Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tueb
Hej

Ved godt det er diskuteret før, og jeg har forsøgt at læse op omkring det, men synes stadig ikke jeg har helt styr på det.

Jeg oplever hvide plamager på blu-ray når skærmen er meget sort. Kan specielt se det når jeg ser Star Wars og det er scener fra rummet..

Er der virkelig ikke noget man kan gøre.. Læser også der er stor forskel fra tv til tv.. så måske jeg bare er hårdt ramt.

Håber der er nogle som kan forklare det, så selv jeg forstår det, og måske hjælpe mig af med problemet..

På forhånd tak.

mvh.

TIUE
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Clouding er noget man må leve med på LED TV, desværre. Hvis du har indstillet TV'et efter vores anvisninger i testen, så kan du ikke rigtigt gøre mere.
Brugeravatar
Af MigSelv
Torben Rasmussen skrev:Clouding er noget man må leve med på LED TV, desværre. Hvis du har indstillet TV'et efter vores anvisninger i testen, så kan du ikke rigtigt gøre mere.
Det er vel ikke LED belysningen der er et problem, men derimod at det er kantbelyst.
Af PhDream
Ujævn baggrundsbelysning (clouding, bleeding) findes på stort set alle LCD tv, uanset om de er kantbelyste eller ej. Hvis man på et Backlit LED slukker for zone-styringen af LED'erne, vil man dér også kunne se problemet.

De gamle CCFL LCD havde også problemet.
Af caxx
Jeg har selv et D6505, det lider kun at clouding / bleeding, såfremt der ikke er lys i rummet.

Personligt har jeg sat LED-belysningen bag på det - Front: http://imageshack.us/photo/my-images/560/ledjs.jpg/
Fra siden: http://imageshack.us/photo/my-images/830/led1wl.jpg/

Det resulterer i, at der stadigvæk ikke sker nogen form for refleksioner i mørke scener. Men samtidig skjuler det ujævnt lys.

Jeg ved dog ikke, hvorvidt dette vil hjælpe dig, idet min grad af ujævnt lys måske ikke er særlig kraft. Da den kun optræder, når rummet er mørkelagt og der er mørke scener, som du beskriver.