Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.
Jeg må have lidt hjælp fra jer kloge hoveder :)
Jeg er ved at kigge på et nyt fjernsyn,da mit det gamle snart er helt kaput.

Jo mere jeg har læst rundt omkring og hørt fra diverse personer,jo mere rundtosset bliver jeg :s

Nå,men for at komme til sagens kerne,så er det som følger:
Fjernsynet skal være 32"
Der skal ses alm.tvkiggeri +film på det
Prisen,som spiller en pæn rolle,må helst maks.være 5000

Jeg havde egentlig haft kig på et par stykker,men så fik jeg i dag at vide at når jeg har egen parabol,så skal jeg holde øje med at der står dvb-s i specifikationerne.

Så jeg så sådan her ud :s da jeg forlod tv-forretningen.

Har det med dvb idet hele taget noget at sige ?
Og i så fald hvor meget betyder det om det er dvb-c eller dvb-s,når det drejer sig om en parabol?

På forhånd tusind tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis der skal ses tv fra parabol, skal tv være udstyret med en DVB-S/2 tuner ( digital video broadcasting-satellite ). Vær opmærksom på, at det er med DVB-S/2 tuner ( 2 tallet sikrer mpeg4 HD modtagelse ).
En DVB-C tuner sikrer modtagelse via kabelnettet ( You See eks. ).
Af DavidHimself
Du SKAL ikke vælge med DVB-S tuner. Du kan jo beholde din modtager box (forudsat at du har en), og så kan du vælge hvilket som helst TV, der har den relevante indgang![/i]
Brugeravatar
Af edinger
Jeg ville have skrevet det samme som DavidHimself. Men han kom først ;)

Indbyggede tunere er kun interessante, hvis du ikke ønsker at benytte en ekstern boks.

I modsat fald er der frit valg på alle hylder.
Af IngeMarie
Tusind tak for hjælpen allesammen.
Nu skal der kigges efter nyt tv. :D
Af BCDK
Hej.

Jeg er ny her, men har dog læst Flatpanels gennem længere tid. Jeg er lidt i samme problemstilling. Mit gamle Panasonic billedrørs tv kører endnu, men ... Børnenes tv er bedre end forældrenes i stuen, så det duer bare slet ikke mere og står derfor til udskiftning. Ikke her og nu, men når det rigtige tilbud og tv kommer.

Dog VIL jeg have DVB-S2 med i mit nye tv. Jeg er pi... træt af at have flere fjernbetjeninger liggende på bordet. Så skal man tænde for dit og dat, vælge program på andre fjernbetjeninger, den ene skal være slukket, når den anden skal være tændt osv. Jeg er der nu med TV, SAT, kabel-tv, video og DVD.

Så mit nye tv skal have DVB-S2 og optagefunktion på harddisk. Det begrænser mulighederne væsentligt, hvis man vil have både DVB-T2 OG -S2.

De danske specifikationer er næsten altid med DVB-T2 og DVB-C, men sjældent med DVB-S/S2.

Hvis man kigger på de tyske sider (jeg bor tæt på grænsen), så er der i Tyskland meget ofte DVB-S/S2, men aldrig DVB-T2, da tyskerne ikke bruger den signaltype (endnu da).

Herhjemme har jeg umiddelbart fundet Samsungs 7005 og 8005 LED tv (i Tyskland hedder versionen i øvrigt hhv. 7090 og 8090 uden DVB-T2 men kun med alm. -T), og i begge lande sælges Panasonics DT30E/DT35E versioner.

Jeg har læst mig frem til, at Panasonic kun laver to versioner til det Europæiske marked. En engelsk/irsk og en version til de øvrige lande, så den "danske" og den "tyske" model har nøjagtig samme specifikationer.

Panasonicen sælges i en 32" og en 37" størrelse, og jeg har tjekket, at den også kan håndtere Diseq'en - dvs. flere hoveder på samme parabol.

Panasonicen er dyr i DK, men uvist af hvilken grund er den direkte billig i Tyskland. Under 6 k på nettet for 37" versionen. Omvendt er Samsung sjovt nok dyrere i Tyskland end i DK selv med dårligere specifikationer.

Så mit valg står pt. til at blive en Panasonic TX37-DT35E til lige under 6 k. Ønske tv'et er dog et Samsung UE40D8005, men jeg kan ikke retfærdiggøre prisforskellen på 4 k.

Hvis andre har bedre forslag (og nej - jeg er ikke interesseret i plasma - pga. strømforbruget), så er jeg lydhør. Størrelsen må max. være 42".
Af DavidHimself
Du har gjort dig gode overvejelser - husk dog at køber du eks. en Panasonic E model, så har du ikke prestige service, som du ville have med en Nordisk Y model :)

Det er værd at have det med garanti med i overvejelserne, når man købe!
Brugeravatar
Af edinger
Hvorfor du kigger efter både DVB-T2 og DVB-S2, forstår jeg ikke rigtig.

Det må være enten eller. Og i dit tilfælde DVB-S2, da du modtager via parabol. DVB-T2 er kun relevant for husstande, som får deres signal via stueantennen.

Hvad angår valg af panel, er det selvfølgelig helt din egen beslutning. Jeg bliver dog alligevel nødt til at bemærke, at fravalg af plasma pga. strømforbrug alene i 2012 er tæt på at være et pseudoargument.

Der kan dog være andre gode grunde til at foretrække LCD :)
Af BCDK
Hej igen.

E-model. Hhmmm. Så har Panasonic mange modeller uden "prestige" service. Aldrig hørt om det udtryk før.

Som skrevet har jeg læst, at Panasonic kun laver 2 modeller til det europæiske marked. En engelsk/irsk model og en til de øvrige lande. Altså ikke nogen særlig nordisk model.

Hvis du kigger på DT35 modellen (som er den, jeg er interesseret i) på Panasonics hjemmeside (.dk og .de), så findes den både i DK og D kun som E-model. Samme modelbetegnelse og samme specifikationer. Altså må det da være samme tv.

Jeg skal have DVB-T2 til de danske HD kanaler, og DVB-S2 til FTA kanalerne på Astra. Jeg bor jo i grænselandet, og ser derfor lige så gerne tysk tv som dansk. F.eks. den udmærkede sportskanal Sport1. Jeg vil jo også gerne fremtidssikre tv'et lidt. Jeg ved godt, at specifikationer kan blive ændret i morgen, men hvorfor ikke få alle nu kendte tunere med.

Mht. plasma. Jeg har skam også tænkt på plasma skærme. Måske er jeg nok lidt meget afvisende, men jeg synes, at strømforbruget er et punkt, man helt sikkert skal kigge på. Regner man det ud på et tv's levetid, kommer der skræmmende tal frem.

Jeg har dog lige kigget lidt på Panasonics 42" GT30. Det lyder bestemt ikke dårligt, men strømforbruget er det dobbelte af et LED tvs.

Er jeg helt galt på den eller...??
Af DavidHimself
Mig bekendt kan du ikke bruge 2 forskellige tunere - man vælger den ene under opstarten, og skal du bruge den anden så skal du lave ny kanalsøgning!
Af BCDK
"Mig bekendt kan du ikke bruge 2 forskellige tunere - man vælger den ene under opstarten, og skal du bruge den anden så skal du lave ny kanalsøgning!"

Øhhh - kan andre be- eller afkræfte det? :s

Jeg forventede, at jeg kunne skifte mellem tunerne og få forskellige kanallister. O-O
Brugeravatar
Af MigSelv
BCDK skrev:"Mig bekendt kan du ikke bruge 2 forskellige tunere - man vælger den ene under opstarten, og skal du bruge den anden så skal du lave ny kanalsøgning!"

Jeg forventede, at jeg kunne skifte mellem tunerne og få forskellige kanallister. O-O
Jeg udtaler mig kun om Panasonic TV ( med forskellige tuner muligheder ). Her vælges, under første opstart af tv, hvilke tunere man vil gøre brug af. Når alt er klart, vælges der tuner med tryk på tv tasten ( remoten ). For hver enkelt tuner, kan der oprettes favoritlister osv. ( gratis kanaler, kodet, HD mm. ). Altså kan der "springes" imellem tunerne, ved hjælp af tv tasten på remoten.
Brugeravatar
Af MigSelv
BCDK skrev:Hej igen.

E-model. Hhmmm. Så har Panasonic mange modeller uden "prestige" service. Aldrig hørt om det udtryk før.

Som skrevet har jeg læst, at Panasonic kun laver 2 modeller til det europæiske marked. En engelsk/irsk model og en til de øvrige lande. Altså ikke nogen særlig nordisk model.

Hvis du kigger på DT35 modellen (som er den, jeg er interesseret i) på Panasonics hjemmeside (.dk og .de), så findes den både i DK og D kun som E-model. Samme modelbetegnelse og samme specifikationer. Altså må det da være samme tv.

Jeg skal have DVB-T2 til de danske HD kanaler, og DVB-S2 til FTA kanalerne på Astra. Jeg bor jo i grænselandet, og ser derfor lige så gerne tysk tv som dansk. F.eks. den udmærkede sportskanal Sport1. Jeg vil jo også gerne fremtidssikre tv'et lidt. Jeg ved godt, at specifikationer kan blive ændret i morgen, men hvorfor ikke få alle nu kendte tunere med.

Mht. plasma. Jeg har skam også tænkt på plasma skærme. Måske er jeg nok lidt meget afvisende, men jeg synes, at strømforbruget er et punkt, man helt sikkert skal kigge på. Regner man det ud på et tv's levetid, kommer der skræmmende tal frem.

Jeg har dog lige kigget lidt på Panasonics 42" GT30. Det lyder bestemt ikke dårligt, men strømforbruget er det dobbelte af et LED tvs.

Er jeg helt galt på den eller...??
Du må have fået forbrug af energi galt i halsen.
Samsung UE40D8005 bruger 130 watt / Panasonic TX-P42GT30Y bruger 130 watt i gennemsnit målt over 4 timer ( Baseret på IEC 62087 Ed.2 målemetode ). Dertil skal lægges, at Pana er 2" større. Så den undskyldning med strømforbrug, den kan du godt begrave.
Af BCDK
MigSelv skrev:
BCDK skrev:"Mig bekendt kan du ikke bruge 2 forskellige tunere - man vælger den ene under opstarten, og skal du bruge den anden så skal du lave ny kanalsøgning!"

Jeg udtaler mig kun om Panasonic TV ( med forskellige tuner muligheder ). Her vælges, under første opstart af tv, hvilke tunere man vil gøre brug af. Når alt er klart, vælges der tuner med tryk på tv tasten ( remoten ). For hver enkelt tuner, kan der oprettes favoritlister osv. ( gratis kanaler, kodet, HD mm. ). Altså kan der "springes" imellem tunerne, ved hjælp af tv tasten på remoten.
Tak for svaret.

Det var også sådan jeg havde forventet det. :)

Jeg har nu også kigget lidt på Panasonic GT30 i 42" - altså plasma. Jeg er ikke helt vild med strømforbruget, men ellers ser det ud til at være et dejligt tv.

Men - så jeg tog lige et smut forbi Tænk og deres test af fladskærme. Da får GT30 bestemt ikke nogen god anmeldelse. Heller ikke i billedkvalitet, som ellers roses til skyerne her på siden. :o

GT30'eren koster jo ca. det samme som DT35'eren. Hvad er bedst? Og hvorfor? O-O