Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skærmtrolden
Interssant info. Hvad hedder det der interpolation skrammel typisk inde i menuerne? Skal nemlig først hente Pana'en om nogle dage, så det kunne være sjovt lige at checke, når jeg nu alligevel skal derned...

Men det bliver under alle omstændigheder Pana'en allugevel, den var simpelthen så over bevisende i alt hvad vi prøvede. Lige fra remote, til billede.

Hvordan udleder du at jeg/vi ikke er til 100/200 hz teknologi? Jeg havde ikke forventet, at jeg kunne lide det, men er nysgerrig efter at vide hvodan du udleder det... :)

Du har jo desværre nok ret i at det er svært at vurderer en skærm i en butik - medminfre man ved hvad man gør. Omvendt, så synes jeg det er svært, nærmest håbløst, at forholde sig til graferne.

Vedr. Jacob Jensen deign. Fjernbetjeningen ser smart ud, men ligger dårligt i hånden. Toshiba foden ser smart ud, men vi tager den nok alligevel, for at hænge det op på væggen. Så er der kun rammen tilbage, og der tror jeg Pana'en vinder. Ihvertfald er de på hver sin måde ret flotte.

Toshiba'en har dog en stor fordel med strømforbruget.

Tak for sober og lærerig post :)
Af Mysen
Jeg vurderer din afstand til interpolation ved den måde, du beskriver kunstigheden ved floden. Jeg ved ikke, om du har set Bourne-filmene, men her er actionscener lynhurtige og meget hektisk skudt med et stærkt rystende kamera. Dette giver en uroligt og utydeligt billede på de fleste tv, men kan til gengæld rettes op af interpolation. Til gengæld ryster kameraet ikke mere, hvilket jo var hensigten fra filmmageren, og det fjerner helt den virkning som et rystende kamera giver, samtidig med at det tilføjer en komplet ubrugelig kunstighed. Det skal dog siges, at mange faktisk foretrækker det aktiveret, også folk der vil bruge 20 kilo på et tv, men en videofil entusiast vil aldrig bruge det.

100/ 200 hz systemer dækker over to begreber, hvor interpolation er den ene, mens den anden også kaldes "scanning backlight" (Kun LCD/LED). Jeg ved ikke, hvad det hedder på en Toshiba, men Samsung kalder det for "motion plus" eller "active judder canceller", mens Panasonic kalder det for IFC eller "Intelligent Frame Creation".
Af PhDream
Jvf. denne anmeldelse, kalder Toshiba deres bevægelsesforbedring for "Active Vision M800": http://www.hdtvtest.co.uk/news/toshiba- ... erformance

Der er åbenbart også forskellige måder at indstille den på, ligesom ved de fleste andre fabrikanter. Standard indstillingen er at foretrække ifølge anmelderen.
Senest rettet af PhDream 28 jan 2012, 15:58, rettet i alt 1 gang.
Af Skærmtrolden
Tusind tak for Jeres tålmodighed og forklaringer.

Og jeg har vist selv været for utålmodig i den her proces O_O Når jeg læser ovennævnte test nu, ser jeg blandt andet, at der er en del kommentarer omkring gengivelse af standard materiale, som måske/måske ikke, forklarer den dårlige gengivelse af ihvertfald nogle DVD'ere. Men måske var DVD'en bare sådan, ihvertfald er det nok lidt letsindigt at vurderer skærmen på det, når jeg ikke ved hvad der er hvad. Samt en del kommentarer om billeder i bevægelse ;)
Senest rettet af Skærmtrolden 28 jan 2012, 16:03, rettet i alt 1 gang.
Af PhDream
Skærmtrolden skrev:Tusind tak for Jeres tålmodighed og forklaringer. Og jeg har vist selv været for utålmodig i den her proces O_O
Det er vi alle, når det kommer til indkøb af ny elektronik. ;)

VT30 er billedmæssigt et af de bedste tv på markedet, så dér har du ikke taget fejl. Der er dog nogle andre ting, som også spiller ind, og som kan være af afgørende betydning, for nogle købere. Blæserne bag på tv'et kan være forstyrrende. Det kan buzz, som kommer fra trafoen, også.
Af Skærmtrolden
Yep, har godt læst om de omtalte blæser og trafo problemer - det er jeg faktisk i tvivl om stadig, da det er håbløst at høre i butikken. Men vi bor i stille omgivelser, og er normalt følsomme overfor den slags støj... Jeg har hverken betalt eller skrevet under på noget, så jeg kan nå at bakke ud endnu... Men tror bare jeg vil sikrer mig jeg kan returnerer det, hvis det viser sig at være et problem.
Af PhDream
God idé. Har det på samme måde - der er en vis mængde støj, jeg kan tolerere. Dér har LED tv en stor fordel. De støjer slet ikke (med mindre tv'et er defekt).
Af ErikUkendt
Jeg kopiere lige et indlæg ind, som jeg tidligere har skrevet, og lige vil gøre dig opmærksom på.

Det er ikke for at skræmme dig, jeg ville meget gerne eje et VT30:

"Med mine erfaringer med et G20, vil jeg sige:

Kør altid Break-in på alle plasma tv(!)

Der gik 3 mdr. inden jeg bemærkede at DR havde sat et logo permanent oppe i venstre hjørne. Rentention har jeg aldrig bemærket.

Jeg havde ikke kørt en speciel break-in, hvilket jeg nok burde have gjort. Jeg havde kun kørt THX-mode, fuldskærms, meget lidt tekst tv m.m.

Læs denne tråd, hvor emnet diskuteres (og lyt til dem der fortryder manglende break-in kørsel (- og hvor jeg også ytrer mig)).

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... le=burnin- p-min-g20

og ikke mindst Flatpanels.dk gode råd

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1167305835

-men bort set fra det, er jeg stadigvæk rigtig glad for tv'et.

Få tv'et kørt ordenligt ind, og nyd det så"
Af Skærmtrolden
Tak for info om burn-in.

Jeg synes ikke det fremgår hvorlænge man skal lade de her DVD'ere snurrer? 200 timers breakin, (og gerne 500 ifølge nogle brugere), det er godt nok længe. Med vores TV forbrug, tager det i omegnen af 2-3 måneder - hvis altså 200 timer er nok...

Så også i burn-in tråden at en bruger efter 1.100 timers TV, oplevede at plasma'en var blevet "træt"...

Er egentlig også gået hen og blevet skeptisk overfor de der blæsere - vi bor i meget rolige omgivelser og er normalt alle 3 følsomme overfor støj. Jeg har brugt mange penge og timer på at støjdæmpe min PC, det var en overgang min hobby. Og når jeg ser film, er det altid sent om aftnen/tidligt på natten, hvor det er stille... Ved forholdsvis lave lydstyrker ! Lyder som en skidt cocktail, med et Pana plasma.

Ved ikke helt hvad jeg gør nu. Skal nok ned og se Toshiba'en igen, samt lytte lidt på de der tiny-whiny blæsere. Og muligvis (sandsynligvis) afbestille VT30.

Back to square one - men denne gang med mere erfaring om fladskærms TV junglen i rygsækken :s ;;) O-O

Edit: Tror det er på tide, at se nærmere på Sharp LE831 i en butik...
Af lennon
Buzz-blæser støjproblemet er afgjort et tema du bør forholde dig til med dit brugsmønster . Hvorimod burn-in problematikken er et noget mindre problem . Tror det er lige så svært at fremprovokere burn-in på et nyere (ikke defekt) plasma, - som det vil være at finde et LCD med ensartet baggrundsbelysning O_O .
Når du skal i gang med alternativer kunne Samsungs 51" 8005 plasma måske også være en kandidat.Meget tæt på VT30 billede. Mener samtidigt,at den har nogle kompetencer i lyse omgivelser, fedt design og mere lydløs (?) .
Af Skærmtrolden
Ja, Samsung har en klar plasmafordel med den passive køling. Jeg har dog en anti-preference for Samsung - på den rationelle side er det menuer og fjernbetjeningerne jeg ikke kan lide. Designet er heller ikke mig. Og så synes jeg der er for meget hype.

Hvis man skal gøre et forsøg i en butik - burde man så ikke kunne komme temmelig langt, hvis man følger de første 4 punkter i den lette kalibreringsguide? Movie profil, skru ned for lyset og slå diverse billede "forbedrings" fakserier fra?
Af ErikUkendt
Skærmtrolden skrev:Tak for info om burn-in.

Jeg synes ikke det fremgår hvorlænge man skal lade de her DVD'ere snurrer? 200 timers breakin, (og gerne 500 ifølge nogle brugere), det er godt nok længe. Med vores TV forbrug, tager det i omegnen af 2-3 måneder - hvis altså 200 timer er nok...

Så også i burn-in tråden at en bruger efter 1.100 timers TV, oplevede at plasma'en var blevet "træt"...

Er egentlig også gået hen og blevet skeptisk overfor de der blæsere - vi bor i meget rolige omgivelser og er normalt alle 3 følsomme overfor støj. Jeg har brugt mange penge og timer på at støjdæmpe min PC, det var en overgang min hobby. Og når jeg ser film, er det altid sent om aftnen/tidligt på natten, hvor det er stille... Ved forholdsvis lave lydstyrker ! Lyder som en skidt cocktail, med et Pana plasma.

Ved ikke helt hvad jeg gør nu. Skal nok ned og se Toshiba'en igen, samt lytte lidt på de der tiny-whiny blæsere. Og muligvis (sandsynligvis) afbestille VT30.

Back to square one - men denne gang med mere erfaring om fladskærms TV junglen i rygsækken :s ;;) O-O

Edit: Tror det er på tide, at se nærmere på Sharp LE831 i en butik...
Som sagt, så var det ikke min mening at skræmme dig væk fra det sandsynlige bedste tv, man kan købe.

Det jeg ville, var at gøre dig opmærksom på en mulighed for at skæmme det ved forkert ibrugtagning.

Punkter jeg havde overset ved ibrugtagning var at tage hensyn til LOGOer og break-in. Jeg havde lyttet til de ytringer, der sagde, det var et overstået problem og noget for hystader. De havde bare tændt for TV'et og kørt derud ad.

Det er sikkert også muligt med det meget hårdføre Panasonic PX80.

Plasma har den for mig store force: en stor betragtningsvinkel. Alle sidde pladser foran er lige gode.

Jeg bliver forskrækket når jeg kommer hos andre med LCD/LCD-LED -TV, hvor afhængig man er af sidde lige foran, for at få bevaret sortniveau og farve.

Men der er mange dejlige TV derude, der har sine fordele og ulemper, og køb det du er mest tryg ved :)

P.S. Hvis jeg skulle bruge TVet meget som computermonitor eller spille i timevis daglig, ville jeg nok ikke vælge plasma.
Af Skærmtrolden
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om burn in, andet end at jeg vil blive ærgerlig/irriteret hvis jeg kom ud for det. Men det med mulig blæser støj, er helt sikkert en vigtig parameter. Det er betragtningsvinkler dog også, men da jeg ikke har erfaring med LED/LCD, synes jeg det er værd at kaste et blik på Sharp'en der får fin anmeldelse her på FP, bla. vedr. betragtningsvinkler.