viser hvor uvidende du er på området. No offense.
Af T_skaaning
PhDream skrev:
T_skaaning skrev:

Jeg har, som jeg også skrev tidligere, haft en del tv i huset, fra de billigste til de dyreste, og ved at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen. Jeg kan vise dig fejl på dit tv, som de billige serier ikke har, og som vil få dig til at fortryde købet af det "bedste".

Alene det, at du skriver, at du tvivler på, at D555 er bedre til noget som helst, bare fordi det er billigere, viser hvor uvidende du er på området. No offense.
Det er jo groteskt. Kan du nævne bare et parameter, hvor 555 sku' være bedre?

Så mener du også, at et samsung UE46D5005 er bedre på visse områder end et UE46D8005? Det er rigtigt, at der givetvis er flere problemer med fejl på LED 8005, men får du fingrene i et fejlfrit eksemplar, så kan jeg garantere dig, at 5005 er skrald ved siden af. Det samme gør sig gældende for dit 555 og mit 8005. Det er muligt der er flere fejleksemplarer af 8005 - men har man et fejlfrit, som mit, så kan 555 godt sejle væk fra 8005-søen. Hvilke fejl er det du mener, ps51d8005 skulle have, som gør at jeg fortryder mit køb? For mit eksemplar gælder, at det ingen pixelfejl har, intet buzzing, ikke nogen 'afskrællen' af sortfilter, ikke nogle brightness pops.. Købte netop mit eksemplar efter uge 42, hvor de begyndte at sende nye leveringer af disse ud fra samsung - med andet tilbehør og med afklaring af fejl.
Af theman7979
T_skaaning skrev:Så mener du også, at et samsung UE46D5005 er bedre på visse områder end et UE46D8005? Det er rigtigt, at der givetvis er flere problemer med fejl på LED 8005, men får du fingrene i et fejlfrit eksemplar, så kan jeg garantere dig, at 5005 er skrald ved siden af. Det samme gør sig gældende for dit 555 og mit 8005. Det er muligt der er flere fejleksemplarer af 8005 - men har man et fejlfrit, som mit, så kan 555 godt sejle væk fra 8005-søen. Hvilke fejl er det du mener, ps51d8005 skulle have, som gør at jeg fortryder mit køb? For mit eksemplar gælder, at det ingen pixelfejl har, intet buzzing, ikke nogen 'afskrællen' af sortfilter, ikke nogle brightness pops.. Købte netop mit eksemplar efter uge 42, hvor de begyndte at sende nye leveringer af disse ud fra samsung - med andet tilbehør og med afklaring af fejl.
Tjah.. da tråden jo er startet for at spørge til gaming kan vi jo starte med input lag. Der taber D8005 til D555, og for at bruge dit eget eksempel taber UE46D8005 også til UE46D5005 mht input lag.

Prøv nu at være lidt objektiv og lad være med at forsvare et produkt bare fordi du selv har købt det. Det ser ikke pænt ud ;)
Af T_skaaning
Tjah.. da tråden jo er startet for at spørge til gaming kan vi jo starte med input lag. Der taber D8005 til D555, og for at bruge dit eget eksempel taber UE46D8005 også til UE46D5005 mht input lag.

Prøv nu at være lidt objektiv og lad være med at forsvare et produkt bare fordi du selv har købt det. Det ser ikke pænt ud ;)
Lad mig lige starte med at pointere, at jeg blot blev subjektiv, fordi PHdream blev subjektiv. Det ændrer nu ikke på mine pointer.

Input-lag siger i. TJEK jeres kilder!

Rasmus har testet ps51d8005 til 28ms i spil-tilstand (han nævner ikke, hvad han måler tv'et til i PC-tilstand) mens han om D555 skriver:
"Vi målte input lag til 16 ms i game mode (PC-tilstanden), hvilket er rigtig flot. Med de fleste af billedprofilerne i skærmen, ligger input lag på omkring 32 ms. Det gør også skærmen ideel sammen med en spilkonsol."

Altså måles D555 til 32ms, hvad angår gaming (xbox, playstation) - som er emnet i denne tråd, og D8005 måles til 28ms. Hvad D8005 måles til i PC-tilstand, ved vi ikke, men givetvis lavere end D555.

I rest my case.

Derudover kan lige pointeres, at input-lag jo blot er en lille-bitte ting, som har indflydelse på, hvor god en skærm er at game på. Alle andre parametre spiller jo også ind. Farve, sort, skarphed, retention (hvor 8005 smadrer 555), - ALLE steder hvor D555 er underlegen.

SLAM! ;)
Af PhDream
T_skaaning skrev:

SLAM! ;)
Hvad?!

Arbejder du i slam-suger branchen og vil reklamere for det? Er du 15 år gammel? Har du brug for at sætte "lyd" på dine indlæg?

Hvis du i øvrigt virkelig gerne vil bruge "I rest my case" citatet, skal du gøre det sidst i dit indlæg og så stoppe dér. Ellers mister citatet al mening.

Som theman7979 så fint skrev, så ser det ikke pænt ud, at du forsvarer dit produkt med næb og kløer, endda på den mest urealistiske måde - at dit tv ingen fejl har og at du kun holder dig til Flatpanels test, fordi den underbygger dine holdninger. Hvilken verden lever du i? Der findes ikke det tv i verden, som ikke har en fejl. Men ok, det kan være at CERN-projektet har sat gang i en ny virkelighed, og at du nu har fået det eneste fejlfrie tv-eksemplar i verden.

Seriøst, lige nu virker det bare som om du er sur over, at et tv, der koster det halve af dit eget, kan være bedre end dit (om det så bare er på et enkelt punkt). Dét er ynkeligt.

Ellers gider jeg ikke diskutere med nogen som bruger "SLAM!" i en diskussion. Dét er endnu mere ynkeligt, på så mange måder.

I rest my case.