Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Er det muligt at connecte TV'et og ens computer med hdmi eller netværkskabel gennem en switch og via Viera Connect tilgå og afspille filer?

Kan kun finde information omkring hvilke formater tv'et understøtter og at det sagtens kan afspille dem fra f.eks. en ekstern hdd via USB men hvordan står det til når det er fra ens computer via hdmi eller netværkskabel? Hvis det er muligt, hvilke erfaringer har folk så med hvor godt dette fungerer?

På forhånd tak!

bikkelmoysen
Af Winnick
Når du kobler din computer til tv'et via HDMI, så benytter du jo tv'et som en sekundær skærm - og så er det computeren der afspiller filmene og viser dem på tv'et.

Det har intet at gøre ved hvad TV'et selv kan finde ud af at afspille når du sætter en ekstern HD til?
Af bikkelmoysen
Winnick skrev:Når du kobler din computer til tv'et via HDMI, så benytter du jo tv'et som en sekundær skærm - og så er det computeren der afspiller filmene og viser dem på tv'et.

Det har intet at gøre ved hvad TV'et selv kan finde ud af at afspille når du sætter en ekstern HD til?
Tror også at jeg fik formuleret mig lidt forkert første gang. Det er selvfølgelig klart at den vil fungere som sekundær skærm når det er HDMI, men hvad med netværkskabel? Så du tilgår computeren via LAN og afspiller den vej. Er dette en mulighed?
Af Rommel
Ja, så forbinder du jo tv og computer med en switch/router. Helst med kabel.

Jeg bruger Windows Media player som media server, på computeren.
Jeg kan ikke helt huske fremgangs metoden. Men, vælg "administrer bibliotek", og under video, så vælger du dine filmmapper i biblioteket.

På fjernbetjeningen, så tryk på "Viera Tools", og så gå ind i "Media Server". Vælg din computer som er sat til netværket.
Så kan du finde dine film derinde. Og så kan du selv vælge sprog og undertekster, når filmen starter.
Af bikkelmoysen
Rommel skrev:Ja, så forbinder du jo tv og computer med en switch/router. Helst med kabel.

Jeg bruger Windows Media player som media server, på computeren.
Jeg kan ikke helt huske fremgangs metoden. Men, vælg "administrer bibliotek", og under video, så vælger du dine filmmapper i biblioteket.

På fjernbetjeningen, så tryk på "Viera Tools", og så gå ind i "Media Server". Vælg din computer som er sat til netværket.
Så kan du finde dine film derinde. Og så kan du selv vælge sprog og undertekster, når filmen starter.
Okay det er lige nøjagtig hvad jeg er interesseret i, men husker du det som nemt eller svært at sætte din comp. op som media server? og hvilket format plejer de filer du afspiller at være? Og kan du nemt styre undertekster via din tv fjernbetjening?
Af Rommel
Det er virkeligt nemt at sætte det op med computeren.
Det hele sker næsten automatisk.

Tv'et kan afspille næsten alle film formater, gå til Panasonic's hjemmeside for at finde formaterne. Da jeg ikke selv kender dem udenad.
Uden at vide det 100 procent, så kan de godt afspille alle mine hd film. Jeg bruger det ikke selv særlig tit, da jeg selv ser bluray film.
Jeg ved ihvertfald at tv'et ikke kan afspille .flac lyd.

Undertekster er nemme at styre, man trykker bare på "options" på remoten når filmen er gået igang.
Af bikkelmoysen
Rommel skrev:Det er virkeligt nemt at sætte det op med computeren.
Det hele sker næsten automatisk.

Tv'et kan afspille næsten alle film formater, gå til Panasonic's hjemmeside for at finde formaterne. Da jeg ikke selv kender dem udenad.
Uden at vide det 100 procent, så kan de godt afspille alle mine hd film. Jeg bruger det ikke selv særlig tit, da jeg selv ser bluray film.
Jeg ved ihvertfald at tv'et ikke kan afspille .flac lyd.

Undertekster er nemme at styre, man trykker bare på "options" på remoten når filmen er gået igang.
Okay det virker til at have med at gøre. Jeg takker for de mange fine svar. :)
Af Lindberg47
Det er ret nemt at sætte op. Jeg har kablet fra router til TV. Jeg kan afspille .avi og .mp4 og .mkv filer i SD opløsning trådløst fra min computer. Hvis jeg skal afspille HD indhold skal jeg dog forbinde computeren med kabel til routeren.

Ang. undertekster: Hvis man bruger .srt-filer, så biver underteksterne noget små. Jeg ved ved ikke hvorfor de skal være så små og hvis nogen har en løsning, så byd gerne ind! Se mere: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... p?t=24084&
Af bikkelmoysen
Lindberg47 skrev:Det er ret nemt at sætte op. Jeg har kablet fra router til TV. Jeg kan afspille .avi og .mp4 og .mkv filer i SD opløsning trådløst fra min computer. Hvis jeg skal afspille HD indhold skal jeg dog forbinde computeren med kabel til routeren.
Har nu modtaget tv'et og må sige at jeg er imponeret over billedkvaliteten.
Har sat mit computer op som mediaserver og kan fint tilgå den fra viera tools via kabel, men når jeg prøver at afspille mine .mkv filer, giver den bare fejlmeddelsen: "Filen understøttes ikke".
Ved ikke om dette kan have noget at gøre med hvordan mine .mkv filer er encoded siden det virker fint for andre?
Nogle der har oplevet lignende og har en løsning på problemet?
Af Lindberg47
bikkelmoysen skrev:
Lindberg47 skrev:Det er ret nemt at sætte op. Jeg har kablet fra router til TV. Jeg kan afspille .avi og .mp4 og .mkv filer i SD opløsning trådløst fra min computer. Hvis jeg skal afspille HD indhold skal jeg dog forbinde computeren med kabel til routeren.
Har nu modtaget tv'et og må sige at jeg er imponeret over billedkvaliteten.
Har sat mit computer op som mediaserver og kan fint tilgå den fra viera tools via kabel, men når jeg prøver at afspille mine .mkv filer, giver den bare fejlmeddelsen: "Filen understøttes ikke".
Ved ikke om dette kan have noget at gøre med hvordan mine .mkv filer er encoded siden det virker fint for andre?
Nogle der har oplevet lignende og har en løsning på problemet?
Jeg har endnu ikke prøvet .mkv filer der ikke kan afspilles. Jeg har ikke nogen særlig indsigt i denne filtype, så aner ikke hvordan det kan være. Men du kunne prøve med nogle andre .mkv filer og se om de virker. Andet hjælp kan jeg ikke rigtig give dig...
Af bikkelmoysen
Lindberg47 skrev: Jeg har endnu ikke prøvet .mkv filer der ikke kan afspilles. Jeg har ikke nogen særlig indsigt i denne filtype, så aner ikke hvordan det kan være. Men du kunne prøve med nogle andre .mkv filer og se om de virker. Andet hjælp kan jeg ikke rigtig give dig...
Okay virker mystisk, du har også et G30 og bruger Windows Media Player som mediecenter?
Af Lindberg47
bikkelmoysen skrev:
Lindberg47 skrev: Jeg har endnu ikke prøvet .mkv filer der ikke kan afspilles. Jeg har ikke nogen særlig indsigt i denne filtype, så aner ikke hvordan det kan være. Men du kunne prøve med nogle andre .mkv filer og se om de virker. Andet hjælp kan jeg ikke rigtig give dig...
Okay virker mystisk, du har også et G30 og bruger Windows Media Player som mediecenter?
Net, et GT30, men de understøtter helt de samme filtyper. Jeg bruger en mac og kan derfor ikke bruge WMP. Jeg bruger i stedet Serviio, men jeg vil ikke tro det har nogen betydning.

Hvis du prøver med flere forskellige .mkv-filer fra forskellige hjemmesider, så børe du kunne afspille i hvert fald nogle af dem.
Af bikkelmoysen
Fandt en løsning til at streame alle mine mkv filer og andre formater som mit tv kunne have problemer med. Prøvede at bruge programmet Mezzmo i stedet for WMA, hvilket har en indbygget funktion der transcoder dine filer hvis dit tv har problemer med at understøtte dem.
Så nu virker det fint pånær at mine film hakker pga. for svag en CPU i min computer (720p og derover kræver Quad core processor + min. 2 gb ram). :)