Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have luret på fladskærm i flere år, vi har stadig et billedrørs TV, er vi efterhånden modne. Har læst en del på dette site, og de to bedste tips synes jeg er følgende: Glem specificationerne og hvis du vil ha' service, er HiFi Klubben et af de få steder du kan få det.

Klubben er ret godt med på priserne synes jeg, så jeg tog på en kiggetur. Var egentlig mest lun på Panasonic pga. af alt det jeg har læst om billedkvaliteten, og så er jeg lidt træt af alle der siger "Samsung" er bedst (no offense).

Nå, men jeg faldt istedet for det her Toshiba, da jeg synes det havde det flotteste billede. Det smarte design tæller også. Og havde merre eller mindre besluttet at hente et på fredag.

Men så faldt jeg over den her test: http://www.avforums.com/review/Toshiba- ... eview.html

Ifølge den, så er muliogheden for at indstille farverne neutralt middelmådige. Det synes jeg ikke var så fedt, for det er især billede kvaliteten, som har høj prioritet.

Så nu er spørgsmålet først og fremmest: Er det korrekt at det er svært at få farverne korrekt indstillet? Havde egentlig pønset på at købe sådan en kalibreringsdims...

Og så er der spørgsmålet: Hvis jeg synes farverne er gode, så er det på sin vis lige meget hvad en anmeldelse synes. Men kun på sin vis - for jeg er uerfaren mht. fladskærme, og jeg er ked af at bruge 13K på noget som jeg måske bliver træt af senere...

Er der andre modeller jeg bør overveje?

I og for sig er jeg ligeglad om det hedder plasma eller LED, men vi har ofte meget eftermiddags/aften sol i stuen, og her skulle LED være bedre. Det lave strømforbrug tæller også. Og så er jeg ikke så vild med de uldne kanter, som ifølge ham i HiFiKlubben skulle være værre på plasma...

Er spændt på hvad der kommer af input - på forhånd tak :)

PS: 3D er jeg ret ligeglad med, selvom sønnen synes det er fedt... YouTube er en okay feature (not must have), men derudover betyder diverse medie functioner ikke så meget.
DVB-T2 er et must, og HD optage mulighed er forholdsvist vigtigt - gerne med 2 tunere, som Toshiba'en ikke har...
Dog har vi en Triax tuner/HD optager med 2 tunere, som vi er meget glade for. Den har bare ikke DVB-T2, så de HD kanaler Boxer angiveligt kommer med til foråret, er udelukket på denne Triax. Men det kunne være en mulighe at optage HD kanaler på Toshiba'en og så se/optage noget andet i lavere kvalitet på Triax'en.
PPS: Hvad skal TV'et bruges til? Mest film og diverse TV udsendelser/serier/nyheder etc. Lidt WII spil.
Senest rettet af Skærmtrolden 31 jan 2012, 10:14, rettet i alt 3 gange.
Af Skærmtrolden
Nå, må vist hellere omformulere mit spørgsmål O_O

Jeg kender egentlig ikke AVForums, læste bare i en anden tråd at de er seriøse/velrenommerede. Når AVForums giver billedjusteringen middelkarakter, hvor meget skal man (jeg) så ligge i det? Hvis de har meget høje krav generelt, er deres "middelmådig" måske supergodt set med mine øjne?

Jeg er ikke TV entusiast, men jeg vil gerne have et TV med flot billede og pænt udseende. Lyd kører senere over separate højtalere. Jeg går op i at bearbejde dSLR billeder på min PC, og har fået kalibreret min PC skærm - stor forskel ! Men jeg ved f.eks. ikke hvad gamma dækker over, som de nævner i testen på AVForums - som de beskriver det, er det med denne Toshiba valget mellem gode (middelgode) farver eller gamma i reference klassen - man kan åbenbart ikke få begge dele. Ifølge AVForums er det ikke et nemt valg, men de endte med at vælge farverne.

Jeg er ikke i tvivl om at neutrale farver er vigtigt for mig - men er gamma vigtigt?

Problemet er at jeg ikke aner om det er et problem for mig...

http://www.avforums.com/review/Toshiba- ... 0WL863-46W L863-3D-LED-LCD-Television-Review.html

PS: Jeg havde en ide om at jeg ikke ville sætte mig så meget ind i TV teknikken - dels fordi der hurtigt kommer for meget fokus på teknikken istedet for det oplevede billede, og dels fordi jeg ikke ønsker at bruge tid på det - jeg har absolut ikke planer om at skifte det kommende TV ud igen om få år. Derfor gik jeg i HiFi Klubben, fordi jeg troede det var nemt. Men der tog jeg vist fejl... O-O
Af Skærmtrolden
Ledte lidt efter gamma, og mener at have en forståelse af det nu - såvidt jeg forstår, har det effekt på hvor godt de mørke/gråtone nuancerne gengives, og det synes jeg er væsentlig. Men da jeg læste artiklerne her på sitet om kalibrering, har det vist alligevel ikke den helt store effekt.

Faldt iøvrigt over en fej: Denne artikel skulle forklare gamma, men afsnittet mangler simpelthen: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Imidlertid er der en ret ok forklaring i den her artikel: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Anyway, kalibrerings artiklerne her på sitet, lyder som om man kan komme ret langt ved at følge 4-5 tips, og evt. bruge test billederne i THX menuen på diverse DVD'ere.

Hvis jeg nue ikke synes jeg kan komme langt nok med Toshibaen ved at følge disse tips, og og ender i problemet med god gamma versus gode farver - kan jeg så komme ud over problemet ved at købe en Spyder TV?
Af Peter Schrøder
Gamma definerer hvordan alle toner, fra sort til hvid, gengives i forhold til det oprindelige signal. Desværre varierer gamma også med det tilsluttede udstyr. Du kan f.eks. ikke kalibrere en skærm til et perfekt billede fra din dvdafspiller og samtidig regne med at det også der godt ud når du kigger tv. Når jeg tilslutter min (kalibrerede) bærbar til mit tv (via HDMI) er billedet for mørkt. Kalibrerer jeg mit tv fra min bærbare, ser BluRay afspillerens billede sygt ud.
Kunsten er, for mig at se, at finde et kompromis som man kan leve med, uden hele tiden at skulle skifte profil på tv'et.
Du kunne jo godt lide billedet fra det (ukalibrerede) Toshiba. Så du vil antagelig ikke være nødt til at ændre så meget i indstillingerne. Butiksindstillingen kan dog godt være lidt-for-meget når man får tv'et hjem i stuen. Jeg vil påstå at du kan få alle moderne tv til at vise et tilfredsstillende billede. Hvordan tv'et håndterer bevægelse, betragtningsvinkel (hvis relevant), genskin i overfladen, godt sortniveau uden alt for mange elektroniske fiksfakserier, betjeningen og stikkenes placering på bagsiden er efter min mening mere vigtig.
Brugerne af AVForum vil være uenig med mig. Men de fleste dér kan se det usynlige og høre om dine højttalerledninger løber under eller over gulvtæppet...
Af Skærmtrolden
Hej Peter

Tak for et mere jordbundent og konstruktivt svar - jeg synes din checkliste lyder som noget jeg kan bruge. Har allerede checket det meste, men det med hvordan bevægelse håndteres og betragtningsvinkler, er noget jeg skal mere i dybden med.

Det Toshiba jeg har set, er ikke decideret ukalibreret, idet HiFi Klubben har været inde og vælge den profil, som de mener gav det mest neutrale billede. Husker dog ikke hvad det hed, men det vil jeg lige følge op på - samt prøve nogle af de andre profiler :)

Mvh.
Thomas
Af lennon
Jeg har meget respekt for test på HDTVtest.uk . Og det ser jo fint ud . Specielt, at den hæver sig over gennemsnittet af LCD/LED mht uens baggrundsbelysning ( bleeding). Men bemærk at den optimale oplevelse kræver at man sidder tæt på sweetspot , - og ikke vinklet .
Og så er det noget vrøvl med plasma og uldne kanter . Plasma gengiver ikke billedet med den overdrevne kunstige og sterile skarphed, som desværre er tilfældet med mange LCD .
Brugeravatar
Af edinger
lennon skrev:Plasma gengiver ikke billedet med den overdrevne kunstige og sterile skarphed, som desværre er tilfældet med mange LCD .
Hvilket præcis er årsagen til, at LCD for mig ikke er et reelt alternativ.

Desværre.
Af Skærmtrolden
Tak for al den gode info.

Jeg kan høre jeg skal ud og kigge i butikkerne meget mere endnu, suk. Bliver helt træt ved tanken, det er jo meget godt med al det nye tech, men det er godt nok også besværligt og tidskrævende at sætte sig ind i det... Og ikke mindst finde frem til hvilke parametre der er vigtige og hvilke som er mindre vigtige for mig/os og så til sidst at vælge et eller andet sæt af fordele og ulemper... Man skal så at sige udvikle sin smag, eller ihvertfald blive bevidst om den. Er næsten fristet til at købe et eller andet billigt seconda TV og så bruge den til at få erfaring, og skifte ud senere ;;)

Synes ikke det lyder som et nemt valg, plasma vs. LED, jeg er heller ikke til kunstige og unaturlige billeder og slet ikke uldne kanter - på den anden side trækker det lave strømforbrug og så især at vi på solskinsdage har meget sol i stuen.... Men jeg kan jo starte ud med at se om jeg kan finde et tilfredsstillende LED, checke de bedste ud først. Toshiba'en er vist ikke noget tosset sted at starte 8)

Mvh.
Thomas
Af Skærmtrolden
Well, var ude at se på Toshibaen igen, og jeg forstår faktisk ikke, hvorfor jeg faldt for den første gang. DR-HD så meget uskarp ud på en underlig måde, temmelig syntetisk. Håndbold så heller ikke særlig godt ud. Endte med et Panasonic istedet. Kiggede osse på fler Samsung, men det var ikke lige os. Nogen af dem havde ok billeder, uden dog at toppe, men menuer og remote virker temmelig uoverskuelige og rodede...
Af PhDream
Skærmtrolden skrev:Well, var ude at se på Toshibaen igen, og jeg forstår faktisk ikke, hvorfor jeg faldt for den første gang. DR-HD så meget uskarp ud på en underlig måde, temmelig syntetisk. Håndbold så heller ikke særlig godt ud. Endte med et Panasonic istedet. Kiggede osse på fler Samsung, men det var ikke lige os. Nogen af dem havde ok billeder, uden dog at toppe, men menuer og remote virker temmelig uoverskuelige og rodede...
Hvilket Panasonic? Plasma/LED? Model?
Af Skærmtrolden
VT30 plasma.

Det Toshiba'en faldt på, dukkede op på DR HD. I modsætning til første gang jeg så Toshibaen, visre DR HD denne gang en naturudsendelse, og det var en stor skuffelse. Generelt så det bare ikke ægte ud. Farverne var ganske ok, måske endda rigtig gode, men der var noget syntetik i billedet, lidt svært at sætte ord på, men det var noget omkring tegningen af billedet, præcisionen og skarpheden var mystisk. Der kon en sene med noget meget mudret vand, der buldrede afsted, og her gik det helt gslt, det var en total turn off. Det var så ringe, at vores gamle Panasonic 32" CRT (som iøvrigt har et rigtig godt billede), klart var Toshiba'en overlegen. Det giver jeg altså ikke 13.000 kroner for....

Jeg havde valgt HollywoodPro profilen - men jeg kan ikke udelukke, at der måske er sket en fejl i form af at en tidligere kunde havde slået et eller andet elektronisk fiksfakseri til - så hvis du er interesseret i Tohiba'en, så undersøg det selv nærmere. Dog har HiFi Klubben, som vi var i, ry for at have styr på den slags.

Fjernbetjeningen så ved første øjekast smart og brugervenlig ud, men det der metal skydedæksel, gør at den ligger skidt i hånden. Ihvertfald i min hånd, hænder er jo forskellige :)

Design og smag og behag er selvfølgelig også forskellig, men hvad det angår, synes jeg Toshiba'en er klasser bedre end Samsung. Jeg synes Samsungs menuer og fjernbetjeninger er noget rod, og så har de ikke særlig mange profiler at vælge imellem. Her synes jeg Toshiba er markant bedre. Jeg lagde ikke rigtig mærke til hvilke modeller vi ellers kiggede på, og heller ikke om der var noget Samsung LED imellem - så jeg har ikke nogen mening om hvordan Toshiba'en performer billed mæssigt i forhold til andre LED'ere.
Af Mysen
Nu har du jo købt måske markedets bedste tv, og tillykke med det, så jeg skriver ikke for at få dig til at fortryde noget. Men inde i en butik, også i hifi-klubben, er det meget svært at danne et korrekt indtryk af et tv. Det du beskriver som turn-off på Toshiba'en er højst sandsynligt den interpolation som de fleste tv har i dag. Det giver skarpere og mere gnidningsfri bevægelser, men virker for langt de fleste temmelig kunstigt. Det kan dog slås fra, og hvis Hifi-klubbens personale har skiftet billedprofil væk fra standard, så har de samtidig slukket for det på Panasonic'en, idet THX-profilen ikke tillader den form for billedmanipulation (så vidt jeg ved). På Toshibaen har det temmelig sikkert stadig været tændt på trods af skift til filmprofil.

Det er meget svært at danne sig et korrekt indtryk af skærme i en butik, men du har dog været i stand til at se, at du kunne li' Jacob Jensens designer tv, at 100/200 hz systemer ikke er noget for dig, og at du ikke bryder dig om Samsungs fjernbetjeninger. Det er derfor altid en god idé at tage ind og se modellerne live, men man kan bare sjældent tage billedet for gode varer. Når det er sagt, så kom du jo hjem med det tv, som FP vurderer er det bedste tv på markedet, så det endte jo godt. ;)