Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg skal bruge et tv mellem 40" og 46", men jeg er meget i tvivl om hvilket. Jeg har lige hurtigt fundet to, som jeg synes ser spændende ud.

TX-P42U30E har jeg fundet til 3795,-
42LV355N har jeg fundet til 3999,-

Budgettet er ikke ret højt. Jeg kræver heller ikke 3D, internet og alt det pjat :)

Det skal bare være fornuftigt at se på.

Forresten, hvordan kan TX-P42U30E have følgende specifikationer: 600 Hz Sub Field Drive og 100 Hz Dual Scan teknologi?

Hvis der er andre gode tv til omkring 4000, må I godt nævne dem.
Af Nimbus
Jeg fandt også lige det her: LC40LE530E
Jeg har set lillebroderen i Elgiganten, og det synes jeg faktisk så ret godt ud.
Af PeterD
Nu er jeg ikke den rigtige til at komme med svar og da slet ikke på dit spørgsmål da jeg ikke har den tekniske viden, men kun går op i god billedekvalitet...... :)

Umiddelbart er det svært at komme uden om et mere roligt og naturligt billede end det du finder i Panasonic Plasmaskærme, også selvom Elgiganten, Fona, Merlin og andre hellere vil sælge et LG eller Samsung tv...

Hvis du tager billedkvaliteten, farvegengivelse, sortniveau lagt sammen med prisen, får du typisk mere for pengene hos Pana end hos de fleste konkurrenter....så du bliver sjældet skuffet og uden at tage mærkebrillerne på var forgængerne for U30. PX80, X10 og X20 kendt for deres mere præcise gengivelse af et naturligt billede end mange af konkurrenterne.

Jeg har ført set andre skærmtyper have problemer med panoreringer, men syntes en plasmaskærm klarer det udemærket.

Du bør ikke betale mere end 3500-4000 kr for at få en skærm med god kvalitet men hvis du går MEGET op i god lyd bør du overveje at køre lyden over anlægget, da jo tyndere skærm, jo ringere lyd...Ved dog ikke mht. B&O's skærme.... 8)
Af 2 T ´er Uden H
Kan du fortælle lidt mere omkring behovet du har og hvad det primært skal bruges til?

Hvis det er til alm fjernsyns kiggeri er plasma skærmen uden tvivl et rigtig godt og sikkert valg for mest behalige billede og naturlige farve nuancer, men hvis der også skal noget gaming indover eller anvendes som pc monitor med stillestående elementer så er det ikke det bedste valg, man skal ivertfald tage nogen forholdsregler.

Hvis vi snakker LCD med LED tv så er
LG 42lv355n er som udgangspunkt et fint tv, med en bruger venlig platform, gode billede indstillings muligheder og en slør reducerende backlight scanning + LG hjemmeservice ved alle 32" tv og opefter, som der skulle virke udemærket.

Dog syntes jeg at betragtningsvinklen er meget ringe i forhold til andre lcd tv, det er et generelt problem med de fleste lcd tv, men det er især slemt på denne og man skal godt nok ikke ret mange centimeter væk fra midten før at farverne blir udvaskede og for et lidt blåligt skær over sig.

Alternativt kunne du kigge efter:

Philips 40pfl5206, ligger vist prismæssigt et sted mellem 3600-4000 kr
OBS - Modellen må ikke forveksles med 32pfl5206 på trods af model nummeret er det samme er det et andet fjernsyn.

Eller hvis du kan finde det til 4000,- et sted på tilbud så kunne 40D5005 fra samsung også være et ganske godt valg.
Af Nimbus
Tak for svarene. Jeg har personligt altid været vil med plasma, selvom det virker umoderne. Det skal bruges som almindeligt fjernsyn til at se film og almindeligt tv. Gaming bliver meget begrænset. Men af ren nysgerrighed - hvorfor er plasma ikke ideelt til gaming?
Af 2 T ´er Uden H
Der er hvis risiko for det man kalder burn in.

Det vil sige hvis du har et stillestående element i billede på skærmen for lang tid af gangen kan det godt svagt brænde sig fast og vise sig som en svag projektion hvis man skifter over til et andet billede.

Feks hvis du sidder og spiller racer spil og køre et langt ræs med speedometer og instrumentbrættet vist nederst på skærmen, også du vil zappe over på noget alm tv bagefter, så er der en risiko for at man kan komme til at se peter tanev køre bil samtidig med han giver vejrudsigten :)

Deruodver så er der vist også noget kaldet fosfor lag hvor farverne ikke helt kan følge med når man feks panore med kamera vinklen i spillet. Hvor aktuelt det er mere på nye plasma skærme tør jeg dog ikke sige, og mener heller ikke problemet er så omtalt mere men ret mig hvis jeg tager fejl.

Som udgangspunkt tror jeg godt du kan game lidt på en plasma skærm og der findes vist også muligheder for at kunne afhjælpe problemet lidt, såsom at dæmpe på lyset, evt med en film/biograf tilstand på tv´et, og især de 100 første timer det er tændt skal man passe på da det vist er der fosforen endnu ikke er hærdet nok til at kunne modstå burn in bedre.

Skulle uheldet være der og det ikke går væk af sig selv igen efter et element er brændt fast findes der vist noget software man kan afspille på tv´et der nogen gange kan hjælpe på det.

Så alt i alt er der nogen forholds regler der skal tages og man skal være opmærksom på risikoen hvis man vil game på plasma.
Af Nimbus
Hold da op! Det lyder godt nok alvorligt. Jeg troede ikke, det ligefrem kunne blive skadet. I teorien ville det også være farligt at forlade sit fjernsyn med en pauset film?
Af 2 T ´er Uden H
Nu skal vi selvfølig ikke male fanden på væggen og tro at det er et glas nitroglycerin vi har med at gøre hvor det kan gå galt hvert sekundt :)

Som udgangspunkt afhænger det vist nok af tidsrummet man er væk i, og hvor kraftige de stillestående elementer står i billede, er det bare lige en lille tur på toilettet er det vist ikke noget problem, men sætter man den på pause for at være væk på en længerevarende tur, så tror jeg man skal være opmærksom.
Senest rettet af 2 T ´er Uden H 22 jan 2012, 17:22, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af edinger
Nimbus skrev:Hold da op! Det lyder godt nok alvorligt. Jeg troede ikke, det ligefrem kunne blive skadet. I teorien ville det også være farligt at forlade sit fjernsyn med en pauset film?
Humlen er, at man skal være varsom i starten, indtil skærmen er "kørt ind". Det vil typisk sige de første 100-200 timer. Herefter kan man spille, som man plejer.

Det er yderst sjældent, at burn-in er et praktisk problem. Fænomenet skal dog heller ikke negligeres.

Synes man dog, at det er noget "bøvl", er man bedre tjent med at vælge LCD – som så igen har nogle andre ulemper.
Af torak
Kan da sagtens bruge kvalitets plasma TV til gaming, som andre også påpeger er det vigtigt at man lige får det kørt ind i starten. Nu kan jeg da sagtens sidde og spille et spil i 6 timer med et logo samme sted uden det er noget problem overhovedet. Bruger hele tiden mit TV som computer skærm, har et 42gt20e.
Af Nimbus
Det var godt. Så er det ikke så slemt :)
Af Kloge-Åge
edinger skrev:
Nimbus skrev:Hold da op! Det lyder godt nok alvorligt. Jeg troede ikke, det ligefrem kunne blive skadet. I teorien ville det også være farligt at forlade sit fjernsyn med en pauset film?
Humlen er, at man skal være varsom i starten, indtil skærmen er "kørt ind". Det vil typisk sige de første 100-200 timer. Herefter kan man spille, som man plejer.

Det er yderst sjældent, at burn-in er et praktisk problem. Fænomenet skal dog heller ikke negligeres.

Synes man dog, at det er noget "bøvl", er man bedre tjent med at vælge LCD – som så igen har nogle andre ulemper.
O_O :D

NEJ, DET ER IKKE LÆNGERE RIGTIGT FOR PANASONICS PLASMA-TV !!!!!!!

TV'et opdaterer nu på en måde, så hverken billeder eller gaming kan "brænde fast" !

Det er et stykke tid siden at Panasonic indførte beskyttelsesfunktion mod indbrænding ... Og jeg har selv et Panasonic fra den omtalte årgang .

Jeg har haft LCD/LED TV fra bl.a. Samsung før - men Plasma-TV giver altså en langt bedre oplevelse; problemet er kun at folk ikke forstår det strømforbrug et Plasma-TV har, ikke er en konstant størrelse som på et LCD/LED-TV . F.ex. bruger et Plasma ved helt mørke film-scenarier kun en ringe mængde strøm i forhold til LCD/LED-TV så i gennemsnit bruger Plasma-TV ofte mindre end tilsvarende årgang og tomme-størrelse LCD/LED ... :)

Læs selv om TX-P42U30E på Panasonics hjemmeside :

"Det er nemt at vise Full HD-billeder med SD-kortporten. Se og vis dine billeder og optagelser umiddelbart efter du har taget dem. Du kan også sætte et SD-hukommelseskort i VIERA og vise billeder og Full HD-optagelser på den store skærm. Du finder også speciel baggrundsmusik, diasshow-rammer og overgangseffekter.

I Game Mode gør den hurtigere responstid det sjovere at spille videospil, når en spilkonsol er tilsluttet tv’et. Herudover gengiver VIERA mørke billeder i videospil mere tydeligt. Denne tilstand fungerer også sammen med indbrændingsbeskyttelsesfunktionen (wobbling)."

http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... index.html

Ville bare lige opdatere folks viden om Plasma-TV som jeg nu har haft 3 skønne (voksende i tomme-størrelse !) fra Panasonic af !!! (B
Af Nimbus
Reelt set vil et plasma altså bruge lige så meget strøm som et LCD/LED, hvis man tager forbruget over et år f.eks.?
Af Kloge-Åge
Nimbus skrev:Reelt set vil et plasma altså bruge lige så meget strøm som et LCD/LED, hvis man tager forbruget over et år f.eks.?
Det afhænger ...

Tjah, hvis du f.ex. overvejende ser "Film Noir" (meget mørke scener,
dyster stemning & ofte kriminalfilm - "Ridderfalken" etc. :() og/eller
"Neo-Noir" (Noir-inspirerede som "BladeRunner" etc.) tror jeg Plasma
sparer dig en hel del strøm i forhold til de film på LCD/LED :D :D :D

Men med et bredt udvalg er der nok tale om et tilsvarende el-forbrug .

En optimal justering af lys, kontrast m.m. kan reducere el-forbruget;
dem der foretrækker forretningernes overdrevne TV-lys-show, betaler
selvfølgelig for det - på den anden side synes jeg at det er lige så
tosset at skrue skærmen ned på nærmest et halvsynligt vågeblus ! :s

Lad Plasma få aftenmørke ved bedømmelse og eventuelt baggrundslys .
Jeg har med held klistret en LED-lys-strimmel (ialt 3 watt) på bagsiden
af mit Panasonic og det er virkelig en rar ting med baggrundsbelysning
op af væggen så med det lys alene (og et godt surround-lyds-system !)
er det en fantastisk biograf-oplevelse ! I mine øjne er et LCD/LED-TV
mere en oplevelse af at se gennem et stort "vindue" og måske derfor
vil folk hellere have et billede der ikke "trænger sig på" hvis de nu ser
TV-avis eller doku/film om andres virkligheder ...? 8) 8) 8)