Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så dette link ang en god dvd break in som man kunne kører..
http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... PN=1&TPN=1

Men jeg har ikke mulighed for at brænde en dvd.. Kan man pakke filerne ud på sin PC og sætte sin PC til fjernsynet og kører det via mediaplayer fx..

Ved der er meget snak om burn in osv her på sitet, så beklager hvis det er et træls spørgsmål. Men vil gerne være forbedret på når jeg nu snart får et plasma TV..
lars101 skrev:Men jeg har ikke mulighed for at brænde en dvd.. Kan man pakke filerne ud på sin PC og sætte sin PC til fjernsynet og kører det via mediaplayer fx..

Ved der er meget snak om burn in osv her på sitet, så beklager hvis det er et træls spørgsmål. Men vil gerne være forbedret på når jeg nu snart får et plasma TV..
I teorien ville et helt hvidt billede som stod stille på skærmen i 200 timer være det optimale break-in. Det ville man kunne ordne med et USB stik og diasshow på tv'et. Spørgsmålet er, om tv'et kan tåle det eller det afstedkommer afbrændte pixels eller andet.
At stille det i solen, hvis en sådan haves, er lige så godt og bruger ikke strøm. Det har en vis betydning at potteplanter og vinduessprosser ikke kaster skygger på skærmen.
Der er ingen tvivl om at et plasma-tv har godt af at få brændt overskudsfluorescens af, men du skal være klar over at lysstyrken på tv'et skal skrues op efterfølgende, med øget strømforbrug til følge.
Af lars101
Har os læst et par steder ang. man kunne sætte et usb stik i med 20 slides med fx farver som bare kører og kører.. Men synes bare det lyder bedre det andet.. Strømforbruget tænker jeg ikke rigtig på...
Af Peter Schrøder
lars101 skrev:Har os læst et par steder ang. man kunne sætte et usb stik i med 20 slides med fx farver som bare kører og kører.. Men synes bare det lyder bedre det andet.. Strømforbruget tænker jeg ikke rigtig på...
Grunden til at jeg nævner et hvidt billede er at det får alle pixels til at lyse op. Kører du slides med forskellige heldækkende farver, få du godt nok slidt dit tv, men det kan være svært at vurdere om det slides jævnt. Får du det slidt ujævnt, får du et slidt tv med farvestik i stedet.
Af lars101
Peter Schrøder skrev:
lars101 skrev:Har os læst et par steder ang. man kunne sætte et usb stik i med 20 slides med fx farver som bare kører og kører.. Men synes bare det lyder bedre det andet.. Strømforbruget tænker jeg ikke rigtig på...
Grunden til at jeg nævner et hvidt billede er at det får alle pixels til at lyse op. Kører du slides med forskellige heldækkende farver, få du godt nok slidt dit tv, men det kan være svært at vurdere om det slides jævnt. Får du det slidt ujævnt, får du et slidt tv med farvestik i stedet.
Hm.. Kan man så ikke reelt set kører Flatpanels Screensaver som er under burn in artiklen? http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Det burde vel give det samme, da den kører det samme hele tiden overalt.. Men grunden til jeg nævnede 20 billeder med fx farver er at jeg trode det ville skade tv'et hvis den ikke viste andre farver end bare en.. Fx. så kunne det være den ville blive dårlig til at vise farven blå og andre...
Af Peter Schrøder
lars101 skrev:
Peter Schrøder skrev:
Hm.. Kan man så ikke reelt set kører Flatpanels Screensaver som er under burn in artiklen? http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Det burde vel give det samme, da den kører det samme hele tiden overalt.. Men grunden til jeg nævnede 20 billeder med fx farver er at jeg trode det ville skade tv'et hvis den ikke viste andre farver end bare en.. Fx. så kunne det være den ville blive dårlig til at vise farven blå og andre...
Jo, du kan godt køre screensaveren. Det går bare lidt langsommere. Og røde. grønne og blå slides gør egentlig det samme som et hvidt billede, bare 3x så langsomt. Hvidt lys tænder alle 3 farver på een gang.
Af steen6400
Jeg har en teori om at skiftende billeder er bedst og brugte disse billeder:
http://gratisupload.dk/vis/66691/

Der er over 60 billeder i Full HD med rød, grøn, blå, sort og hvid og så RGB farverne tilfældigt blandet med 25%, 50%, 75% og 100% (hvid 100% på alle 3, sort 0%) og de fylder kun 2MB (zip fil 43KB).

Jeg kørte slideshow med 15 sekunder pr. billede, 4 timer ad gange, 2 gange om dagen i ca. 25 dage, 200 timer ialt.

Edit: Jeg har selv lavet billederne i paint, low tech, men det virker ;o)
Peter Schrøder skrev:
lars101 skrev:Men jeg har ikke mulighed for at brænde en dvd.. Kan man pakke filerne ud på sin PC og sætte sin PC til fjernsynet og kører det via mediaplayer fx..

I teorien ville et helt hvidt billede som stod stille på skærmen i 200 timer være det optimale break-in. Det ville man kunne ordne med et USB stik og diasshow på tv'et. Spørgsmålet er, om tv'et kan tåle det eller det afstedkommer afbrændte pixels eller andet.
At stille det i solen, hvis en sådan haves, er lige så godt og bruger ikke strøm. Det har en vis betydning at potteplanter og vinduessprosser ikke kaster skygger på skærmen.
Der er ingen tvivl om at et plasma-tv har godt af at få brændt overskudsfluorescens af, men du skal være klar over at lysstyrken på tv'et skal skrues op efterfølgende, med øget strømforbrug til følge.
Kan man så ikke bare køre rullebjælke i 200 timer?
Klonk skrev:
Peter Schrøder skrev:

Kan man så ikke bare køre rullebjælke i 200 timer?
Jeg tror egentlig at de 200 timer er et tal som er baseret på "almindelig brug". Jo mere lys i skærmen, jo hurtigere går det. Rullebjælken dækker vel 10% af skærmen og tidsrummet den kører skal vel afspejle dette faktum. Hvis en skærm med helt hvidt billede skal brænde 10 timer for at
nedsætte risikoen for fastbrænding, skal et billede med rullebjælke køre 10 gange så længe.
Jeg argumenterer egentlig bare imod at man sætter skærmen til at vise f.eks. forboldkamp i 200 timer, idet dette primært ville slide de grønne celler. I hvertfald i nederste halvdel af billedet. Og det vil tage nogen tid. før tv'et retter op på sådan en fejl.
Af Carmarkcaine
Jeg har købt et panasonic vt30 42 tommer. Jeg var også meget obs på om jeg skulle kører breakins, og gjorde det også lidt, men min erfaring var(dog kun med et tv) at det ikke var nødvendigt, sålænge du ikke er på den samme kanal i mere end maks 1 time af gangen i starten. Jeg har aldrig set skyggen at burn ins, så tror måske det er passé.
Peter Schrøder skrev:Rullebjælken dækker vel 10% af skærmen og tidsrummet den kører skal vel afspejle dette faktum. Hvis en skærm med helt hvidt billede skal brænde 10 timer for at nedsætte risikoen for fastbrænding, skal et billede med rullebjælke køre 10 gange så længe.
Nu kender jeg kun Samsungs rullebjælke, og det er ikke en hvid streg der ruller, men en flydende overgang fra hvid til sort, der bevæger sig. Det betyder godt nok, at kun ca. 10% kører med fuld lysstyrke, men at altså 50% har lysstyrken over 50 %. Det betyder, at rulleren skal køre dobbelt så længe som en hvid skærm, og altså ikke 10x så længe. Jeg ved ikke om rulleren fungerer på samme måde for Panasonic, men det skulle da ikke undre mig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis bjælken fylder 50% af bredden og kun er helt hvid i midten, så må det vel aldrig blive dobbelt så længe den skal køre. Det må være minimum dobbelt så længe og hvis vi midler bjælken ud til i gennemsnit at oplyse 50% af skærmen med 50% lysstyrke pr. pass, så bliver det fire gange så lang tid som med helt hvid skærm (forudsat at ældningskurven stiger lineært med lysstyrken). På mit Pio-TV fylder bjælken maks. 10% af bredden, men er helt hvid.
Af Mysen
Du misforstår, for det er ikke en bjælke. Det er en flydende overgang fra helt hvid til helt sort, og denne flydende overgang fylder ca. halvdelen af skærmen fra venstre til højre. På den anden halvdel af skærmen er der en tilsvarende flydende overgang fra hvid til sort. Nu er der ikke ligefrem en perfekt skildring af alle gråtoner på tv'et, men hvis der var, ville den første vertikale linje have en lysstyrke på 960/960 x 100% IRE, mens den næste linje er 959/960 x 100% IRE. Sådan fortsætter det indtil linje 960, der har en lysstyrke på 0/960, mens linje 961 igen har fuld styrke. Lyset flytter sig så fra højre til venstre, så det ligner et par bevægende bølger, men dette ændrer ikke på, at hver linje i snit har en lysstyrke på 50% eller det der svarer til 480/960 x 100%.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OK, på den måde. Jeg erindrede den dog som værende en-sidet, dvs. kun med en gradient den ene vej.