Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
D535 er en plasmaskærm og kan som sådan ikke anbefales, hvis gaming er et af hovedformålene (læs: risiko for burn-in).

Du bør i så fald snarere kigge i retning af LCD.

Til alm. tv-kiggeri og blu-ray kan D535 dog være et fornuftigt valg i budgetklassen.
Af JonesDK
Spillede 6+ timers Fifa 12 på min PS51D8005 forleden - uden det mindste burn-in. Har aldrig oplevet burn-in på min. Ved ikke om jeg blot er heldig :)
Af capi
Og hvad betyder burn-in så :-) Er fuldstændig "grøn" her :-) Hvad kan så anbefales? Det må gerne være omkring 50 tommer og så billigt som muligt.
Af JonesDK
Burn-in betyder at ting på billedet "brænder fast". F.eks. hvis du ser Tv2 hele dagen, så kan du være uheldig at når du skifter til DR1 f.eks. så kan du stadig ane Tv2 logoet i hjørnet.

Nogle oplever det - andre gør ikke. Hos nogle er det slemt - hos andre er det ikke.

Dette kan så være et problem når man spiller fifa eksempelvis. fordi du hele tiden har scoreboard og navn/energibaren i hjørnerne.
Men skal siges igen - jeg har aldrig oplevet det med min plasma skærm. Men det om man tør tage chancen - for du får et bedre billede og mere naturlige farver kontra LED tv.
Senest rettet af JonesDK 15 jan 2012, 17:18, rettet i alt 1 gang.
Af capi
Hold da op lyder ikke godt.. Nogen der kan anbefale et andet fjernsyn så :-)
Af capi
Hold da op lyder ikke godt.. Nogen der kan anbefale et andet fjernsyn så :-)
Af capi
Kan man ikke få pengene tilbage hvis der opstår burn in?
Brugeravatar
Af edinger
Risiko for retention og burn-in, altså midlertidig hhv. permanent fastbrænding, er et af grundvilkårene ifm. køb af plasmaskærm.

Så meget desto mere grund til at være opmærksom på sit forbrugsmønster og vælge teknologi derefter.

Derfor: Hvis gaming er det primære formål – vælg LCD.

Skal du derimod blot spille lidt indimellem, bør du ikke have noget at frygte og kan sagtens vælge denne skærm – så længe du udviser den fornødne varsomhed.

Endelig er det altid værd at lytte til andres erfaringer. Og her synes jeg da, at JonesDK's udmelding bør virke beroligende.
Af capi
Jeg skal højst spille 2 timer om ugen. Så der er vel intet at frygte der vel :-)
Brugeravatar
Af edinger
Det korte svar er:

Hvis du kaster dig ud i det fra dag 1, uden at tage nogen forholdsregler, JO.

Hvis du følger de sædvanlige anbefalinger og behandler skærmen skånsomt i de første 200 timer (tommelfingerregel), NEJ.
Af capi
Og de sædvanlige anbefalinger er igen :-) Tusind tak for hjælpen forøvrigt :-)
Brugeravatar
Af edinger
Kig her (link).
Af capi
Jeg tør jo ikke at købe sådan et fjernsyn,- vil jo være bange for burn in hele tiden :-)