Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af marcdk
Hej med jer,

Jeg har "kalibreret" mit d8005 med de settings som Rasmus har anført i hans glimrende test.

Dog synes jeg at alt efter hvilket format og afspiller jeg bruger at disse billede indstillinger bliver glemt.

Eksempelvis startede jeg med at indstille mens den var på alm. TV signal.
Da jeg så koblede min Popcorn hour på via HDMI på hdmi port 2 og afspillede en dvd film fra blu ray drevet havde den mistet disse indstillinger.
Jeg prøvede så senere at afspille en mkv fil i 1080p via min bærbare pc koblede på HDMI port 3.
Her havde den igen mistet indstillinger. Dog skal det siges at det ikke var standard indstillinger, men rgb var det samme, dog var ekstra bevægelse, dynamisk kontrast osv ændret.

Nu har jeg så prøvet at afspille en mkv fil fra min popcorn hour på port 2 og satme om ikke indstillingerne igen var fuldstændig nulstillet!

Skal man gemme dem eller kan man lave nogle "smart profiler"

Jeg håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig, da der er en væsentlig forskel på billedkvaliteten før og efter kalibrering. Og det ville sku være ret ærgeligt at indstille hver gang inden man så en film.
Af kskruger
Du skal lave dine indstillinger på alle de indgange du benytter, dvs. HDMI1, HDMI2 osv...så det er ikke nok, kun at lave den på tv indgangen.

Og så skal du sikker dig, at du ikke har sat skærmen i "shop mode" da alle indstillinger ellers bliver sat tilbage.
Af T_skaaning
Hej Marc,

Er du opmærksom på, at de indstillinger du ændrer på en profil, kun bliver ændret for den pågældende kilde, du havde Tv'et stående på, da du ændrede disse indstillinger?

Altså, ser du digital tv og ændrer på 'film' - profilen, så vil denne ændrede film-profil kun gælde for digital tv. Det vil sige, at hvis du vælger film-profilen når du ser en film fra eksempelvis en blu-ray afspiller tilsluttet via HDMI, så vil de stadig være de originale indstillinger, der gør sig gældende for 'film' - profilen, og du skal altså ændre dem endnu engang - mens du er på hdmi-kilde som source, for at få andre indstillinger.. Det er lidt dobbeltarbejde, men omvendt giver det flere profil-muligheder..
Af T_skaaning
kskruger skrev:Du skal lave dine indstillinger på alle de indgange du benytter, dvs. HDMI1, HDMI2 osv...så det er ikke nok, kun at lave den på tv indgangen.

Og så skal du sikker dig, at du ikke har sat skærmen i "shop mode" da alle indstillinger ellers bliver sat tilbage.
Du var lidt bedre til at sige det kortfattet end mig :D

Kskruger, nu jeg lige har dig her, vil du ikke lige svare mig på et spørgsmål? Lige kort først - det kræver du har dit ps51d8005 stående på stander?

Hvis, hælder dit tv så også en smule skråt? Fra top til bund (skærmen). Mit sidder ikke 100 % lige nemlig.. Og tænker bare om det mon er meningen. det hælder lidt bagud i toppen.
Af kskruger
T_skaaning skrev:
kskruger skrev:Du skal lave dine indstillinger på alle de indgange du benytter, dvs. HDMI1, HDMI2 osv...så det er ikke nok, kun at lave den på tv indgangen.

Du var lidt bedre til at sige det kortfattet end mig :D

Kskruger, nu jeg lige har dig her, vil du ikke lige svare mig på et spørgsmål? Lige kort først - det kræver du har dit ps51d8005 stående på stander?

Hvis, hælder dit tv så også en smule skråt? Fra top til bund (skærmen). Mit sidder ikke 100 % lige nemlig.. Og tænker bare om det mon er meningen. det hælder lidt bagud i toppen.
Min skærm hænger på væggen, så jeg har desværre aldrig haft den på fod.

Evt. Spørg Rasmus Larsen her fra flatpanels, om han kan huske det du beskriver, fra da han testede skærmen i sin tid.
Af marcdk
Hej og tak til jer begge.

Det giver meget mere mening.

Fed feature at man kan indstille på hver "source" da der jo ikke nødvendigvis skal bruges samme indstillinger.

Er der nogle af jer der har nogle tips til hvordan tv'et så skal indstilles på henholdsvis:

Tv signal (digital og analog)
Dvd & blu Ray film (kunne forestille mig at guiden fra Rasmus' test er bedst her?)
Spil (xbox360/ps3) hurtige spil som sport, bil spil osv.

Jeg synes nemlig langt fra at de indstillinger fra Rasmus' test egner sig til spil. Og alm tv er heller ikke tip top.
Men je vil ikke kalde mig expert på noget område. Så måske det bare er mig?
Af T_skaaning
marcdk skrev:Hej og tak til jer begge.

Det giver meget mere mening.

Fed feature at man kan indstille på hver "source" da der jo ikke nødvendigvis skal bruges samme indstillinger.

Er der nogle af jer der har nogle tips til hvordan tv'et så skal indstilles på henholdsvis:

Tv signal (digital og analog)
Dvd & blu Ray film (kunne forestille mig at guiden fra Rasmus' test er bedst her?)
Spil (xbox360/ps3) hurtige spil som sport, bil spil osv.

Jeg synes nemlig langt fra at de indstillinger fra Rasmus' test egner sig til spil. Og alm tv er heller ikke tip top.
Men je vil ikke kalde mig expert på noget område. Så måske det bare er mig?

Hej igen Marc

Jeg er helt enig med dig i, at indstillingerne fra Rasmus' test ikke egner sig særlig godt til alm tv og spil - billedet bliver lidt for blødt/uskarpt og gulligt.

Jeg har egentlig svært ved at se, at de indstillinger nogensinde kan være særlig gode - men det er jo smag og behag. Som du siger, så passer de sig bedst til film, altså blu-ray og dvd.

Jeg har stadig ikke fået kalibreret mit. Tror jeg vil prøve mig frem med en af de der kalibrerings-blu-rays man kan få. Indtil videre bruger jeg primært standard-profilen, kun med det tweak, at jeg har skruet cellelys op fra 9 til 13.

Til spil skal du helt klart bruge den spil-indstilling, der kan aktiveres inde i Menu -> generelt -> spil-tilstand.

Denne kan dog kun aktiveres ved HDMI-input, ligesom cinema-smooth funktionen (24p) - hvilket ærgrer mig meget, da jeg primært ser film fra USB.. PT. overvejer jeg at købe en billig blu-ray-afspiller med USB indgang for så derigennem af kunne aktivere cinema-smooth, fordi blu-ray-afspilleren jo er forbundet med HDMI. Det ærgrer mig bare lidt at skulle transmittere afspilningen over flere led, så at sige.
Af marcdk
Hej T_skaaning.

Jeg kan varmt anbefale at købe en boxee box eller popcorn hour som jeg selv har og afspille materiale gennem usb den vej.
Så får du HDMI og en afspilling i høj kvalitet.
De codecs der ligger i de 2 maskiner er af en super kvalitet, så billedet ikke hakker.
Jeg kan i hvert fald mærke forskel fra at kører via bærbar fobundet med hdmi, hdd forbundet med usb eller min popcorn hour.

Det kunne være man skulle oprette en tråd hvor brugere herinde med et d7/8000 kan poste deres billedindstillinger (hvis de har mere end 1)
Af T_skaaning
marcdk skrev:Hej T_skaaning.

Jeg kan varmt anbefale at købe en boxee box eller popcorn hour som jeg selv har og afspille materiale gennem usb den vej.
Så får du HDMI og en afspilling i høj kvalitet.
De codecs der ligger i de 2 maskiner er af en super kvalitet, så billedet ikke hakker.
Jeg kan i hvert fald mærke forskel fra at kører via bærbar fobundet med hdmi, hdd forbundet med usb eller min popcorn hour.

Det kunne være man skulle oprette en tråd hvor brugere herinde med et d7/8000 kan poste deres billedindstillinger (hvis de har mere end 1)
Hej Marc.

Jeg har hørt gode ting, om de medieafspillere du nævner der. De er bare lidt dyre i forhold til deres praktiske udbytte, hvad angår min situation, synes jeg. Det virker jo faktisk perfekt, når man afspiller fra usb-harddisk. Der er fantastisk bred medie-kombatibilitet i 8005 synes jeg, den sluger alt. Derudover er jeg imponeret af, at DTS-lyd (5.1) kan transmitteres igennem. Billedet kører også rigtig fint og glat synes jeg - kan godt ane en liiille smule hakken ved panorering, men det er kun ved filer i virkelig høj kvalitet som desuden er få billeder i sekunder (altså tilnærmelsesvis 24hz og ikke 60hz). Det veksler meget synes jeg.. nogle filer er 30hz andre 24, andre 35. Egentlig er alle film jo optaget i 24 hz native.

Synes bare det er ærgerligt, at den der cinema smooth funktion kun kan aktiveres ved HDMI-input.. Panasonic tv kan for eksempel godt aktivere sin 24p funktion ved USB-afspilning.. Så det er altså muligt. Men køber jeg en billig blu-ray-afspiller med USB-indgang og bred video-kompatibilitet (desuden med understøttelse af 24p gennem USB) til 3-400kr, så kommer jeg dels uden om dette problem med ikke at kunne aktivere cinema smooth ved USB, dels kan jeg også købe en blu-ray i ny og næ, hvilket er tiltalende, idet man her ved med sikkerhed, at man får et produkt i uncompressed kvalitet.

Det var lige et sidespring.

Synes det er en rigtig fin ide, at lave en tråd, hvor folk lægger sine kalibreringsindstillinger op. Gerne lige med en kort notits om, hvilke forhold de pågældende indstillinger egner sig til. Dels kilde (blu-ray, SD-tv), dels omgivelser (dæmpet stuelys, mørk stue). Der er jo sådan set her på Flatpanels allerede en afdeling i forummet, hvor man taler om kalibrering, men det er lidt rodet.. Dels tror jeg ikke, der er tråde, hvor det udelukkende er indstillinger, der lægges op. Det er nærmere bare diskussioner af, hvad der er bedst osv.

Men er det plasma-udgaven eller LED, du har? Kskruger og jeg har begge plasma-udgaven.
Af kaja69
Jeg har et 46D6505 og har også taget udgangspunkt i Rasmus' D8005 indstillinger. Tak for at I har kastet lys over det med indstilling pr. indgang! Nu bruger jeg det primært til én ting (YouSee kabel TV), og det irriterer mig, at jeg tilsyneladende ikke kan gemme forskellige profiler og sammenligne. Kan I bekræfte at det er tilfældet og at der ingen "work arround" er?
Af bphhm
kskrüger omtaler en shop mode, og jeg tror min svigermors TV står i denne mode, da den glemmer alle indstillinger man foretager og starter op i dynamisk mode hver gang.

Hvordan bringer man den ud af denne mode?