Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Er på udkig efter et nyt tv på 40-42 tommer, med en max pris på 7000 kr.

Jeg har kigget på flg. modeller:
- LG LW650W (42 tommer)
- Sony HX720 (40 tommer)
- Samsung UE40D6517

Er der nogen der har erfaringer med nogle af ovenstående modeller? Alternative forslag er velkomne.

Min primære grund til at skifte er at mit nuværende tv ikke har MPEG4.

Jeg ved mange foreslår Panasonics plasma modeller, men jeg kigger mest på LCD på grund af strømforbruget.

- Chris
Af DavidHimself
Selvom du ikke vil høre det, så ville jeg vælge 50G30Y... den passer i øjeblikket på dit budget :)
billedkvalitetsmæssigt får du ikke noget der er bedre - og der er ikke så stor forskel i strømforbrug som der var en gang!
Brugeravatar
Af edinger
Hvis strømforbrug er hovedargumentet for at fravælge plasma, må jeg tilslutte mig DavidHimself's udsagn.

Spiller design derimod en rolle, og hælder du der mere i retning af eksempelvis Samsung, ja, så er det jo alene en subjektiv vurdering.

Personligt ville jeg også foretrække G30. De valgte Samsung og Sony-modeller er dog fine bud i LCD-kategorien.

• Sony EX720 Flatpanels-anmeldelse (link)

• Samsung 6505 brugeranmeldelse (link)
Af PeterD
Hvis du vil have det mest præcise billede mht. farver, sortniveau, "god kamerapanorering uden hakkeri" kommer du, som de andre skriver, ikke rigtig uden om en plasmaskærm, hvor Panasonic er nogle af de førende da man her får meget kvalitet til en fornuftig pris, og nu da mange kanaler er i HD, syntes jeg også at billedet er blevet mere skarpt på flere kanaler hvilket også er et plus.

Designmæssigt er Samsungs skærme dog en smule flottere at se på end Panas modeller de seneste år, men spørgsmålet er om billedkvaliteten pr. krone er ligeså god?

Jeg ved så ikke om skærmen skal placeres et sted med meget lysindfald,da en LCD/LED måske vil være bedre her end en plasmaskærm. Men at købe en LCD/LED bare pga. strømforbruget vil jeg ikke mene er det værd.....
Af Jensgc
PeterD skrev: Designmæssigt er Samsungs skærme dog en smule flottere at se på end Panas modeller de seneste år, men spørgsmålet er om billedkvaliteten pr. krone er ligeså god?
Jeg har næsten lige købt Samsungs 6577 (samme model som 6517 - bare i sort og med "flad" fod). Overvejede længe Sony EX723, men faldt for Samsung'en på grund af bedre features (int. wifi, apps), en bedre anmeldelse herinde - og endelig et bedre design.

Design-delen er i sagens natur stærkt subjektiv - men i mine øjne temmelig væsentlig. De Panasonic-modeller jeg kiggede på (i prisklassen 5-7000), blev droppet alene på grund af udseendet.

Jeg skal ikke afgøre hvad der betyder mest for andre brugere, men jeg sætter stor pris på nogle af de små detaljer som Samsung i mine øjne har håndteret bedre end de konkurrenter jeg har set på. Det er sådan noget som betjeningen på selve tv'et (knapper bag skærmen, men overlay-visning på selve skærmen), mulighed for lys i fjernbetjeningen, gennemført placering af stik (ingen bagudvendte). Der er selvfølgelig også ting der ikke fungerer så godt - først og fremmest bøvlet med EPG der stadig er en kilde til frustration. Men alt i alt er jeg stadig superglad for den 40" Samsung jeg endte med.
Af Chris76
Jeg var ude at kigge på alle 3 modeller igår, samt den Panasonic der foreslåes, og jeg må sige at for mit vedkommende falder Panasonic på designet.

Men smag er jo individuelt :)

Sony's tv er jeg heller ikke vild med.

Som det står lige nu er det et valg mellem Samsung og LG. Jeg har dog læst mig til at LG har problemer med input lag, hvilket er et problem i forhold til gaming!?

Er der nogen der har erfaringer med de nye Toshiba modeller?